מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נולדתי באוסטריה בשנת 1948 להורים ניצולי שואה

סבתא טובה ועדי
אני, אימי ובעלי
מוקדש ליהושע קלמן ז"ל

בית ומשפחה

"אני טובה, הבת הבכורה להורי, שמואל ז"ל ורבקה שתבדל לחיים ארוכים ויש לי שני אחים, אחות ואח.

בשנת 1971 נשאתי ליהושע קלמן, לו הייתי נשואה 42 שנים. בתאריך 3 בספטמבר 2013 הוא נפטר ממחלה קשה, במותו היה בן 66.

נולדתי באוסטריה בשנת 1948 להורים ניצולי שואה. כאשר נגמרה המלחמה רוב בני המשפחה הניצולה בחרו להגיע לארה"ב ואילו אבי שהיה ציוני בחר לעלות לישראל. אבי היה מפקד מחנה מטעם תנועת בית"ר באוסטריה. למחנה הגיעו יהודים לאחר מלחמת העולם השנייה ולפני עלייתם לישראל.

עלינו לישראל לאחר שהות של שלוש שנים במחנה. המסע לישראל היה באוניה בתנאים קשים. הגענו לארץ ישראל עם מעט מאוד דברים ומשפחתי נשלחה לגור בירושלים בשכונת בקעה שאוכלסה בערבים עד מלחמת השחרור. לאחר המלחמה הערבים ברחו ובתיהם ננטשו. באחד מבתים אלו התגוררנו ואמי גרה שם עד היום!

גרנו בדירה עם עוד שתי משפחות והשירותים והמטבח היו משותפים. היה לנו צפוף, רועש ותנאי קיום בסיסים, על אף זאת הזיכרונות שלי מאותה תקופה היו של שמחה, אכפתיות, דאגה, מסירות ואהבת הזולת.

גדלתי בבית דתי ציוני, שומר מצוות והתחנכתי בבתי ספר דתיים.בכל ערב שבת סבי ערך קידוש, ישבנו ליד שולחן במקומות קבועים כאשר הסבא בראשו שעבורי זה זיכרון חזק לכיבוד אב. לכאורה, אבי ויתר לטובת סבי על מקום זה. אמי בישלה מאכלים יהודיים מסורתיים כמו: גפילטפיש, ממולאים, מרק עוף, עוגת לייקך (ספוג) וכו'…

סבי ואבי הלכו בכל שבת לבית כנסת ולאחר התפילה התכנסו בביתי המשפחה המורחבת לקידוש.

אני, סבתא טובה, אימי סבתא רבא של עדי ובעלי יהושע קלמן ז"ל

תמונה 1

חגים

כבת למשפחה דתית זכור לי שחגגנו את כל החגים כחוויה מעשירה וטובה. מכיוון שסבי גר איתנו הוא ליכד סביבנו את כל המשפחה בחגים ושבתות, למשל בליל הסדר היו מעל 20 בני משפחה באופן קבוע שבאו לחגוג אצלנו! אמי נהגה להכין מאכלים מסורתים, שולחן ערוך ונהגנו להכין הצגות, כולנו הינו לבושים בבגדים חגיגים ובנעלים חדשות לכבוד החג והייתה שמחה והתרגשות גדולה.

אחד הדברים שאהבתי במיוחד בחגים הוא העזרה לאמי במטבח: ללוש את הבצק לסופגניות בחנוכה, לחכות שהבצק יתפח, ליצור עיגולים עם כוס, למלא ריבת תות, ללקק את קציפת החלבונים כשהיא הכינה את עוגת הליקך וכו…

הזיכרון שמלווה אותי הוא השמחה בחגיגות המשפחתיות, הדאגה, האהבה, המסירות, העזרה ההדדית, ההתרגשות לפני החגים והתחושה של ה"ביחד"!

השירות הצבאי

על אף שגדלתי בבית דתי ציוני היה חשוב להורי שאשרת בצבא. שירתתי בפיקוד מרכז בתור פקידה ובמלחמת ששת הימים הייתי במפקדה של האלוף עוזי נרקיס וכאשר ניצחנו במלחמה והחיילים הגיעו לכותל המערבי התקשרתי להורי להודיע להם לפני שהודיעו על כך ברדיו וההתרגשות הייתה גדולה מאוד ואפילו זכיתי להצטרף לסיור עם האלוף ברכב משוריין במקומות הכבושים.

יש לי שלושה ילדים; שתי בנות ובן ומהם ארבעה נכדים מהממים! ועדי היא נכדתי הבכורה. עמדות את הסיפורים. אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר רמת חן, ברמת גן, וביחד אנו מתעדות את הסיפורים, בהנחייתה של המורה רויטל יוסף.

תשע"ה

מילון

לייקך
עוגת ספוג בתבנית מיוחדת של פעם.

ציטוטים

”ואהבת לרעך כמוך“

הקשר הרב דורי