מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משפחת קדוש יזמות וחדשנות

סבתא רחל וטליה מתעדות סיפורים
טליה וסבתא רחל בחצר בית הספר
משפחתי עלתה ממרוקו חדורת מוטיבציה להתקדם לפתח ולהצליח בארץ הקודש

 במרוקו חיו להם יהודים בין המרוקאים.
היהודים במרוקו שמעו על זוועות מלחמת העולם השנייה, ועל הסבל הרב והאימה שחווים יהודי אירופה. החרדה החלה להתפשט בקרב היהודים בכל המדינות וגם בלבם של יהודי מרוקו. השמועות אמרו כי היטלר מתכנן להגיע גם למרוקו. האווירה והידיעה על השואה המתחוללת באירופה נתנו  לגיטימציה לערבים במרוקו להתחיל לפגוע ביהודים. מאז חלמו הוריי להגיע למדינת ישראל. היה קושי רב להחליט על עלייה לארץ ישראל. היה על משפחתי היה לעזוב את כל חיי העושר ואת כל הנוחות הרבה שהייתה במרוקו וקושי נוסף שהיה עליהם להתמודד עימו היה איסור השלטונות לעלות לארץ ישראל.
הוריי השתוקקו ליישב את המדינה הצעירה מטעמי ציונות, לבוא לעזור, לבנות ולהיבנות במדינת ישראל. המדינה  הייתה זקוקה לידיים עובדות ולעולים. הוריי הצליחו לעלות לארץ בשנת 1955 הם השאירו את כל הרכוש הרב מאוד ועלו כציונים חדורי רצון להתיישב בציון.
הם התיישבו בנגב, בכפר ירוחם בין הפאדאיונים שפרעו ביהודים.
 
אבי מיד נלקח להילחם במלחמת סיני ואמי נשארה לעבוד עם כולם באוהל כשכרסה בין שיניה והיא מטפלת בפעוטה בת שנתיים. היא לא ידעה היכן תלד אותי. אימי שמעה על קרובת משפחה שגרה בחדרה. נסעה לשם בטרמפים כדי ללדת. וכך נולדתי בבית חולים "הלל יפה". כעבור חודש חזרה אמי כשאני בזרועותיה, לישוב בכפר ירוחם.
אימי המשיכה לחלוק  בנטל עבודות הכפיים. בארץ הייתה תקופת צנע קשה. לימים אבי חזר מהמלחמה והחליט את ההחלטה הגורלית  של חייו: לקחת אחריות על משפחתו. ואמר לאמי: "אני אחליט היכן לגדל את משפחתנו הקטנה. הישארי פה ואני אתור את הארץ". לאחר שבוע ימים כשהוא נוסע בטרמפים, התיישב לנוח בבית קפה בקסטינה . פגש  קבוצת אנשים המחפשים איש מקצוע, להתקין קו מים מקצה לקצה בעירה קטנה ושמה הרצליה.
 
אבא נרתם לעבודה. לימים הם סיפרו לי כי אבי בעיניים בורקות ובנחישות רבה נרתם למשימה. אבי התקבל  מיד לעבודה בשל כישוריו ומיד דאג להביא את אמי אותי ואחותי להרצליה והתגוררנו בדמי מפתח על הגבעה בויצמן, פינת סוקולוב עם עוד שלוש משפחות. אנחנו: קדוש, שכנינו: דקלו, ודבידוביץ'. ואלה מבין המשפחות הראשונות בעיירה הרצליה.
 תמונה 1
 
 
וכך משנת 1956 אנחנו מתגוררים בהרצליה. אבי הטביע את חותמו במדינת ישראל ובעיר הרצליה בכך שהוא היה בין מקימי התקנת צנרת המים שתוביל מים לכל בית בעיריית הרצליה. כשלימים יזם והוציא לפועל את המצאת המהנדסים: דוד השמש הראשון בארץ. אבי ושותפו הקימו את מפעל "אורנוס" לדודי שמש. אבי היקר, ז'ק קדוש, יזם מבטן ומלידה, הסתובב בכל הארץ במטרה לשכנע את התושבים ובעיקר מיעוטי היכולת להתקין דוד כחיסכון. ידוע לי כי בבאר שבע מעוטי יכולת השתכנעו ובזכותו הצליחו לחסוך בחשמל, תוך ניצול השמש.  בנוסף לכך, אבא הקים בהרצליה את בית הקפה "פינת התיאבון" בשדרות חן בהרצליה.  אמי הקימה את סלון "פריז" סלון יופי לכלות. אני גאה בהם, שיהיו בריאים.
הוריי הקנו לי את ערכים של ציונות, עבודה, חריצות יוזמה ונתינה. לימים בני הוכיח כי ערכים נטבעים במשפחה. לגאוותי הוא הקים יחידת חילוץ והצלה שנקראת "לוחמי האש".
 
העשרה:
מלחמת סיני – (ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש", ובערבית ידועה בשם "התוקפנות המשולשת" – ?????????? ???????????) הייתה מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות ופגע בצבא המצרי. לאחר סיום המלחמה פינתה ישראל את כל השטח שנכבש. במקביל למערכה הישראלית ניהלו בריטניה וצרפת במשותף מבצע להשתלטות על תעלת סואץ, שנודע בשם "מבצע מוסקטר".(ויקיפדיה)
 
תשע"ו   2016

מילון

פדאיון
קבוצות טרור שהסתננו לישובים יהודיים

ציטוטים

”לימים בני הוכיח כי ערכים נטבעים במשפחה הוא הקים יחידת חילוץ והצלה "לוחמי האש"“

”אבי היקר,ז'ק קדוש, ממקימי מפעל "אורנוס" לדודי שמש, הוא היה יזם מבטן ומלידה.“

הקשר הרב דורי