מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מתימן למושב אליקים

רועי ושיקו
שיקו ואישתו
הייתה תקופת צנע בארץ והיה קשה מאוד לקבל מצרכי מזון.

אני, סבא משה נעוס נולד בשנת 1950 בחדרה להורים שעלו מתימן. אשתי סבתא כרמלה נולדה בשנת1952,בפתח תקווה להורים שעלו מתימן אבא שלי נולד בשנת 1921 בתימן. ועלה לישראל ב-1949 אמא שלי נולדה בשנת 1925 בתימן ועלתה לארץ עם אבא.

הרקע לעלייה לארץ

בשנים של טרום מלחמת העולם השנייה החלו היהודים לסבול מפוגרומים ומעלילות שווא שהעלילו עליהם ערבים המוסלמים. ולא פעם היו אבדות בנפש מקרב היהודים, נושא שעורר את היהודים לעזוב את ארץ הולדתם בתימן ולעלות לארץ ישראל. ארגונים יהודיים בארץ ישראל החלו לעזור בהעלאת יהודי תימן לישראל עם ההכרזה להקמת מדינת ישראל, בשנת 1948. בשנת 1949 עלו רוב יהודי תימן לישראל במבצע "מרבד הקסמים". בעזרתה של הסוכנות היהודית. כך הגיעו הורי לארץ ישראל בשנת 1949.

בית ומשפחה

נולדתי בשנת 1950 במחנה "עולים" בקיבוץ עין שמר, להורים שעלו מתימן בשנת 1949. הוריי עברו מיד לאחר ידתי ליישוב צמח שעל חוף הכינרת, וכעבור שנתיים עברו הוריי למושב אליקים שבהרי אפרים. הוריי קיבלו מהסוכנות היהודית סיוע בהדרכה כיצד לגדל גידולים כמו: ירקות ועצי פירות שונים. גדלתי במושב "אליקים" שבהריי אפרים להורים, ולתשעה אחים ואחיות.

ילדותי לא הייתה קלה כי בשנים של 1955-1954 הייתה תקופת צנע בארץ והיה קשה מאוד לקבל מצרכי מזון בסיסיים,כי הכל היה מתוקצב. כל משפחה הייתה מקבלת תלושי מזון לפי גודל המשפחה. כל האחים עזרנו להורים בגידולים השונים בחקלאות ובגידול בעלי החיים. בבית חונכנו על ערכי הדת והמסורת, ובשבת כולנו ישבנו סביב השולחן לקידוש וקבלת השבת, ושרנו שירי שבת. ילדות כזו קשה מאוד לשכוח.

זיכרון מאירוע משמעותי שהתרחש במדינת ישראל

מלחמת יום כיפור הוא זיכרון שלא ימחק מזיכרוני. מלחמה בה השתתפתי. מדינת ישראל בפעם הראשונה הופתעה ע"י מדינות ערב: מצריים וסוריה. המצרים חצו את תעלת סואץ והסורים כבשו את רוב רמת הגולן, כל זה שעם ישראל נמצא בצום יום הכיפורים ובבתי הכנסת.

בתפקידי בבסיס יצאתי להביא חזרה בעלי תפקידים כדי לערך למלחמה, כוחות צה"ל התארגנו בכוחות מילואיםוהדפו את הסורים ברמת הגולן ואת המצרים הצלחנו לכתר את הארמיה השלישית שבעצם הכריע את המלחמה. במלחמה זו נהרגו כ-3000 חיילים. 

הטבעתי חותם במדינת ישראל

התגייסתי לצבא בגיל 18 לצנחנים. באחת הצניחות נפצעתי והועברתי לחיל מודיעין ובו שירתי שרות קבע של 27 שנים עד שפרשתי לגמלאות. המקומות ששרתי בהם הם: סיני, מפרץ שלמה, ירושלים, רמת הגולן וגלילות.

היום אני נשוי לכרמלה ולנו חמישה ילדים וחמישה נכדים.

 קישור למצגת של רועי ושיקו

מילון

מרבד הקסמים
מבצע העלאתם של יהודי תימן לארץ ישראל ידוע גם בשם מבצע על כנפי נשרים

צנע
צנע צנע מתייחס למדיניות של הקטנת גירעון תקציבי באמצעות צמצום הוצאות על ידי הפחתת ההטבות והשירותים הציבוריים הניתנים. מדיניות צנע הונהגה בישראל בין השנים 1949–1959, וזכתה לכינוי תקופת הצנע.

ציטוטים

”חונכנו על ערכי הדת והמסורת, ובשבת כולנו ישבנו סביב השולחן לקידוש וקבלת השבת“

””ילדות כזו קשה מאוד לשכוח““

הקשר הרב דורי