מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא משה כוכבי מספר לגלי

גלי וסבא משה בתיעוד הסיפור
סבא משה בצעירותו
הסיפור של סבא משה וגלי

שמי משה כוכבי, אני משתתף השנה עם נכדתי גלי המיוחדת, בתכנית הקשר הרב דורי. גלי נכדתי, היא הבת של שירלי וגדי. לגלי סיפרתי את סיפור משפחתי:

הורי אסתר ויעקב ז"ל עלו לארץ יחד עם שלושת ילדיהם מהעיר המדאן שבאיראן.

בחרתי להתרכז בעיר שבה נולדתי ושבה נולדו הורי ומשם שורשי משפחתי. המדאן היא אחת הערים העתיקות ביותר בהיסטוריה האנושית הייתה בעברה עיר הבירה של הממלכה המאדית ששלטה בכל אסיה ב-750 לפני הספירה. לנו היא מוכרת ממגילת אסתר וסיפור מרדכי היהודי.

אחרי קום המדינה החליטו הורי לעלות לארץ ויחד עם עוד כמה משפחות שכרו כמה משאיות העמיסו את מה שיכלו לקחת ויצאו לדרך ארוכה עד גבול טורקי. שם עצרו המוכסים הטורקים את המשאיות ועשו חיפוש מדוקדק והחרימו כל מה יכלו. תכשיטי הזהב וכסף של אמי מיני שטיחים עתיקים ויקרים ועוד כל מיני דברי ערך שהיו להורי. כך שהגענו לאיסטנבול חסרי רכוש. הקהילה היהודית באה לעזרתנו ושיכנה אותנו באחד מבתי הכנסת שבעיר.

בזמן שהותנו באיסטנבול חלה אבי עם כאבי גב עזים ונזקק לטיפול רפואי. זכורה לי הסירה שבה חצינו לגדה השנייה שבה הייתה המרפאה שאבי היה מטופל. לאחר כמה חודשים עלינו לארץ בהפלגה באניית מסע. זכור לי הסיפון העגול שהייתי רץ מסביבו. הגענו לחיפה ומשם העבירו אותנו לאוהלים בעתלית. לאחר זמן עברנו לגן יבנה. שם גרנו כשנה.

משם עברנו לגור בדרום העיר תל אביב. בדרום העיר התחלתי לשחק כדורגל במועדון הגנ"ע עד לשרות הצבאי, כיוון שהייתי שחקן טוב צירפו אותי לנבחרת פיקוד מרכז ולמעשה את רוב שרותי הצבאי העברתי באמוני הכדורגל בצבא ובקבוצת בני יהודה.

שחקן כדורגל

תמונה 1

לצערי נפצעתי קשה באחד המשחקים ולא יכולתי לשחק יותר. לאחר מלחמת ששת הימים בשנת 69 התחתנתי עם אביבה ולנו שלוש בנות אורית, שירלי וענת.

אני ואביבה עם בתנו

תמונה 2

במלחמת יום כיפור הייתי בגדוד שפרש את הגשרים מעל תעלת סואץ, שם הייתי כששה חודשים עד לשחרורי משרות המילואים.

הזוית האישית

משה כוכבי: אני משתתף השנה עם נכדתי גלי המיוחדת, בתכנית הקשר הרב דורי.

מילון

המדאן
המדאן (פרסית: همدان) (בפרסית עתיקה בשם הַנְגְמַתַנַא ובמקרא בשם אַחְמְתָא) היא בירת מחוז המדאן שבאיראן. במפקד אוכלוסין שנערך בשנת 2006 נמצא כי בעיר יש 473,149 בני אדם המשתייכים ל-127,812 משפחות. רוב תושבי העיר איראנים ודוברים פרסית. ויקיפדיה

צ'אטורי
איך אתה?

ציטוטים

”אפשר להתחיל?“

הקשר הרב דורי