מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נולדתי בהולנד באמצע מלחמת העולם השנייה בשנת 1941

איתמר וסבתא נעמי בתכנית
הילדים ראלף ופרנקלין, שנספו
הזיקה שלנו לארץ ישראל, היגיעה מהחינוך שקבלנו בבית בהולנד

סבתא נעמי, אומה – מספרת לנכד איתמר על השנים הראשונות

"נולדתי בהולנד באמצע מלחמת העולם השנייה בשנת 1941.

באותם השנים קם בגרמניה שליט בשם היטלר. הוא הכריז מלחמה נגד הולנד בשנת 1940. אחרי כמה ימים של לוחמה, ממשלת הולנד ברחה ללונדון, הולנד הפסידה את המערכה והגרמנים , תחת שרביטו של הפירר, היטלר, החלו לשלוט בכל הולנד."

ומה קרה לאומה ?

"היטלר חיפש את היהודים בין התושבים ההולנדים והצהיר שליהודים אין זכות קיום. לכן ליהודי הולנד לא הייתה ברירה וחלק הסתתרו אצל הולנדים לא יהודים. למזלי להוריי היה אולם התעמלות בקומת הקרקע של ביתינו, ולאחר שאבי הבין מה עלול לקרות ליהודי הולנד, החל לבנות מקום מסתור מתחת לאולם הספורט. ובמסתור שרדנו את המלחמה עד שהאמריקאים והקנדים באו לשחרר את הולנד במאי 1945. הייתי אז בת ארבע"

היו לך עוד אחים?

"אחותי נולדה בשנת 1943 ואחרי המלחמה  נולדה עוד אחות בשנת 1945. לצערינו מרבית משפתנו הגדולה נספתה ונרצחה במחנות הריכוז."

האם ידעת שאת יהודיה?

"קיבלתי חינוך חילוני ולא ידעתי שאני יהודייה. הוריי סבלו הרבה ורצו לשכוח את הסבל, לא דיברו על המלחמה. כל הנושא היה טאבו. הם החלו איתנו בדף חדש."

איך הגעת לארץ?

סיפור העלייה של נעמי.

"אבי, סבא רבא שלך, היה מאד סקרן לראות את ארץ ישראל. הוא חסך במשך 15 שנה סכום מכובד כדי לבקר את ישראל עם אשתו. הוא חזר נלהב מאד והבטיח לשלושת בנותיו ביקור בישראל לאחר לימודיהן.

אני נסעתי לישראל בגיל 22, לאחר שסיימתי את לימודי חינוך גופני באקדמיה בהאג. בארץ, למדתי באולפן עברית. עד אז לא ידעתי מילה בעברית. את האולפן עשיתי בקיבוץ הזורע, שם למדתי ועבדתי במשך שישה חודשים.

חזרתי להולנד, שם חיכה החבר שלי אופה, ותוך חצי שנה החלטנו להתחתן ולעלות יחד ארצה בשנת 1968, לאחר שאופה סיים את לימודיו באוניברסיטה, כבר היו לנו 3 ילדים קטנים. אחת מהן היא אמא שלך, יעל.

הזיקה שלנו לארץ ישראל, שלי ושל אופה, באה כתוצאה מחינוך ציוני של הוריו של אופה ושל אבי. בתמונה בהמשך מופיעים שני ילדים קטנים בני 3 ו-5, ראלף ופרנקלין שנלקחו מתוך בית ילדים למחנות ההשמדה. אלה האחים של אופה.

שני הילדים ראלף ופרנקלין, שנספו במחנה ההשמדה, האחים של סבא רבא , אופה

 תמונה 1

אמא של אופה הייתה אומרת שצריך לעלות לארץ ישראל כי רק שם נוכל להגן על עצמינו. והיא אכן צדקה, עלינו לארץ בשנת 1968, עם שלושת ילדנו ובנינו פה בישראל את ביתנו.

תמונה 2

איתמר ונעמי בתכנית הקשר הרב דורי

בית ספר "נתיב אליעזר כרמל" , תשע"ה – מרכזת התכנית אביבה אליה שניר

מילון

יהודי האג
יהדות האג החלה במאה השבע עשרה וכבר בשנת 1678 הוקם בית הכנסת הראשון בעיר. בשנת 1940 הקהילה היהודית מנתה קרוב לארבעה אחוזים מכלל האוכלוסיה, בסה"כ של שמונה עשרה אלף תושבים. רוב תושבי העיר האג נספו בשואה. בימים אלו הקהילה היהודית של האג, אשר הגיעה לעיר לאחר מלחמת העולם השנייה, מונה כאלפיים תושבים.

ציטוטים

”הזיקה שלנו לארץ ישראל, שלי ושל אופה היגיעה מהחינוך שקבלנו בבית בהולנד“

הקשר הרב דורי