מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מתימן לכפר זיתים

יונה וחדוות חן
יונה בצעירותה
סיפורה של יונה נג'די

שמי יונה נג'די, נולדתי בשנת 1935 בתימן בעיירה נג'דמלחי. כל ילדותי עברה עלי בתימן. בעיירה ששמה נג'דמלחי. בשנת 1949 עליתי לישראל היום אני גרה בכפר זיתים
 
בעיירה נג'דמלחי, שבתימן, גרו יחד יהודים וערבים. גרנו בבית אבן עם שני חדרים ומטבח גדול (המטבח היה גדול בשביל הטבון). היו כמה בתים צמודים אחד לשני ודלת אחת שמחברת בין כולם. היו לי שתי אחיות ואח אחד. הייתה לנו פרה בחצר. היינו חולבים ממנה חלב  וממנו מכינים חמאה ולבן. 
אבי היה סנדלר, עזרתי לו רבות בהכנת הנעליים. אימי הייתה מעבדת עורות של כבשים ומוכרת אותם.
אימי עסקה גם בעבודות קרמיקה. היא הייתה מכינה סירים וקערות מחיימר. אימי הייתה נותנת לי כמה קערות ומוצרי קרמיקה כדי למכור אותם לערבים. כתמורה למה שמכרנו לא קיבלנו כסף אלא קטניות (חיטה, שעורה דורה וכו')
 
העלייה לארץ ישראל
בגיל 14 עליתי לארץ ישראל. בשנת 1949. כשעלינו היינו במחנה. נשארנו שם במשך 10 חודשים, אחר כך העבירו אותנו לגור בכל מיני כפרים ויישובים. את משפחתי העבירו לכפר זיתים. (מושב בגליל התחתון ליד טבריה)
                              
בתחילה גרנו בצריפים. כך היינו במשך שלוש שנים. רק אחר כך התחילו  לבנות  לנו בתים.
כשגדלתי עבדתי בחיפה שנה וארבעה חודשים. בתקופה הזו גם התארסתי.  הייתי מאורסת שנה.
ואחרי שנה (כשהייתי בת 17) התחתנו.
 
חיי הבוגרים
האירוע הקשה הזכור לי קרה לנו אחרי שילדתי את בני הראשון. נשרף לנו הבית, הייתה שריפה גדולה וקיבלתי כוויות בידיים. התאשפזתי בבית חולים למשך כחודש ימים עם כוויות קשות. לאחר האישפוז עברנו לגור  אצל אימי כחמישה חודשים עד שהבית שופץ וחזר לקדמותו. גם כשבתי השנייה נולדה  עדיין התקשיתי להחזיקה בידיים. צרבו לי מאוד הידיים בגלל הכוויות, מהשריפה. עד היום אנחנו גרים בכפר זיתים.
בכפר זיתים, נולדו לנו שלושה ילדים: שני בנים ובת. ברוך השם, כולם הקימו משפחות ועכשיו יש לי ארבע עשרה נכדים ונכדות ותשעה נינים.  
 
בית הכנסת בכפר זיתים – ויקיפדיה
 
תמונה 1
 
העשרה
כפר זיתים: "כפר זיתים הוא מושב בבקעת ארבל בגליל התחתון ליד טבריה ובסמוך לקרני חיטין השייך למועצה אזורית הגליל התחתון. המושב הוקם בשנת 1950 על ידי עולים מתימן, חלקם עזבו את היישוב במרוצת השנים. עולים מכורדיסטן נשלחו למושב על מנת להשלים את מכסת המשפחות. המושב הוקם על אדמות הכפר הערבי חיטין, שתושביו נמלטו ממנו במהלך מלחמת העצמאות, ולא הורשו לחזור אליו לאחריה. מקור שם היישוב הם כרמי הזיתים הגדלים באזור". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

כפר זיתים
כפר זיתים הוא מושב בבקעת ארבל בגליל התחתון ליד טבריה ובסמוך לקרני חיטין השייך למועצה אזורית הגליל התחתון. המושב הוקם בשנת 1950 על ידי עולים מתימן, חלקם עזבו את היישוב במרוצת השנים. עולים מכורדיסטן נשלחו למושב על מנת להשלים את מכסת המשפחות. המושב הוקם על אדמות הכפר הערבי חיטין, שתושביו נמלטו ממנו במהלך מלחמת העצמאות, ולא הורשו לחזור אליו לאחריה. מקור שם היישוב הם כרמי הזיתים הגדלים באזור.

טבון
תנור לאפיית פיתות או לבישול

ציטוטים

”כתמורה למה שמכרנו לא קיבלנו כסף אלא קטניות..“

הקשר הרב דורי