מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משהו קצת אחר – בעין העדשה

סבא ואני בחצר האחורית
סבא כפעוט חושב על מי לזרוק את כדור השלג
אהבתו של סבא לצילום

סבא אליעזר אדיר מספר: "אני התחלתי את סיפור האהבה למצלמות כשסבתי חזרה מארצות הברית. היא הביאה לי כמתנה מצלמה מאוד פשוטה. אמנם כל המשפחה השתמשה בה כי סרטי הצילום היו יקרים ולא היו לי כסף – הייתי ילד בן 10. זאת הייתה מצלמה שלא יכולתי לצלם בה לבד ואז אבא צילם בעיקר. הוא היה קונה סרט צילום ואליו היו מצלמים את התמונות, זה לא כמו במצלמות של היום שיש לכם: אין צילומים על גבי סרט צילום. במצלמות הישנות היה אפשר לצלם 12 או 16 תמונות ואז כדי לצלם תמונה היו מסדרים את כל האנשים שייכנסו לתוך התמונה – ורק אז היו מצלמים. אי אפשר היה לראות מה יצא בתמונה עד שלא פיתחו את התמונות. אחרי הפיתוח היו מדפיסים תמונה אחת מכל תמונה שיצאה טוב על סרט הצילום, ומכל תמונה – מי שרצה – היו מדפיסים לו תמונה נוספת. עם הזמן המצלמות השתכללו. כשהייתי יותר מבוגר בגיל צבא קניתי לי מצלמה הרבה יותר משוכללת שבה יכולתי להחליף עדשות ולעשות בה כל מיני דברים שלא יכולתי לעשות במצלמה הקודמת ובה השתמשתי במשך הרבה שנים. כך אני ממשיך עד היום: יש לי הרבה מצלמות, יש לי מצלמה דיגיטלית שבה אפשר לצלם מספר לכאורה אין סופי של תמונות, בנוסף יש לי מצלמה משוכללת ישנה שמצלמת עדיין על סרט נגטיב, מצלמה נוספת שאינה מצלמת על סרט אלא על כרטיס מגנטי עם רגישות לא גדולה להבדלי הצבע הגדולים, ומצלמה חדישה שגם היא מצלמת על כרטיס מגנטי עם אפשרויות גבוהות להפרדת צבעים גבוהה מאוד. לטיולים אליהם אנחנו נוסעים בעולם אני משתדל לקחת איתי את שתי המצלמות הגדולות וטלפון, וכדי שתהיה לנו אפשרות לתאם את שעת הצילום בין המצלמות עלינו לכוון את השעה בכל המכשירים לאותה שעה.

לשכה אפלה (קמרה אובסקורה)

האהבה שלי לצילום מתחילה כאשר ראיתי את הנושא של הלשכה האפלה. הלשכה האפלה בנויה למעשה משני חלקים: חלק אחד הוא המקור לאור ולתמונה שאותה אנחנו רוצים לצלם, החלק השני מכיל את התמונה המלאה של מה שאנחנו רוצים לצלם. בכל חלק יש אפשרות להרחיק ולהגדיל את התמונה אותה אנחנו רוצים לראות. לשם כך אנו מזיזים את האובייקט מהמטרה כאשר כל תנועה של המטרה משנה את גודלה: גם הרחקת האובייקט בחלק השני אינה משנה את המטרה, למעשה זו כל המטרה של ה'לשכה האפלה'.

הזוית האישית

סבא אליעזר: לאחר מחשבה שנייה על התכנית, הגעתי למסקנה שהיו לי ללמוד ממך, אדר, ולא רק להעביר אליך.

הנכד אדר: היה לי כיף לעבוד ביחד, למדתי הרבה על מצלמות ועל עברך, סבא.

מילון

אובייקט
מטרה

סרט צילום
סרט צילום הוא אמצעי לאחסון מידע בצורה של תמונות המצולמות במצלמה על גבי רצועה ארוכה של פלסטיק שמצופה בחומרים הרגישים לאור. הציפוי הוא אמולסיה של ג'לטין כחומר מדביק ומקשר, עם הלידי כסף רגישים לאור. כאשר האמולסיה נחשפת לכמות מספקת של אור, הלידי הכסף יוצרים תמונה סמויה (שאינה נראית לעין) ובעזרת תהליכים כימיים ניתן להפוך את התמונה לגלויה ולקבע אותה. (ויקיפדיה)

קָמֶרָה אוֹבְּסְקוּרָה
קָמֶרָה אוֹבְּסְקוּרָה (בלטינית: Camera Obscura - לִשְכָּה אֲפֵלָה) היא מכשיר אופטי, שיוצרת דמות דו-ממדית מעצם (אובייקט) תלת-ממדי. מבחינה אופטית דומה עקרון פעולתו של המכשיר לעקרון פעולתה של המצלמה, ומכאן שמה באנגלית: Camera. במרבית ההסברים ההיסטוריים להמצאת הצילום מופיעה הקמרה אובסקורה כמבשר הישיר של הצילום, וכמודל המיידי ממנה הוא התפתח. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”במצלמות הישנות של פעם אי אפשר היה לראות מה יצא בתמונה עד שלא פיתחו את התמונות“

הקשר הרב דורי