מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משחקי ילדות של רחל אלול במקנס

אני לומדת בכייף מחשבים
בטקס חינה
הטבע ברשותינו

שמי רחל אלול, נולדתי בשנת 1946, בעיר מקנז שבמרוקו לבית משפחת לוי. עלינו לארץ בשנת 1961.  נולדתי בחנוכה, זהו תאריך שחשוב לי מאוד בחיים.

אמי נהגה להכין דברים מיוחדים כמו לביבות תפוח אדמה וסופגניות למיניהם והדבר שאני הכי אוהבת זה ספינג' שיש להם טעם מדהים.

בילדותנו במרוקו, שיחקנו במשחקים שונים כמו חמש אבנים – הוראות המשחק היו: לוקחים 5 אבנים זורקים אחד למעלה ותופסים אותו יחד עם כולם. שיחקנו גם במחבואים – אחד הילדים מסתיר את פניו סופר עד 10 והיתר היו מתחבאים במקומות נסתרים ועל הילד היה לחפש ולמצוא את המתחבאים. משחק המחבואים היה מאוד משעשע ועם הרבה מתח שכל אחד מתחבא וילד אחר צריך לנחש איפה כולם נמצאים.

כמובן שאחרי המשחקים רצנו הביתה לאכול מהדברים הטעמים שהכינה אמא. עוברים את החג עם הרבה שמחה וקבלת אורחים שכמובן ייהנו מהדברים שאמא הכינה.

פורים היה חג מלא שמחה ששייך למבוגרים וגם לילדים. כאשר האימהות נהגו להכין מטעמים מיוחדים, למשל אמא הכינה פשטידה עם הרבה בשר אני זוכרת שזה היה בצבע אדום של פפריקה ולחם מיוחד שקוראים לו בויוזה שהיה בצורה עגולה ובמרכז ביצה קשה. היו גם עוגות מיוחדות במינם. לגבי התחפושות רוב האימהות ידעו לתפור לבד ולהכין דברים מדהימים כולל את כל האביזרים. בבתי הכנסת תפילות ושירה של פורים, כאשר הגברים חוזרים מבית הכנסת יושבים לסעודה לאכול את כל המאכלים המיוחדים שאימא טרחה להכין לכבוד פורים, אחרי הסעודה הילדים יצאו  לשכונה לשחק.

בטקס חינה משפחתי 

תמונה 1

בחג הפסח חפרנו גומה באדמה ושחקנו באגוזים שאספנו ממה שההורים קנו. חפרנו גומה וזרקנו את האגוזים לגומה ממרחק ומי שהצליח לזרוק הכי הרבה אגוזים לגומה וזה נכנס לתוכה, לקח את הכל לעצמו וחוזר חלילה. אני תמיד ניצחתי והצלחתי להרוויח זה היה מעניין ומרתק עד שהתעייפנו וחזרנו הביתה.

הזוית האישית

בתכנית הקשר הרב דורי שהתקיימה השנה בבית הספר איל בעכו, עסקנו השנה בנושא מרכז על משחקי הילדות של המשתתפים הותיקים בתכנית.

מילון

ענידי פריחה
אני שמחה

ציטוטים

”כבוד האדם בראש מעייננו“

הקשר הרב דורי