מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משלחת של "מכבי פולין" למכביה

יעקב פישמן היה אחד המתנדבים לפלוגת המכבי בבריגדה היהודית.

במושבה זכרון יעקב, לאחר הקמתה ב-1882, חיו פחות מאלפיים תושבים חייהם התנהלו בשלווה, המושבה התפרסה על שטח מצומצם הכולל את רחובות הנדיב והמייסדים. במשך השנים הוקמו ונבנו במושבה. יקב, בית חולים (ע"י ד"ר הילל יפה)

לימים הוקם בית חולים על שמו בחדרה. שני בתי ספר: בית ספר העממי שנקרא כיום בית ספר נילי ובית ספר דתי שניקרא יעבץ. שני בתי כנסת שני בתי קולנוע, בהם התקיימו גם הצגות תיאטרון, הסתדרות המורים, תנועת נוער וקבוצת כדורגל של "מכבי", שני בתי קפה ותזמורת כלי נשיפה של "מכבי. לאחר הקמתה ב-1882, ועם תמיכתו של הברון, הנדיב הידוע אדמונד דה רוטשילד ניתן לה הכינוי "פריז" של המזרח התיכון.
 
אני,אשר ישראלי סבו של עומר ישראלי גדלתי באווירה שקטה ושלווה למרות השתוללות מלחמת העולם השנייה.
בהגיעי לגיל הגן נכנסתי עם חברי, בני גילי, לגן הילדים, כיום עומד במקום הגן בניין של מרכזית הטלפונים. משם עברתי לבית הספר העממי שהיה בבניין בו נמצא כיום מוזיאון העלייה הראשונה. בבית ספר זה, שכעבור שנים נקרא אחר כך בית ספר ני"לי, למדו ארבעה דורות של משפחתנו, אבי, אני, ילדי ונכדי, יונתן,עדן, עומר,שחר ובשנה הבאה גם דורון.
משחלפו שנים התוודעתי למסמכים ששמר אבי, אדם (קופמן) ישראלי, המתייחסים לפעילות תרבותית, ביטחונית, וספורטיבית במושבה. 
הסיפור עוסק בדמות אחת, יעקב פישמן, צעיר שהיגע לארץ עם משלחת של "מכבי פולין" למכבייה, לא חזר אתה לפולין, נשאר בארץ. אבי, אדם קופמן  שהיה יושב ראש מכבי, קלט אותו, הביא אותו למושבה וכעבור זמן צרף אותו לצוות ההנהלה של מכבי במושבה.
בשנת-1941 החל הגיוס של צעירים לבריגדה היהודית ולצבא הבריטי. הוקמה וועדה לטפל ולארגן את המתגייסים. יעקב פישמן היה אחד המתנדבים לפלוגת המכבי בבריגדה היהודית.
 
תמונה 1
 
אבי שיכנע את יעקב שכינויו היה "ישקה" לרכוש מגרש במושבה כדי שבחוזרו מן המלחמה יבנה בית ויקים משפחה. "ישקה" לא ראה את העתיד כה ורוד ובשיחה עם אבי, אותו מינה לאפוטרופוס שלו, הסכים להצעתו ולהבטחתו של אבי, שבמידה ולא ישוב מן המלחמה יבנה בית לזכרו וישמש את אגודת המכבי כבית וכמועדון לחניכים הצעירים.
"ישקה" חזר מן המלחמה בריא ושלם והקים בית ומשפחה לתפארת.
שימש כמורה לספורט בבית הספר בו אני, סבו של עומר למדתי.
במשך השנים חינך והדריך גם את הנוער באגודת המכבי.
עם הקמת המדינה הוחלפו שמות המשפחה שלנו, מ- קופמן לישראלי ושל "ישקה" מפישמן לדגן.
"ישקה" נפטר בשיבה טובה ונקבר בזכרון יעקב.
יש לכם אפשרות לעצב את דף הסיפור שלכם. להדגיש מלים מסוימות, לשים כותרות ביניים, להוסיף קישורים לסיפור ועוד.

מילון

מתנדבים
לפעול למען הציבור ללא משכורת

ציטוטים

”"ישקה" חזר מן המלחמה בריא ושלם והקים בית ומשפחה לתפארת.“

הקשר הרב דורי