מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מתוניס לקרית שמונה – משכילה בת חקלאי

סביב הלוקס ישבה רוחנה ולמדה
משפחת אליא עלו ארצה באניה רגבה
קורות חייה של רוחנה (אליא) אפלבאום שעלתה מתוניס למעברת חלסה, קרית שמונה.

רוחנה (אליה) אפלבאום, עלתה עם משפחתה מטוניס, בהיותה כבת  4 בשנת 1956.
 
היא עלתה באנייה "נגבה" והגיעה לקריית שמונה, בהיותה עוד מעברה בשם "חלסה".המשפחה עלתה לארץ כדי לקיים מצוות חיים ומוות בארץ ישראל.
 
האנייה נגבה: " נגבה הייתה אוניית הנוסעים השנייה שנרכשה על ידי חברת הספנות הישראלית צים, ומשימתה העיקרית הייתה הבאתם ארצה של מאות עולים ופליטים, בשנותיה הראשונות של המדינה."
 
האנייה נגבה
 
תמונה 1
 
בשנות בית הספר הראשונות, למדה רוחנה בבית הספר הממלכתי, תל-חי, כי רק כשהייתה בכתה ד', נפתח בית הספר הממלכתי-דתי הראשון בקריית שמונה. כשנפתח, עברה ללמוד בבית ספר עוזיאל וסיימה גם תיכון דתי, המתמיד.
 
סיפורה של רוחנה שזור בחשיבות עליונה שיוחסה ללימודים. היא זוכרת שאחיה הגדולים למדו צרפתית ואנגלית בבית ספר "אליאנס" בתוניס. גם זכרונותיה-שלה שזורים חוויות מהלימודים. המעבר מבית ספר ממלכתי לבית הספר הדתי הראשון בקרית שמונה, היותה תלמידה במחזור הראשון שניגש לבגרות ולבסוף, הלימודים לאור ה"לוקס", בהיעדר חשמל בבית.

רוחנה "התחברה" לתנ"ך עוד מילדותה. סבא שלה, שגר בשכנות אליה, היה מספר לה ולסבתה מסיפורי המקרא. המורה, שגר גם הוא בשכנות, היה מספר לאביה שרוחנה כותבת חיבורים בשפת התנ"ך. כיום היא מרכזת את תחום המורשת והמסורת בבית ספר רננים.

רוחנה נזכרת בעצב, איך מידי פעם היו הפגזות על קרית שמונה במהלך ילדותה, דבר שאילץ את המשפחה לעזוב את הישוב "עד יעבור זעם".

רוחנה מספרת בערגה, איך הילדים היו משחקים יחד בשכונה. ילדים מגלויות שונות היו משחקים יחד ונהנים. את המשחקים היו ממציאים. ההורים סמכו על הילדים והילדים היו עצמאיים, ביחס לילדים כיום. לדעת רוחנה היו פחות סכנות אז.

למשפחתה של רוחנה, היו בתוניס, מטעי זיתים. אותם נאלצו למכור לפני שעלו ארצה. בארץ, עבד אביה במטעי קיבוץ יפתח. שם גם גר, והגיע הביתה רק פעמיים בשבוע. גם ליד הבית, גידלה המשפחה עדר עיזים. אחותה של רוחנה רעתה את העיזים ובנות המשפחה חלבו את העיזים והשתמשו בחלב לשיפור התזונה הבריאה של המשפחה

מילון

אליאנס
רשת בתי הספר "כל ישראל חברים"

אנייה נגבה
נגבה הייתה אוניית הנוסעים השנייה שנרכשה על ידי חברת הספנות הישראלית צים, ומשימתה העיקרית הייתה הבאתם ארצה של מאות עולים ופליטים, בשנותיה הראשונות של המדינה.

ציטוטים

”רוחנה כותבת חיבורים בשפת התנ"ך“

הקשר הרב דורי