מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משבצת הגורל The slot of fate

סבתא תפרה שתי חולצות וציפית
המיצג של אמילי שרף
המפגש שנוצר בעקבות בד משובץ שנתפר על ידי אימם בזכותו נפגשו האחים בארץ ישראל.

תחרות סיפור משפחתי – 2017 תשע"ז

אמילי שרף – Emily sherf, מבית הספר "ארלוזורוב" שבחדרה מציגה את המיצג: "משבצת הגורל" – "The slot of fate"

הסתבר שבמשפחתי רבים הסיפורים, אבל סיפור אחד שבה את ליבי. סיפור המפגש בין פנינה לישראל, המפגש נוצר בעקבות בד משובץ שנתפר על ידי אימם ובזכות הבד המשובץ, נפגשו האחים בארץ ישראל.

הסיפור סופר על יד פנינה פרסצינסקי האחות הצעירה.

הסיפור החל בחודש דצמבר בשנת 1947. שלושת האחים לבית פרסצינסקי: שרה, פנינה וישראל החלו את המסע מרומניה לארץ ישראל. לפני יציאתם למסע אמא שלהם שהייתה תופרת קנתה בד משובץ, במעט הכסף שהיה להם ותפרה לישראל הבן שתי חולצות. עם שאריות הבד היא תפרה לפנינה ציפית לכרית.

המסע החל כאשר שלושת האחים שטו יחד באנייה מרומניה לקפריסין. בקפריסין נאלצו האחים להיפרד מכוון שהיו בגילאים שונים. פנינה, האחות הצעירה שהייתה בת 14, עלתה ראשונה לא"י עם "עליית הנוער" ושני אחיה הגדולים: שרה וישראל, נשארו עוד כמה חודשים בקפריסין.

כאשר פנינה הגיעה לארץ, היא הופנתה לגור במושב "בית יהושע" ולמרות שהייתה ללא משפחתה והתגעגעה לאחיה הגדולים התחילה להתרגל לדרך החיים החדשה במושב. כדי להתגבר על געגועיה החזיקה את הכרית עם הציפית שתפרה לה אמה קרוב לליבה כל הזמן, ומכוון שהיה זה קיבוץ קטן כולם הכירו את "הכרית של פנינה".

לאחר כמה חודשים ישראל ושרה, אחיה הגדולים, עלו לארץ ישראל. ישראל לבש את החולצה אותה תפרה לו אמו טרם עלייתם לארץ. עם הגיעו לארץ קיבל ישראל צו גיוס בו היה כתוב שנותרו לו שלושה ימים עד לגיוסו. כאשר ישראל ירד מהאנייה ניגש אליו צעיר בגילו שהוא לא הכיר ושאל אותו מה בכוונתו לעשות בשלושת ימי החופשה שלו עד הגיוס. ישראל ענה כי ברצונו לחפש את אחותו הקטנה פנינה. הזר שהיה גם הוא בחופשה מהצבא הציע לעזור לו. את שרה הפנו לקיבוץ "חולדה" וישראל והבחור הזר החלו לחפש את האחות הקטנה, פנינה, הפנו אותם ל"בית יהושע". ישראל חיפש וחיפש, כבר כמעט איבד את התקווה למצוא את אחותו הקטנה – פנינה.

כשעבר בשדה בית יהושע, הבחינו בו חבריה של פנינה. לבושו היה שונה מאוד מהלבוש שהיה מקובל אז בקיבוץ (בגדי עבודה) וכשראו את החולצה שלבש מיד זיהו כי החולצה עשויה מאותו הבד ממנה עשויה "הכרית של פנינה". מיד רצו חברי הקיבוץ אל ישראל ואמרו לו כי הם מכירים את אחותו ולקחו אותו אליה. הפגישה בין האחים הייתה מאוד מרגשת ועתה כשמצא ישראל את אחותו יכול היה להתגייס בידיעה שהיא בטוחה.

פנינה מספרת כי אם אמא שלה הייתה יודעת שבזכות אותו הבד ממנו תפרה את החולצות והציפית, הצליח ישראל למצוא אותה בוודאי הייתה מאוד מאושרת.

התרגשתי מאוד כששמעתי את הסיפור המשפחתי ובחרתי לתעד את סיפור המשפחה במיצג אמנותי המשלב מכונת תפירה השייכת לסבתי ובה שילבתי את הבד המשובץ שבזכותו נוצר המפגש המרגש בין ישראל לפנינה.

תמונה 1

Israel: 20,000 Children explore heritage in art exhibition, on i24NEWS

תכנית סיפור משפחתי, בהובלת בית הספר הבינלאומי ע"ש קורת ללימודי העם היהודי בבית התפוצות, מזמינה את בני הנוער לחקור ולהציג את עבודת השורשים שלהם באמצעות התחרות "מוצגים מספרים", ע"ש מנואל הירש גרוסקופף. המגוון המדהים של המוצגים המספרים, שנוצרו כל אחד במרחב ייחודי, מוצגים כאן כחלק ממפגש אמיתי בין בני הנוער ומשפחותיהם.

הזוית האישית

אמילי שרף: התרגשתי  מאוד כששמעתי את הסיפור המשפחתי ובחרתי לתעד את סיפור המשפחה במיצג אמנותי המשלב מכונת תפירה השייכת לסבתי ובה שילבתי את הבד המשובץ שבזכותו נוצר המפגש המרגש בין ישראל לפנינה.

מילון

בית יהושע
בֵּית יְהוֹשֻׁעַ הוא מושב במישור החוף, ליד העיר נתניה, השייך למועצה אזורית חוף השרון. המושב ממוקם ליד כפר נטר מצפונו. ליד קיבוץ תל יצחק מדרומו. ליד אבן יהודה במזרח, אודים במערב, ונתניה במערב הצפוני.

ציטוטים

”בזכות הבד המשובץ נפגשו האחים בארץ ישראל.“

הקשר הרב דורי