מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מתימן לכפר חסידים

סבתא שושנה ונכדתה חני
סבתא שושנה בילדותה
סבי הקים בכפר חסידים בית כנסת בשם "אהל יעקב" למורשת יהדות תימן

שמי שושנה גמליאל ואני סבתא של חני טאקטוק. נולדתי בשנת 1957 בכפר חסידים להוריי ר' שלום ושרה צנעני. אני השלישית במשפחה מתוך 11 ילדים.

יתומה לבד בעולם!

אמי שרה התייתמה בגיל שבע מאמה. באותה תקופה בתימן, היה חוק, שאם יש ילדה יתומה, שהמושל רשאי  לקחת אותה ולהתחתן עמה. סבי, חשש מאוד שבתו תילקח לבית המושל הגוי, ולכן הוא מיהר לחתן אותה מיד עם בן דודה בחופה וקידושין כדת משה וישראל וכך היה ברשותם מסמך שהיא נשואה, למרות גילה הצעיר.

בהמשך הם עלו לארץ ישראל, עברו לכפר חסידים ושם נולדו להם 11 בנים ובנות.

בית כנסת "אוהל יעקב"

גם סבי וסבתי עלו איתם והתישבו איתם בכפר חסידים, והם עזרו להם בגידולם של הילדים. סבי הקים  בכפר חסידים בית כנסת  שממשיך מורשת יהדות תימן, וקרא לה על שם אביו יעקב ע"ה, "אהל יעקב". בית הכנסת הינו ממשיך את מסורת יהדות תימן, לאורך כל השנים ועד היום, נוסח התפילות והפיוטים הם על פי המסורת התימנית שעברה מדור לדור.

חוויות ילדות רבות זכורות לי מההווי של בית הכנסת. אחת החוויות שזכורה לי במיוחד, היא  בכל בוקר של חודש אלול, הייתה אמי  משכימה לקום בבוקר, והייתה מכינה כובנות ומאפים טריים עבור המתפללים שהשכימו לאמירת סליחות. ואנחנו, הילדים, היינו  לוקחים את המאפים לבית הכנסת ומגישים אותם למתפללים הרבים.

זכורה לי גם חוויה מטלטלת במיוחד, היה זה בעיצומו של יום הכיפורים, היום בו פרצה מלחמת יום הכיפורים. לפתע, באמצע התפילה בבית הכנסת,  הגיעו  חיילים על ג'יפ, הם נכנסו לבית הכנסת ובצו 8 הם לקחו חלק מהמתפללים ישר לשדה הקרב. התחושה הייתה קשה! בפרט שלא היו אמצעי תקשורת כמו היום, לשאול ולהתעניין בשלומם. לצערנו הרב, אחרי ימים לא מעטים, קיבלנו בשורה קשה ששני לוחמים ממתפללי בית הכנסת נפלו בקרב …

הקשר המיוחד עם הרבי

מזל טוב, מזל טוב, מזל טוב!

לאחר החתונה שלנו זכינו לחבוק ארבע בנות מתוקות. בתוך ליבנו רצינו לזכות גם בבן זכר! בשנת תשד"מ זכה בעלי בכרטיס טיסה לרבי. כשבעלי זכה להיכנס לחדרו של הרבי ל"יחידות", הוא  ביקש ברכה לבנים זכרים. הרבי הביט בו בחיוך ואיחל מזל טוב, מזל טוב, מזל טוב.  כעבור שנה נולד לנו בן, ולאחר מכן עוד בן.

בוקר אחד בעלי קם ולא יכול היה לעמוד על רגליו. מצבו הידרדר, והוא פונה במצב קשה לטיפול נמרץ, שם הוא אובחן, שלקה בחיידק הטורף. אנשים רבים התפללו לרפואתו. והרופאים החלו לרמוז לנו להתחיל להיפרד ממנו… בניסי ניסים, מצבו הלך והשתפר אט אט עד שקם על 2 רגליו והתהלך. ואחרי שנה וחצי נולד עוד בן בדרך ניסית!

כך התקיימו ברכותיו של הרבי, מזל טוב! מזל טוב! מזל טוב! ( שלוש פעמים) ונולדו 3 בנים!!

הזוית האישית

חני טאטוק: סבתא יקרה! היה לי כיף לשבת איתך ולשמוע את סיפוריך מאחלת לך בריאות, שמחה, ונחת מכולם.

מילון

מלחמת יום הכיפורים
מלחמת יום הכיפורים פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות נגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים, שנתמכו על ידי חילות משלוח מארצות ערב, בעיקר מעיראק ומירדן. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף.

יחידות
יחידות הוא מושג בחסידות שפירושו פגישה פרטית עם הרבי. החסיד נכנס לחדרו הפרטי של הרבי ומקבל הוראות אישיות לעבודת השם שלו ותשובות לשאלותיו.

ציטוטים

”זכינו שברכותיו של הרבי התקיימו במילואם מזל טוב! מזל טוב! מזל טוב!“

הקשר הרב דורי