מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משואה לתקומה – משה רוסין

לומדים ביחד
אחי ואני, 1954
אבי עלה על מוקש ונהרג במלחמה בעודי בן חודשיים

נולדתי בשאולאי שבליטא בשנת 1941.
 
אותה שנה בה התחילה מלחמת העולם השנייה. את אבי גייסו לצבא ליטא. אבי עלה על מוקש ונהרג במלחמה בעודי בן חודשיים. ממשלת ליטא העבירה אותי לבית יתומים. בתקופת המלחמה אימי חייה בגטו. במהלך המלחמה היא הצליחה לברוח ולאתר אותי.
 
משאולאי, שבליטא, ברחנו לווילנה, שם אימי השאירה אותי אצל חברה ליטאית. חברתה של אימי שמרה עליי כל תקופת המלחמה ובסיום המלחמה שוב התאחדתי עם אימי.
 
אימי נישאה בתקופת המלחמה לוולף רוסין. יחד הם ניסו להשיג אישור עלייה לארץ ישראל. הם המתינו לויזה (אישור יציאה) מספר שנים. אימי הכירה פקיד יהודי בממשלת ליטא, היא שיחדה אותו כדי שיסייע להם לקבל אישור יציאה מליטא. הוא הציע לשנות את שם משפחתי מלוריא לרוסין (שמו של אבי בחורג), כדי שיאפשרו לכולנו לעלות לארץ ישראל יחד. אימי שינתה את שם משפחתי, מה שבסופו של דבר אפשר את יציאתנו מליטא ועלייתנו לארץ ישראל. אני נושא בשם משפחה זה עד היום.
 
העשרה
מלחמת העולם השנייה: "מלחמת העולם השנייה היא המלחמה הגדולה ביותר שידעה האנושות. מספר החללים במלחמת העולם השנייה (לפי ההערכות המקובלות) מונה כ-64.5 מיליון בני אדם, יותר מבכל מלחמה אחרת בהיסטוריה.".
תשע"ה

מילון

מלחמת העולם השנייה
מלחמת העולם השנייה היא המלחמה הגדולה ביותר שידעה האנושות. מספר החללים במלחמת העולם השנייה (לפי ההערכות המקובלות) מונה כ-64.5 מיליון בני אדם, יותר מבכל מלחמה אחרת בהיסטוריה.

ציטוטים

”"בסיום המלחמה שוב התאחדתי עם אימי..."“

הקשר הרב דורי