מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נולדתי יום אחד אחרי יום הקמת המדינה

סבא מכלוף ויאיר מתעדים סיפור
סבא מכלוף
13.5.48 נולדתי - המדינה קמה ב - 14.5.48

במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, פרויקט  "ערכים בעריכה" של תלמידי כיתה ה' בנים בבי"ס קול יעקב, במהלך מפגשי התכנית, ראיינו התלמידים את האזרחים הותיקים, חלקם סבים וסבתות, מסיפוריהם למדו התלמידים סיפורי מורשת ועל ההיסטוריה על מדינתנו. יאיר בן ישי שמע את סיפורי סבו מכלוף שנולד יום אחד לפני יום הקמת המדינה. סבא מכלוף מספר: 
 
נולדתי יום אחד אחרי יום הקמת המדינה
נולדתי בדיוק, בתאריך 13.5.48 אני נולדתי המדינה קמה בתאריך 14.5.48. נולדתי בעיירה קטנה בדרום מרוקו.  עלינו לארץ בשנת 1962, כשהייתי בן 14. הפלגנו באנייה עד איטליה, שם נשארנו כמה ימים,ועברנו לעוד אנייה והגענו ארצה.
 
תמונה 1
 
הקמת המדינה
ביום הקמת המדינה הייתי בן יום אחד, כך שאין לי זכרונות, אני יודע רק מסיפורים ששמעתי. זה הדבר הטוב ביותר שקרה לעם היהודי, אחרת היינו עוד מפוזרים בכל מיני ארצות בעולם.
 
כיבוש ירושלים והכותל המערבי
זהו האירוע ההסטורי הכי משמעותי.  כיבוש מחדש של העיר העתיקה והכותל. הייתי אז חייל באמצע  מלחמת ששת הימים, שלושה ימים אחרי שהמלחמה, התחילה, נודע לנו שכבשו את ירושלים ואת הכותל. זה המאורע ההסטורי, שהכי נחרט בזיכרוני עד היום.
 
סבא מתנדב
היום אני לא עובד, אני פנסיונר. עדיין קם כרגיל בשעה 5 בבוקר, הולך לתפילה , חוזר ויצא להליכה של שעה. במשך היום יוצא לכל מיני התנדבויות שאני עושה, במשטרה, במועדון הקשישים של ירוחם. אחרי הצהריים אני מלמד ילדים לבר המצווה, מכין אותם לבר מצווה. יש ישיבות במתנ"ס ובמועצה, נותן שעורי תורה בערב.
 
הטכנולוגיה – עבר מול עתיד
אני מסתדר טוב עם הטכנולוגיה , כמובן טלווזיה רואה בעיקר חדשות. בלי טלפונים קשה היום להסתדר. זה מאוד עוזר. אמנם זה לא דבר הכי בריא, אבל אלו דברים שעוזרים לחיים. עם כל הטכנולוגיות עדיין, לאנשים אין פנאי.
 
אני מתגעגע לתקופות בהם לאנשים היה יותר זמן פנוי. אין מספיק זמן היום. פעםהיה יותר זמןלאנשים לשבת ביחד, לדבר. אפילו להורים ולילדים אין היום זמן לדבר. 
 
המסר שלי לכם הדור הצעיר
דבר ראשון להיות עם יותר סבלנות. עם הרבה סבלנות.  הדבר השני איך אומר הפתגם : "ואהבת לרעך כמוך", תמיד לזכור שאתה צריך לאהוב את החברים שלך כמו שאתה אוהב את עצמך. תהיה סבלני כלפיהם, כלפי ההורים שלך והמורים שלך. אם תעשה אתכל אלה ותחשוב, כל פעם לפני שתעשה כל מעשה. כמו שאומרים: " סוף מעשה במחשבת תחילה".  תמיד תחשוב לפניכל דבר שאתה הולך לעשות, מה יוצא מזה. והכי הכי חשוב,
 
להשקיע, להשקיע בלימודים !
הלימודים זה העתיד של כל אחד ואחד. בלי לימודים אין עתיד לאף אחד !
 
תמונה 2
  
 
 
 
העשרה

תכנית הקשר הרב דורי – בלוג "רשמים וחוויות", אהוד עדני כותב על התכנית" "הרעיון היה לנסות להתחבר לעולם המדיה הסובב את התלמידים אך לכוון אותו לערכים. לגרום לתלמידים שמבלים שעות מול מסכים (מחשב, טלוויזיה, פלאפון, אייפוד וכו') להשתמש בכלים הללו, לא רק להעביר זמן, בטלה, שיחות, חוויה, משחקים ריקים מתוכן, אלא להשתמש בכלים הללו גם לעשיית סרטונים מסוגים שונים הבנויים מערכים שלמדנו בכיתה (בין אדם לחברו) .."

מלחמת ששת הימים: "מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר – ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה".

תכנית הקשר הרב דורי, פרוייקט "ערכים בעריכה"  תלמידי כיתה ה' בנים, שנה"ל תש"ע

בבי"ס קול יעקב, ירוחם מורה מוביל תכנית אהוד עדני

מילון

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה.

ציטוטים

”הקמת המדינה - זה הדבר הטוב ביותר שקרה לעם היהודי“

”"ואהבת לרעך כמוך", אהוב את החברים שלך כמו שאתה אוהב את עצמך. “

”הלימודים זה העתיד של כל אחד ואחד. בלי לימודים אין עתיד לאף אחד !“

הקשר הרב דורי