מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מתאגרף יהודי בשואה

בתיה וליאור רזון
בתיה רזון
על הגבורה של ג'קו רזון

ג'קו רזון נולד בשנת 1921 בעיר סלוניקי שביוון. הצעיר מבני המשפחה. אביו ניהל חברה גדולה שעסקה בסחר טבק. ג'קו למד בבית ספר יהודי ומול בית הספר היה מועדון גדול בשם "תפארת ישראל". את המועדון ניהל יהודי שהכיר את ג'קו הצעיר כבחור חזק ונמרץ והציע לו להצטרף למועדון. ב-1935 נשלח ג'קו ל"מכבי", שם הכיר את דינו עוזיאל, רופא יהודי שהחליט לקדם באגרוף נערים יהודים כדי שיוכלו להשתתף במכביה.

ג'קו נחשב למתאגרף חזק וכל המתאגרפים היוונים חששו מפניו, באותו זמן המשיך ג'קו ללמוד בבית הספר והמשיך להתאמן ולהתחרות בתחרויות. ב-1939 קיבל ג'קו תואר "אלוף יוון באיגרוף". בשנת 1942-1941 כשהגיעו הגרמנים, ג'קו אסף מספר חברים נוצרים שהכיר כדי לחבל בגרמנים: פיצוץ מכונות, גנבת מזון ממחסניהם. ג'קו נתפס ונכלא בבית הסוהר על ידי הגסטאפו. בבית הסוהר הוכה ועונה קשות אך ללא ראיות ממשיות. הוא המשיך לנסות לשבש את פעילותם של הגרמנים. יהודים היו מוטלים מתים ברחובות. ג'קו וחבריו השתדלו להסב  נזק לגרמנים. כנראה שמישהו שנתפס הלשין וג'קו נתפס ונכלא ע"י המשטרה היוונית שהסגירה אותו לגסטפו. בחקירות ג'קו הוכה ועונה קשות במשך כ-4 חודשים. משם נשלח למחנה מעבר בו שהו יהודים עשירים שהגרמנים רצו את כספם. ביניהם יהודים ששיתפו פעולה עם הגרמנים וחשבו שכך ינצלו. לאחר  מכן העבירו את כולם לקרונות וכך הגיעו לאושוויץ. באושוויץ עברו סלקציה. ג'קו נקרא וסיפר שהוא מתאגרף. אותו מטביע פנה לממונה עליו וסיפר שנמצא מתאגרף. הם הביאו בחור פולני נוצרי מאחד הבלוקים כדי להתחרות עם ג'קו באגרוף. ג'קו ניצח והיושבים מסביב זרקו חתיכות לחם לזירה מרגרינות מרמלדות בקופסאות. ג'קו אסף הכל וחילק ליהודים. הוא הבין  שכך הוא יכול להציל יהודים רבים ממוות ברעב.

לאחר זמן הועבר ג'קו למחנה בונה. מנהל הגטו הנס מיד דאג לג'קו והעביר לו מסר שנמצא במחנה מתאגרף נוסף. הנס דאג לבודד את ג'קו ובערב הגיעו שני מתאגרפים. כשג'קו ניצח אותם בקרב הנס אימץ את ג'קו. בבוקר העביד אותו במטבח, זה היה הג'וב הטוב ביותר שאפשר לקבל. מי שהיה לו אוכל נחשב למיליונר. כל הקאפו אהבו את ג'קו מאוד ודאגו לו. בכל טרנספורט שהגיע, חיפשו מתאגרפים שיוכלו להתחרות בג'קו. התחרויות הללו נחשבו לערבי הבידור במחנה. ג'קו גם אימן מתאגרפים. האימונים נערכו בחדר הרחצה. במחנה היה רופא בשם קוונקס שג'קו נקשר אליו מאוד. היהודים יצאו מידי יום לעבודה ומי שלא היה יכול לעבוד נחשב חלש והיו הורגים אותו. אותו רופא, שהיה חבר בצלב האדום הבין לאומי, אמר לג'קו שכל יהודי שאינו יכול לעבוד ישלח אותו אל הרופא בטענת כאב גרון. הרופא טיפל בו כביכול, וכך היה ניצל, ובתמורה  נתן ג'קו לרופא מרק ותפוחי אדמה שגנב מהמטבח. ג'קו הציל אנשים רבים ממוות באותה תקופה.

באחד הימים נתפס ג'קו עם חבית אוכל שהעביר לנשים. הוא הוכה נמרצות, החבית הושלכה על ראשו על ידי קצין ס.ס. והוא נפצע קשה מאוד ונזרק מן המטבח. מאחר שהיה אהוב מאד במחנה אנשים תמיד דאגו שלא יחסר לו אוכל והוא היה מחלק אותו ליהודים. לאחר מכן נשלח כאחראי לעבודות שונות עם שלושה בחורים יוונים וכמה בחורים יהודים והם המשיכו לחבל בתוכניות הגרמנים. ג'קו המשיך להתאגרף במחנה ולבדר את הגרמנים. בין הצופים היו אנשי ס.ס. וקאפו של הקומנדו. היו גם  מביני אגרוף וגם שופט במגרש גדול במחנה וכל מי שרצה יכול היה לצפות בתחרות. במחנה בונה היה מפעל לחלקי מלחמה שאנשים עבדו בו. מידי בוקר היה מסדר שורות ומי שלא חש בטוב היה נשלח לבירקנאו אל המשרפות. במשך שנות המלחמה הגיע ג'קו למספר מחנות. באותו זמן ג'קו לא ידע מה עלה בגורל משפחתו ומצפנו ייסר אותו על כך שיכול היה להציל אנשים רבים אך לא את משפחתו.

 בסוף שנת 1945 הגיע ג'קו ליוון ומצא הריסות רבות בעיר סלוניקי. הוא נותר היחיד ממשפחתו. את רעייתו בלה הכיר ג'קו במחנה ברגן בלזן. לאחר המלחמה הגיעו מספר בחורות וג'קו אסף מספר בחורים וארגן חתונה קולקטיבית של עשרה זוגות, כולם יוצאי המחנות. החתונה התקיימה בהכשרה לשם הגיעו אנשי ההגנה והעבירו את כולם באוניה הנרייטה סאלד לארץ ישראל. כשהגיעו לנמל חיפה יצאו לקראתם שתי אניות מלחמה, היו אלה האנגלים שלא נתנו להם להיכנס לארץ.  התחוללה ממש מלחמה. הם הוחזרו חזרה למחנה בקפריסין, האנשים לא נכנעו, חזרו למחנה ההסגר ולבסוף לאחר מאבק קשה הצליחו לחזור לישראל.

בהמשך חייו הקימו הוא ורעייתו בלה משפחה בישראל ואף כן זכו לראות נכדים. ג'קו זכה להשתתף בטקס הדלקת משואות ביום השואה ואף זכה לראות סרט על קורות חייו שביים סטיבן ספילברג . גבורתו של ג'קו רזון תיזכר בקרבם של אנשים רבים.

 

מילון

סלקציה
סלקציה היא פעולה שביצעו שלטונות גרמניה הנאצית כדי למיין ולנפות על ידי "טיהור" יהודים שנחשבו "בלתי פרודוקטיביים"

ציטוטים

”הוא הבין שכך הוא יכול להציל יהודים רבים ממוות ברעב“

הקשר הרב דורי