מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נולדתי בהוואנה בירת האי קובה באיים הקריביים

תלמידים בהוואנה קובה, ויקיפדיה
מצעד ההתנגדות לצ'אווס בקראקס
חלק מבני משפחתי ברחו לוונצואלה בתקוות שנחזור לקובה

במקרה,נולדתי בהוואנה, בירת האי של קובה, בשנת 1955.

אבא שלי נולד בליטא וכאשר הוא הוא היה בן 16 הוא ברח לקובה בעקבות האנטישמיות. בקובה הייתה קהילה יהודית, (קובה – יהדות קובה) ושם הוא הכיר את אשתו (סבתא רבתא שלי). סבתא רבתא שלי נולדה בקובה אבל הוריה היו מפולין ורוסיה. בתקופה זו הגיעו הרבה יהודים מאירופה שהצליחו לברוח מהאנטישמיות, קובה הייתה אי מאוד עשירה באפשרויות לעבודה ומקום טוב לפתח עסק וסבא רבא שלי פיתח עסק של בגדים לגברים. כל משפחתי נולדה בקובה ולאחר מכן אני וכל מישפחתי ברחנו מקובה לוונצואלה בעקבות הדיקדטורה הקומוניסטית, גדלתי רק ארבע שנים בקובה ואני זוכרת שבקובה היינו בבית ספר יהודי אמריקני.

לאחר כל יום שנגמר הבית ספר אני ומשפחתי הלכנו לים. בשנת 1959 עלה פידל קסטרו לשלטון בקובה. בשנת 1960 חלק מבני משפחתי ברחו לוונצואלה בתקוות שנחזור לקובה. סבא רבא שלי וסבתא רבתא שלי חששו שתיהיה דיקטטורה וכך קרה. לאחר כמה זמן שהיינו בוונצואלה הודיעו לנו שהדיקדטור לקח את כל מה ששייך למשפחתנו אשר נמצא בקובה (את הבית ואת העסק ) ובגלל זה כל שאר המשפחה שלי שנשארה בקובהעברו וברחו גם לוונצואלה וחלק למיאמי.

במשפחתי היינו ארבע, שלוש אחיות ואח אחד. שהגענו לוונצואלה היינו בבית ספר אמריקאי אך לאחר מכן היינו בבית ספר יהודי. אבי פתח עסקים חדשים בוונצואלה, העסקים הצליחו וחיינו חיים טובים. בוונצואלה יש מזג אוויר אידאלי, כל השנה יש מזג כמו אביב.

חיינו טוב, בקהילה היהודית של 30,000 איש בקראקס (עיר הבירה של וונצואלה), בלי אנטישמיות עד לשנת  1999 שהוגו צ'אבס עלה לשלטון.

עלייה לישראל פעמיים – 1972 וב – 2014בשנת 1972 סיימתי בית ספר ונסעתי לארץ ישראל ועשיתי מכינה באוניברסיטה ירושלים ושם הכרתי את בעלי. אחרי שנה חזרתי לוונצואלה. בשנת 1973 התחתנתי אתו. התחלתי לימודים של פסיכולוגיה.בשנת 1974 נולדה בתי (אמי). בשנת 1976 התגרשתי מבעלי.בשנת 1978 סיימתי את לימודי כפסיכולוגית. בשנת 1980 התחלתי את לימודי כרופאה. בשנת 1986 סיימתי את לימודי הרפואה ונהייתי מומחית בפסיכיאטריה.

בזמנים האלה הייתה מכה ממשלתית בוונצואלה למרות הבעיות הפוליטיות שהתחילו, הצלחתי לגמור את הלמודים ולקבל את המומחיות בפסיכיאטריה. עבדתי במקומות ציבוריים ופרטיים. בשנת 1996 בתי התחתנה (אמי) בתי ובעלה החליטו לנסוע לארצות הברית.

בשנת 1999, הוגו צ'אווס עלה לשלטון בעקבות שהאנשים חשבו שהוא יביא שלטון דמוקרטי ויעזור לעניים. לא עבר הרבה זמן עד שהאנשים גילו שהוגו צ'אווס גורם לדיקטטורה צבאית. לאט לאט התנאים בוונצואלה השתנו, כל פעם הסכנה גדלה וגדלה. השלטון שלט הכסף, בדולרים, ובנוסף הוגו צ'אווס, היה נגד היהודים והוא היה עם הפלסטינאים, חבר של הנשיא של איראן וחבר של נשיא עירק. התחילו להיות הרבה בעיות ברחובות למראת זאת עדיין היה אפשר ליחיות טוב בוונצואלה.

בשנת 2001 נכדתי נולדה בארה"ב. בשנת 2002, באפריל היה ניסיון להפיל את שלטונו שלהוגו צ'אווס, אך הניסיון נכשל, למרות זאת, בשנת 2003 בתי, בעלה ונכדתי חזרו לוונצואלה, כדי לחיות עם המשפחה. בימים ההם עדיין היה אפשריות לחיות ולעשות עסקים בונצאולה. אז הם פתחו עסקים וקנו דירה ליד ביתי. בשנת 2005 הנכד שלי נולד (אני). אבי עדיין חי והיה מאוד שמח להכיר את הנין שלו.

מצעד ההתנגדות להוגו צ'אווס בקראקס – ויקיפדיה

תמונה 1

הבעיות הפוליטיות והבטחון בוונצואלה כל פעם היו יותר גרועים. בשנת 2007, אבי חלה, הוא נפטר בשנת 2008. בחודש יוני של אותה שנה כשאבי מת, נכדתי האחרונה נולדה. באותו שנה הוגו צ'אווס שבר וניתק את הקשר עם ישראל. בשנת 2010 בעקבות הבעיות גדלו הסכנות הבטחוניות בוונצואלה, לא הייתה אפשרות לצאת לרחוב מבלי שיגנבו לך משהו, אז בתי ומשפחתה החליטו לעלות לארץ. שנינו ביקרנו אחד את השני הרבה, עד שהם לא רצו לבוא לבקר בוונצואלה בגלל הפחד שיקרה להם משהו.

בפבואר של 2014 הייתה הפגנה גדולה מאוד נגד השלטונו של הוגו צ'אווס. הרבה אנשים נרצחו ברחובות על ידי נציגי השלטון. לאחר מכן החלטתי שזה הזמן לעלות לארץ.

העשרהקובה: "קובה היא המדינה המאוכלסת ביותר באיים הקריביים. תרבותה ומנהגיה הושפעו מהתרבות האינדיאנית המקומית, מהאימפריה הספרדית ששלטה בה במשך קרוב ל-400 שנה ומהעבדים האפריקאים שהובאו אליה".

קובה – יהדות קובה:"בשנת 1914 הוקם לראשונה בקובה ארגון קהילתי ספרדי לרווחת התושבים היהודים. בשנת 1917 חיו בקובה כ-2,000 יהודים, רובם בהוואנה… בשנת 1952 חיו בקובה כ-12,000 יהודים. מהלכיו הכלכליים של פידל קסטרו שפגעו במצבם הכלכלי של יהודים רבים באי,…יום יש בקובה כ-1,500 יהודים, בעיקר בערים הוואנה, סנטיאגו דה קובה וקמגואיי". ויקיפדיה

הקשר הרב דוריהמורה המוביל: אשל הרשקוביץהמדריכה: ליאורה כהן

תשע"ו

מילון

קובה
קובה היא המדינה המאוכלסת ביותר באיים הקריביים. תרבותה ומנהגיה הושפעו מהתרבות האינדיאנית המקומית, מהאימפריה הספרדית ששלטה בה במשך קרוב ל-400 שנה ומהעבדים האפריקאים שהובאו אליה.

יהדות קובה
בשנת 1914 הוקם לראשונה בקובה ארגון קהילתי ספרדי לרווחת התושבים היהודים. בשנת 1917 חיו בקובה כ-2,000 יהודים, רובם בהוואנה... בשנת 1952 חיו בקובה כ-12,000 יהודים. מהלכיו הכלכליים של פידל קסטרו שפגעו במצבם הכלכלי של יהודים רבים באי,...יום יש בקובה כ-1,500 יהודים, בעיקר בערים הוואנה, סנטיאגו דה קובה וקמגואיי.

ציטוטים

”בשנת 1960 חלק מבני משפחתי ברחו לוונצואלה בתקוות שנחזור לקובה“

הקשר הרב דורי