מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של יצחק וקשי

יצחק ויהודית עם הנכד איתן וחבריו
יצחק בבית הספר היסודי
מתימן לישראל

שמי יצחק וקשי, נולדתי בשנת 1945 בתימן, בכפר שנקרא וקש (ולכן שם משפחתי וקשי). עליתי ארצה בשנת 1949 הייתי אז בן 3 שנים כך שאינני זוכר את הטיסה והנחיתה בארץ. כשהגענו, הועברנו למחנה עולים "עין שמר" וגרנו באוהלים. לאחר זמן מה, העבירו אותנו למעברת "קרן ישע" שבעמק יזרעאל. לאחר תקופה קצרה, עברנו למבנה במושבה מגדיאל (כיום שכונה בהוד השרון) שם הייתי בגן ילדים. בשנת 1952 עברנו לדירה בכפר סבא בשיכון מזרחי ה'. למדתי בבית הספר היסודי "בר אילן" עד כיתה ז'. בשנת 1959 עברתי ללמוד בחוות השומר שבסג'רה. למדתי שם עד כיתה י'. הלימודים בחוות השומר היו על בסיס של חצי יום לימודים וחצי יום עבודה במשק החקלאי של החווה. חוויתי שם חוויות נהדרות של חיבור לטבע. רעיתי כבשים, טיפלתי בפרות ובלול התרנגולות. למדתי לנהוג על טרקטור ורכבתי על סוסים. כל זאת בעזרת המורים והמדריכים המקסימים שהיו לנו.

בשנת 1963 התגייסתי לצה"ל, עברתי קורס מ"כים והדרכתי טירונים בבה"ד 4. השתחררתי בדרגת סמל בשנת 1965.

בשנת 1969 נישאתי ליהודית ובנינו משפחה. לאחר השחרור עבדתי בליטוש יהלומים, עבדתי בהמשך גם במפעל "פקר פלדה" שהיה בכפר סבא, ושם, בוקר אחד תוך כדי כיוון אחת המכונות, נתפסה לי כף יד ימין שהייתה עם כפפת הגנה בין שני גלגלים מסתובבים. כף היד נמחצה ונגרם נזק באחת האצבעות. מעוצמת הכאב צרחתי ומנהל העבודה שהיה שם, קפץ אלי וניתק אותי מהמכונה. באותו רגע התעלפתי והתעוררתי בבית החולים "מאיר" בכפר סבא. יהודית אשתי היקרה הייתה לידי וסעדה אותי. עברתי כמה ניתוחים אורתופדיים להחזרת כף היד לתפקוד. כשסיימתי את הטיפול בכף היד, חזרתי למפעל להמשך עבודה, אך לא יכולתי להיכנס למחלקה בה נפצעתי ולכן החלטתי להחליף מקצוע. בשנת 1975 עברתי לעבוד בתכנון ושרטוט מכונות ב"תדיראן תקשורת" בפתח תקווה, עד שנת 2001 , בשנה זו יצאתי לפנסיה.

צמחנו עם המדינה ותודה לאל הכל היה בסדר. נולדו לנו 4 ילדים ומהם נולדו נכדים ונין אחד מתוק.

הזוית האישית

ישי איתן ואחיעד: היה מרתק לשמוע את הסיפור של יצחק למדנו המון על ההיסטוריה שלו והקליטה בארץ. אנו מאחלים לו שימשיך להיות אדם טוב שמח בריא ומאושר.

יצחק: כשקיבלנו את ההזמנה לתכנית "קשר רב דורי" שמחתי מאוד והערכתי מאוד את היוזמה. זו הזדמנות להעביר לדור הבא את חבלי הלידה של הקמת המדינה. המפגשים עם הילדים היו מלאי התרגשות. לכל מפגש עשינו הכנות, בחרנו אלבומי תמונות וחפצים אישיים מהעבר. הילדים מאוד ציפו לשמוע על  תקופת ילדותנו בארץ. התמונות והחפצים עניינו אותם מאוד והם שאלו שאלות. מסגרת הזמן הייתה קצרה לכן לא הרחבנו את הסיפורים. לילדים: תמשיכו לשאול וקראו ספרי היסטוריה על הקמת מדינת ישראל, כך תבינו כמה אנחנו ואתם חייבים לשמור עליה. תודה לורדית ולכל הצוות המלווה את התכנית.

מילון

חוות סג'רה
חוות סג'רה הייתה חווה חקלאית שהיוותה פרק בתולדות ההתיישבות הציונית בארץ ישראל. היא נמצאת כיום בתחומה של "חוות השומר" בגליל התחתון, סמוך למחלף גולני, ואדמותיה משמשות יישובים שונים, בעיקר את המושבה אילניה. (ויקפדיה)

ציטוטים

”הלימודים בחוות השומר היו על בסיס של חצי יום לימודים וחצי יום עבודה במשק החקלאי של החווה. חוויתי שם חוויות נהדרות של חיבור לטבע. רעיתי כבשים, טיפלתי בפרות ובלול התרנגולות.“

הקשר הרב דורי