מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משפחת גביש בכפר מזור

אנחנו הנכדים רוני ועידן עם סבא אורי
סבא בחתונה
סיפור הקמת משפחה במושב מזור

סיפור המשפחה

סבתא לאה ז"ל איכבאום עלתה לארץ מסלובקיה בשנת 1949 בגיל חצי שנה עם משפחתה, אבא יצחק ז"ל ואמא שרה ז"ל (שנהרגה בפיגוע בשנת 1979) הם התיישבו בכפר הנטוש אומזרע.

1

אני עליתי לארץ מסלובקיה לישראל בשנת 1949. הייתי בגיל שנתיים וחצי עם משפחתי: אבא יצחק ז"ל, אמא יולי ז"ל, אחותי לאה וסבתא ארנקה ז"ל.

2

החיים בכפר מזור

אנחנו (סבתא וסבא) גדלנו במושב מזור ולמדנו בבית הספר היסודי במזור. החיים במזור היו חיים כפריים פשוטים בלי טלפונים בלי רכבים פרטים אך היו חיי תרבות פעילים. חלקם ביוזמת התושבים שרובם היו צעירים ניצולי השואה. היו פעילויות תרבות ביוזמת המחלקה להתיישבות של הסוכנות. שנינו למדנו וגרנו בתיכון בבית הספר החקלאי בן שמן. החיים בכפר הנוער היו מעניינים ונהנינו לגור שם.

סבתא במחנה גדנ"ע בשבטה, סבא במחנה גדנ"ע

3-4

אחרי התיכון אני התגייסתי לצבא וסבתא למדה טיפול בתינוקות בבית ספר לאחיות בירושלים.

5

בכל יום שישי בערב הנוער במזור, התאסף במועדון לפעילות חברתית בדרך כלל ריקודים. שם התחלתי לחזר אחרי סבתא. עד מהרה הפכנו לזוג.

6

בסוף השירות הצבאי התחתנו בבית החיל (קפה לורנס, בית קפה של החיילים הבריטים לפני קום המדינה ) כל תושבי המושב הוזמנו לחתונה.

7

נולדו לנו ארבעה ילדים : גלית אורן ארז ושרית.

8

 

הנכדים שלנו:  סיון נעמה נעה עידן רוני בר עומר ואחרי שסבתא נפטרה נולדה רותם.

כל בני המשפחה גרים במזור.

910

מלחמת יום כיפור

היה לנו משק חקלאי גדול. ביום כיפור בשעות הצהריים עצר אוטובוס לפני הבית וגייסו אותי כי פרצה מלחמה. נלחמתי בחזית הסורית והייתי מגויס 244 ימים. בתקופה זו סבתא התמודדה לבד עם המשק. היה חורף קשה מאוד וזרם חזק של מים שטף את לול תרנגולי ההודו. בארבע לפנות בוקר הגעתי לביקור. סבתא פתחה את הדלת עם דמעות בעיניים, שאלתי: "קרה משהו לך או לגלית"? סבתא ענתה: "ההודים טבעו". השבתי: "יבואו הודים חדשים העיקר שאת וגלית בסדר".

מילון

כפר מזור
מָזוֹר הוא מושב סמוך לאלעד, בצד כביש לוד - פתח תקווה, כ-3 ק"מ דרומית-מזרחית לפתח תקווה. המושב משתייך לתנועת המושבים ולמועצה האזורית חבל מודיעין.

ציטוטים

”בכל יום שישי בערב הנוער במזור, התאסף במועדון לפעילות חברתית בדרך כלל ריקודים. “

הקשר הרב דורי