מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משואה לתקומה – סיפורה של סבתי גוטה

גוטה בעבר
גוטה עם אבי ערן ודודי מודי
סיפורה של נערה יהודיה מגטו לודג' שהצילה את אחותה מהשמדה. שרדה את השואה והוברחה מפולין עם תום המלחמה ולאחר מכן הקימה משפחה בישראל.

אשת העדות היא סבתי גוטה מעוז ז"ל, בת לשרה חיה ומרדכי צימרמן.

גוטה נולדה ב- 25 לפברואר בשנת 1924 בעיר לודג' שבפולין. גוטה שרדה את תופת השואה, עלתה לישראל, נישאה למוריס ויחד הם הקימו בית בארץ. נולדו לה שלושה ילדים: מודי, ערן ודלית. מהם יש לה שבעה נכדים שאני אחד מהם.

גוטה נפטרה ב- 22 במרץ שנת 2005 כשהייתי כמעט בן שנתיים.

אבי ערן, בנה של גוטה שמע ממנה סיפורים על חייה כילדה לפני המלחמה ובמהלכה ואת סיפור עלייתה לישראל. סיפור חייה הוקלט בקלטות ונכתב בספרי השורשים של המשפחה.

את הריאיון קיימתי עם אבי שסיפר את סיפור חייה של סבתא.

העבודה מציגה את הריאיון שערכתי עם אבי ערן ואת סיפור חייה המרתק של סבתי גוטה ובני משפחתה. כרקע לראיון, העבודה מתארת את מצבה של פולין תחת הכיבוש הנאצי, את החיים הקשים בגטו לודג' ואת דרכי ההתמודדות וההישרדות של גוטה בגטו זה. בהמשך מתואר סיפור העברתה של גוטה מהגטו למחנה העבודה רוונסבריק שבגרמניה שם הצליחה לשרוד בזכות תושייתה והיכולת היצירתית שלה.

בעבודה נוספו תמונות מפולין, מגטו לודג'. תמונה יחידה של אמה של גוטה שהודפסה על אישור עבודה בגטו ופרט לכך אין שריד או זכר למישהו ממשפחת אמי שלא שרדו את השואה. התמונה היחידה של האבא מרדכי שאחותה של גוטה, סבינה הצליחה להציל במשך חייהן בגטו לודג' אבדה כשהבנות עברו למחנה העבודה רוונסבריק.

בסיום העבודה שמחתי להציג את צאצאי המשפחה שגוטה זכתה להקים יחד עם בני משפחותיהם שלדבריה:

"זו הנקמה המתוקה שלי בנאצים שניסו להשמיד את העם היהודי ולא הצליחו".

גוטה

תמונה 1

קובץ התיעוד המלא

 

הזוית האישית

איתמר מעוז: התרגשתי לשמוע את כל הסיפור. הצטערתי שלא זכיתי להכיר אותה כיוון שהיא נפטרה כשהייתי בן שנתיים. הבנתי שהיא הייתה אישה מיוחדת, מאוד חזקה ודעתנית ואפשר גם להבין למה, דרך הסיפורים על חייה בגטו. הקשבתי לאבי וכל הזמן ניסיתי לדמיין את עצמי במצבים דומים. התקשיתי להאמין שסבתא הצליחה לשרוד את התקופה הקשה הזו בגיל כה צעיר ועוד לדאוג ולשמור על אחותה ובנות הדודות הקטנות. כנראה שיצר ההישרדות של בני האדם כה גדול שהם מנסים להתקיים בכל דרך אפשרית.

במהלך העבודה נחשפתי ולמדתי רבות על תקופת השואה, על התקופה בפולין שלפני המלחמה, על דרכי ההתמודדות של היהודים בגטאות עם דגש על גטו לודג' שם הייתה משפחתה של סבתי.

מילון

גטו
שכונה סגורה על ידי הנאצים

ציטוטים

”אוכל לא זורקים. שאריות של האחד זו הארוחה של השני.“

הקשר הרב דורי