מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מתי ואיך עליתי לארץ מוינה

סבא סבתא ואני
סבא ואחיו בילדותו (סבא הוא הילד הקטן )
סבא מספר:

מאיה רוזנמן השתתפה השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא וסבתא שלה. הם תעדו את סיפורעלייתו לארץ של סבא אליעזר (לארטס) רוזנמן. סבא מספר:

"נולדתי בשנת 1931 באוסטריה. עליתי לארץ מוינה אוסטריה באוקטובר 1937. הייתי בן חמש וחצי.

בתמונה סבא ואחיו בילדותו (סבא הוא הילד הקטן), תמונה צולמה בוינה, לפני עלייתו לארץ

תמונה 1

עזבנו את וינה מאחר שאבי לא יכול היה לעבוד בגלל היותו יהודי וכן האנטישמיות שפשטה בכל עוזה באוסטריה והדיבורים על אפשרות של סיפוח אוסטריה לגרמניה הנאצית. הורי השיגו סרטיפיקטים לבעלי הון (ויזות) לפלסטינה שהייתה תחת שלטון בריטי. זו הייתה תקופת הספר הלבן שבו אסרו הבריטים על כניסת יהודים לפלסטינה פרט לבעלי הון.

מוינה נסענו הורי, אחי ואני ברכבת לעיר הנמל טריאסט באיטליה ומשם באוניה שנקראה פלסטינה לחיפה. אני זוכר ששיחקנו עם הילדים של הקונסול הבריטי  שהיו בדרכם לעבר הירדן. כעבור שבוע הגענו לחיפה שם קיבלו אותנו דודים מצד אמא".

יהודי וינה

"היהודים נרדפו באוסטריה עוד לפני סיפוחה לגרמניה הנאצית (ה"אנשלוס") ב-13 במרץ 1938. חלקם ברחו מווינה כבר אז. ביניהם הייתה למשל משפחת ז'ינייבסקי, אשר שניים מבניה היו לאחר מכן מראשי הרזיסטנס היהודי בצרפת – איתן גינת (אוטו ז'ינייבסקי) ופול ז'ינייבסקי. עם זאת, משהחל ה"אנשלוס" חיו בווינה עדיין 167,249 יהודים (כעשירית מהאוכלוסייה). תוך זמן קצר החלו רדיפות כלפי היהודים, שהתמקדו ברבנים ובאדמו"רים שאולצו לבצע עבודות משפילות. בעקבות הרדיפות החליטו מרבית יהודי וינה, כ-100,000 איש, להגר מחוץ למדינה. הנשארים שלא הזדרזו לברוח נספו כמעט כולם בשואה". ( ויקיפדיה).

הזוית האישית

מאיה רוזנמן בתכנית הקשר הרב דורי עם סבא וסבתא

תמונה 2

מילון

ספר הלבן השני
חוקים שנכתבו על ידי הבריטים, שהגבילו את עליית היהודים לפלסטינה .

ציטוטים

”הספר הלבן השני משנת אלף תשע מאות ושלושים שהגביל עליית יהודים לפלסטינה“

הקשר הרב דורי