מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משחקי הילדות של דבורה

תמונה שלי ושל סבתא מהשנה
תמונה של סבתא הייתה בת 4
ילדותי ברמת גן

"עיר קטנה ואנשים בה מעט"

כך כתב הסופר והצייר נחום גוטמן על העיר תל אביב. עירי רמת גן הייתה עוד הרבה יותר קטנה. לתל אביב היינו נוסעים לראות את מצעדי יום העצמאות ולרופא מומחה כשהיה צורך בכזה. בשאר הזמן היינו מסתובבים בקיץ במכנסיים קצרים בגופיה לבנה ויחפים, ובחורף בערב רב של בגדים. בגדים של אחינו הגדולים יותר, בגדים שנשלחו על ידי קרובי משפחה  באמריקה הרחוקה למען עניי ארץ ישראל, לא היו עניים כל-כך.

בגיל ארבע

תמונה 1

מתוך כל אותם בגדים שנאספו בארצות הברית ונשלחו לארץ מצאנו מספיק פריטים ששימשו אותנו במשחקים ובהצגות שהמצאנו בעצמנו. משחקי ההצגה היו אחד הדברים האהובים עליי ועל כל הילדים ושם יכולנו לדמיין חיים אחרים ואקזוטיים בארצות רחוקות  ובזמנים רחוקים עוד יותר. ההצגות היו מסתיימות רק כשהאימהות היו קוראות לנו לחזור הביתה לבצע את המטלות שלנו.

מטלותיי היו: ללכת לקנות קרח מעגלת הקרח עם הפעמון הגדול (רבע בלוק קרח היה כבד מספיק בשביל ילדה קטנה). לקנות במכולת השכונתית. שם אפשר היה לבצע מעשי קונדס כמו לפתוח את הברז של פח השמן הענק. הדבר היה מתגלה כשהשמן הגיע כבר לרחוב. לקחת את העופות לשוחט ולאחר מכן למרוט את הנוצות כדי אפשר יהיה לבלם.

בנערותי

תמונה 2

הזוית האישית

סיפורה של דבורה תועד ע"י הדר, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר.

מילון

פייגלה -היידיש
ציפור קטנה

נחום גוטמן - "עיר קטנה..."
עיר קטנה ואנשים בה מעט הוא ספר מאת הסופר נחום גוטמן, המנציח את אורחות החיים ואת הווי התושבים בשנים הראשונות לקיומה של אחוזת בית, לימים העיר תל אביב. גוטמן עצמו, שנולד בשנת 1898 ועלה לארץ ישראל בשנת 1905, עבר עם משפחתו להתגורר באחוזת בית ב-1910, בגיל 12. הספר שעוטר בציוריו של גוטמן יצא לאור בשנת 1959, במלאת יובל חמישים שנה ליסודה של תל אביב, והיה לקובץ הסיפור המיתולוגיים שלה. שמו של הספר לקוח ממגילת קהלת: "עִיר קְטַנָּה וַאֲנָשִׁים בָּהּ מְעָט וּבָא אֵלֶיהָ מֶלֶךְ גָּדוֹל וְסָבַב אֹתָהּ וּבָנָה עָלֶיהָ מְצוֹדִים גְּדֹלִים".

ציטוטים

”התפוח לא נופל רחוק מהעץ“

הקשר הרב דורי