מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מתוניס באהבה

שקד וסבתא גליה בתוכנית הקשר הרב דורי
סיור בבית התפוצות במסגרת התכנית
סיפור על אהבה ומשפחה חמה.

שמי שקד אלמקייס, ואני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי, בבית הספר אלון יזרעאל שבעפולה.

אני רוצה לשתף אתכם בסיפור העלייה של סבתי היקרה גליה, ועל ילדות הקשורה באהבה מיוחדת למטבח המסורתי, של סבתא.

סבתא גליה נולדת בשנת  1953 בטוניס, בעיר בגמיס. בשנת 1956 כשהייתה בת שלוש, עלתה לארץ ישראל, עם משפחתה היישר לעיר עפולה.

ולימים היא ומשפחתה התגוררו בעפולה עלית.

עפולה עילית – נוסדה בשנת 1950, בחלקה הצפוני של עפולה, לרגלי גבעת המורה וממערב לשכונת גבעת המורה. עד שנות ה-70 של המאה ה-20 הייתה עפולה עילית קבוצת מעברות (ביחד עם גבעת המורה), ששימשו כבית זמני להמוני העולים שהגיעו לארץ, בעיקר ממדינות ערב. רבים מהעולים לישראל במבצע שלמה התיישבו בשכונה. כך, מספר התושבים בה גדל בעשרות אחוזים. במשך הזמן, התפתחה השכונה ובסוף שנות ה-80, החלו להגיע אליה עולים מקצוות ברית המועצות. מספר העולים בשנות ה-90 למקום הכפיל את עצמו, לאחר קריסת ברית המועצות. כיום, מתגוררים בעפולה עילית כולה, כ-4,000 נפש. בשנת 2012 החלה הגירה גדולה של זוגות צעירים חרדים מחסידות ויז'ניץ לשכונת עפולה עילית שהגיעה לשיאה בשנת 2017, כאשר היא במשפחות חרדיות רבות. (ויקיפדיה)

סבתי למדה בבית ספר "מעלות" שבעיר, אהבה לשחק בחבל ובשבע אבנים. כשבגרה התחתנה עם סבי היקר מקסים, ונולדו להם חמישה ילדים. שלושה בנים ושתי בנות, ותודה לאל שגם זכו ל- 13 נכדים ושני נינים.

סבתי מאוד אוהבת את המטבח. היא מבשלת מטעמים שכולנו אוהבים ואף מכורים אליהם. אני מאוד אוהב את הקוסקוס והפריקסה (מאכל תוניסאי) שהיא מכינה.

הקוסקוס  הוא מאכל צפון אפריקאי. המאכל עשוי גרגרי סולת העוברים התפחה על ידי מים בתהליך של אידוי. קוסקוס מוגש לרוב בתוספות מאכלים שונים, דוגמת מרקי בשר למיניו, או דגים, וירקות ואפילו בתור תבשילי חלב או קינוחים למיניהם כגון: בירקוקש שזהו קינוח חלבי המוגש לכבוד פורים או ראש חודש ניסן לפי המסורת של יהודי מרוקו. (ויקיפדיה).

סבתא  אוהבת לפגוש את הילדים בשבתות וחגים, כשכל המשפחה מתאספת יחד עם הנכדים. המאכל האהוב על כולנו במפגש, זה הקוסקוס המסורתי של העדה שלנו, אותו מכינה סבתי היקרה.

הזוית האישית

שקד: כשנסענו לסיור בבית התפוצות, סבתי הכינה קוסקוס וחילקה לחברים שלי, וכולם זכו לטעום מהמאכל האהוב עליי. יש לציין שהקשר עם סבתי התחזק יותר, בזכות התכנית הזו ונהנתי מכל רגע.

מילון

קוסקוס
קוסקוס  הוא מאכל צפון אפריקאי. המאכל עשוי גרגרי סולת העוברים התפחה על ידי מים בתהליך של אידוי. (ויקיפדיה)

פריקסה
הפריקסה הוא מאכל תוניסאי מסורתי, מעין לחמנייה מטוגנת. המילוי המקובל לפריקסה הוא טונה, תפוחי אדמה מבושלים, ביצה קשה, אריסה ולימון כבוש. או דלעת חריף, מטבוחה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתי מאוד אוהבת את המטבח. היא מבשלת מטעמים שכולנו אוהבים ואף מכורים אליהם. אני מאוד אוהב את הקוסקוס והפריקסה שהיא מכינה.“

הקשר הרב דורי