מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משחקים ששחקנו כשסבתא הייתה ילדה

אני, אחי וסבתי בחג הפורים
סבתא שלי רוכבת על חמור
משחקים שנשארו ואנחנו הנכדים משחקים כיום.

משחקים ששחקנו כשסבתא הייתה ילדה – משחקים שנשארו ואנחנו הנכדים משחקים כיום

אמר: אדם שהיה פסיכולוג ושמו יונג: "האדם הוא אנושי לגמרי רק בשעה שהוא משחק…" המשחק נחשב אמצעי לפורקן והוצאת מרץ וכמובן מחבר בין ילדים מכל הגילאים.

כשסבתא הייתה ילדה זה היה בתקופה שלא הכירו ולא היו אמצעי המדיה והתקשורת של היום. המילים" אימא משעמם לי" כמעט ולא נשמעו אז פשוט משעה 4:00 אחה"צ יצאו הילדים לשחק בחצר ואצלנו היה רחוב לא סלול אלא שברובו היה חול(עפר), שיחקנו בו לו הייתה סכנה ממכוניות כי אז לא לכל משפחה היה רכב, הרכב של אז היה אופניים. השוני בגילאים  לו היה בעיה הכל משפחה היו מספר ילדים וככה כל אחד כמעט מצא חברים בגילו. היו משחקים של ביחד וגם של קבוצות קטנות, לימדנו אחד את השני.

גם אם למדנו בבתי ספר שונים או בגן אחר החברה של אחר הצהריים לא הייתה חיבת להיות כמו החברה של הבוקר. החיבור אחה"צ היה בהחלט המשחק המשותף ונושאי התעניינות.

היום מחלקים את המשחק לקטגוריות שונות, היום יש מטרות וחוקים למשחקים. המשחקים של פעם לא חולקו לקטגוריות אלא פשוט למשחקים של תוך הבית ומשחקים שמתרחשים בחוץ. משחקי הכדור למניהם היו של בחוץ וכמובן שאסור בין השעות 2:00 ל- 4:00 ושמרו על השקט. במשחקי הקופסא של פעם לא היו הוראות מיוחדות פשוט הגדולים לימדו את הצעירים. וכך ידעו היום תיאור המשחקים  מלווה בציון המטרות החינוכיות והלימודיות שתושגנה  בעת המשחק. וכמובן לאיזה גיל נועד המשחק. בכל משחק יש הסבר מפורט. על מהלך וסדר המשחק. פשוט לא היו כל כך הרבה  הרבה משחקי קופסא כמו שיש היום.

משחקים חברתיים בחוץ

הילדים שיחקו לפי היכולות שלהם. ובודאי  היו משחקים של בחוץ, כגון: קלאס, 3 מקלות, משחקי מחבואים ותופסת שונים. משחקי כדור שונים משיעורי התעמלות, יש לנו גולם במעגל, חתול ועכבר, ריקודי מעגל, יש לנו תיש, וכמובן חפש תמטמון, קפיצה בחבל, גולות ומשיכה בחבל.

*פעם שיחקנו בכיף ולא ידענו מה המשחקים תורמים לנו מעבר להנאה וחברה  וכמובן בלי להבין, אלא פיתחנו המון מיומנויות בלי לדעת תנועה, שיווי משקל, סבלנות, ויתור וכמובן לאהוב את החברים ולהנות ביחד. וכל זה לפני שהינו בחוגים מסיבות ותנועות נוער. דרך כל משחק כמעט רוצים להעשיר את הילדים במושגים, מונוטוריקה עדינה , מונוטוריקה גסה וכמובן לדעת מה תורם המשחק מעבר לחברויות והנאה.

סבתא שלי רוכבת על חמור 

תמונה 1

"מה קרה אי אפשר סתם להנות בכיף?"

היום ללמד את הילדים את משחקי הילדות של פעם מלמדים בתוכניות הטלוויזיה.

ההורים מעורבים בבחירת מקום המשחק- משחקיות,גימ'בורי ובאולינג. היום קוראים לזה הפעלה, או מגרשי אטרקציות היום יש מקומות המיועדים לכך וכמובן בהוצאה כספית לא כמו שפעם. והורי הילדים שמחים להיות מופעלים עם הילדים וכך מגדילים את אפשרות ההכירות שבין הילדים וההורים. וכך גם ההורים נזכרים בילדותם. יש הרבה  משחקים שחזרו לנכדים שלנו. וזה משמח אותו הסבים והסבתות שיכולים לשחק עם הנכדים וכמובן משתדלים לתת לנכדים לנצח.  המשחקים כמו: דוקים, רביעיות, קלפים, דמקה,  ארץ עיר, 5 אבנים, דומינו, פזלים, בניה בלגו פעם קראו לזה אבני פלא, טלפון שבור, משחק זיכרון וכ'ו…

היום תוכניות הטלוויזיה בערוצים השונים חושפים את הילדים למשחק קצר של פעם, שירי משחק, משחק גיבוש והכרות ולימודים כמעט לכל הגילאים החל בתינוקות ועד לבני נוער מצעירים.

משחקים של פעם

תופסת, מחניים, חבל, משחק גומי, מחבואים, מחלק( קלאס), 3 מקלות, גולות, 5 אבנים, חידונים, תשבצים, דג מלוח

הזוית האישית

סבתא איריס: נהנתי מאוד לבלות עם נכדתי.

מילון

קטגוריות
חלוקה לקבוצות

ציטוטים

”''אימא משעמם לי''“

הקשר הרב דורי