מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משואה לתקומה

סבא חיים ונכדו נריה
סבתא ורה במחנה אושוויץ
סבתא רבתא ורה עולה לישראל ומשתקמת

סיפורינו עוסק בסבתא רבתא ורה.

לאחר השואה סבתא רבתא ורה הייתה בת 19. היא עלתה לישראל בשנת 1946 בעלייה לא חוקית, לאור התנגדותם של האנגלים לעליית יהודים לארץ. האנגלים תפסו את האנייה שנקראה "ארבע חירויות".

סרטון על אנייה זו:

במאבק עם האנגלים היא ספגה חבטה מקת של רובה בראשה ונפצעה, היא נשלחה לבית חולים לאשפוז. לאחר שהשתחררה מבית החולים היא נשלחה למחנה מעצר "עתלית'', שם הכירה את סבא רבא שלי, אריה. לאחר שהשתחררה ממחנה "עתלית" היא התחתנה עם סבא אריה ונולד סבא שלי – חיים.

בשנת 1947 סבתא רבתא ורה התנדבה לארגון "ההגנה", שהיה כוח צבאי לפני שצה"ל הוקם. היא עסקה בשמירות ליד פתח תקווה. הקיום היום יומי היה קשה מאוד, והיה קשה להתפרנס. היא גייסה הלוואות, רכשה מסעדה וניהלה אותה בהצלחה רבה. כשאחיה, שגם היה ניצול שואה, התחתן – היא נתנה לו את המסעדה והקימה יחד עם בעלה (אריה) בית מלאכה לחריטת שלטים ואותיות. נולדו לה שני ילדים: חיים (סבא שלי) ושושנה.

סבתא רבתא עם ילדיה

תמונה 1

כדי לסגור מעגל ולהוכיח לגרמנים שהיא נצחה את הרעיון של היטלר להשמדת היהודים, היא עשתה טיול למחנה אושוויץ שבו הייתה ואיבדה את הוריה. להלן תמונות מן המסע:

תמונה 2

סבתא רבתא במחנה אושוויץ

תמונה 3

תמונה 4

 

כיום יש לסבתא ורה משפחה ענפה המוצגת בתמונה להלן –  סבתא רבתא ורה ומשפחתה

תמונה 5

 

 

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת מפגשי תכנית "הקשר הרב דורי" בבית הספר.

מילון

תקומה
התאוששות ממצב נואש

קת
קת הוא החלק שבו אוחזים בכלי עבודה או בכלים אחרים בזמן השימוש בהם. קת היא בפרט החלק האחורי של נשק קל (כגון רובים, מקלעים קלים וכו'), המשמש לאחיזתו. הקת נתפסת על ידי שקע הכתף, כדי לספוג את הרתע ולהגדיל את הדיוק בירי. (ויקיפדיה)

ארבע חירויות
ארבע חירויות הייתה אניית מעפילים, אשר הגיעה לחופי ארץ ישראל מאיטליה ב-23 באוגוסט 1946. על סיפונה הפליגו 1,024 ניצולי השואה. האנייה נלכדה על ידי הבריטים ומעפיליה גורשו למחנות המעצר בקפריסין. זו הייתה אניית המעפילים הראשונה שנוסעיה גילו התנגדות למעצרה בלב ים. שמה של האונייה נלקח מנאומו המפורסם של נשיא ארצות הברית, פרנקלין רוזוולט, אשר נישא בקונגרס האמריקאי ונקרא "נאום ארבע החירויות"; בו קרא להשתתת החברה האנושית על בסיס ארבע חירויות: חירות הביטוי, חירות הדת, חירות ממחסור וחירות מפחד. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא נסעה לאושוויץ כדי לסגור מעגל ולהוכיח לגרמנים שהיא נצחה את הרעיון של היטלר להשמדת היהודים“

הקשר הרב דורי