מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משפחת ריבלין לדורותיה

סבא חיים והנכד בצלאל אורי
סבא חיים בבר מצווה
סיפורו של סבא חיים

שמי חיים מן, נולדתי בירושלים בכ' ניסן תשי"ח ערב שביעי פסח. אנחנו חמישה ילדים במשפחה ולי שלוש אחיות גדולות שתמיד הרגשתי שהן שומרות עלי. בנוסף, יש לי אח קטן.

בילדותי התגוררתי ברמת גן קרוב למפעל 'עלית' ובכל בוקר התענגתי על ריח השוקולד שיצא מהמפעל. מאוד אהבתי לאסוף גפרורים מיוחדים ומחזיקי מפתחות. עד היום יש לי אוסף מרשים בבית. כשהייתי בן 13, בקיץ 1971, אבא ואימא שלי סידרו לי, לאח שלי ולבת דודה שלי טיסה לשארם א-שייח בסיני במטוס ססנה (מטוס ססנה למי שלו יודע זה מטוס בעל חמישה מקומות ממש קטן). הטייס בסוף הטיסה הרגיש רע, לבנתיים הלכנו לים בסיני בסיני, וביום חמישי בערב היינו אמורים לחזור, אולם הטייס לא יכל להטיס אותנו בשל מצבו הבריאותי והוא הזמין טייס אחר. הבעיה הייתה שרק חמישה אנשים יכולים להיות על מטוס הססנה, ההורים שלי נאלצו להחליט מי ישאר. כיוון שהוריי לא רצו להשאיר את אחי הקטן ואת בת דודתי הם בחרו בי להישאר עד יום למחרת. הטייס מינה את חברו הטוב שישמור עלי וחזרתי במטוס נוסעים גדול מאוד ממש סמוך לשבת.

בשנת 1993, כאשר הייתי בן 35, עבדתי במגדל התאומים בארה"ב, כעורך דין. כאשר עבדתי שם היו ניסיונות לפגוע במגדלי התאומים, באמצעות מכונית ממולכדת שהייתה בחניון. אני זוכר את הפיצוץ האדיר ועשן ואבק רב.

יש לי בבית שני ספרים מאוד מיוחדים.

ספר היחס: ספר עם אילן יוחסין שמתחיל מהדור הראשון ועד הדור הששה עשר. בספר יש את דורות הריבלינים ואף את אביו של ראובן ריבלין, נשיא המדינה. יצויין, שהנשיא ראובן ריבלין לא מופיע כיוון שהוא דור 17.  כמו כן, בספר מופיע הגאון מווילנה ועוד הרבה רבנים חשובים וגדולים.

בני יונה: ספר מרתק שהוא גם אילן יוחסין, אולם מתחיל מבן אדם אחר, הרב יהודה פרידלנדר עד דור שמיני. בספר כתובים סיפורים מרתקים על הריבלינים.

הספרים המיוחדים של סבא

תמונה 1

הזוית האישית

בצלאל: במהלך השנה למדנו במסגרת השיעורים של הקשר הרב דורי על יצירת אילן יוחסין דרך אתר השייך לבית התפוצות. ברגע שנחשפתי לאתר לא הפסקתי לחקור ולגלות על משפחתי. נהניתי מכל רגע והתמלאתי בגאווה שהצלחתי לעלות עוד ענף ולכתוב עוד דור במשפחתי. גיליתי עולם ומלואו. אני גאה להיות חלק ממשפחת ריבלין לדורותיה בכלל ולהיות הנכד של סבא חיים המופלא בפרט. סבא יקר, תודה על ההזדמנות ועל הזכות ללמוד על שורשיי.

מילון

הגאון מווילנה
רבי אליהו בן שלמה זלמן (ט"ו בניסן ה'ת"פ, 23 באפריל 1720 – י"ט בתשרי ה'תקנ"ח, 9 באוקטובר 1797), שנודע בכינויים: הגאון מווילנה, הגאון החסיד ואף בפשטות - הגאון, או בראשי תיבות: הַגְּרָ"א (הגאון רבנו אליהו), היה פוסק, מקובל ואיש אשכולות, שבלט במעמדו החריג בתקופת האחרונים כסמכות רבנית עליונה. הגר"א היה גדול במקרא, בתלמוד ובקבלה, פוסק מקורי ומרכזי, ובקיא במדעים. אגדות רבות נכרכו בשמו. הוא היה ידוע בהתמדתו הבלתי רגילה. הגר"א סירב לשמש במשרת רבנות בווילנה או בכל מקום אחר, כנראה בשל רצונו להימנע מביטול תורה. הוא היה מהמנהיגים האידאולוגיים של ההתנגדות לחסידות במזרח אירופה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”יש לי בבית שני ספרים מאוד מיוחדים: "ספר היחס" ו"בני יונה“

הקשר הרב דורי