מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

משאלות ליבי

תמונה מהעבודה המשותפת שלנו
הכי יפה שיש
לא הצלחתי להגשים את משאלות ליבי אבל ילדי עושים זאת

מרים נקראה כך על שם עובדת אמה. שם המשפחה שלה הוא חנני ושם המשפחה הקודם שלה לפני החתונה היה קחתה. לשם המשפחה לא הייתה משמעות.
 
מרים נולדה בתימן בשנת 1939 והיא לא מציינת את היום הולדת שלה. מרים מאושרת מאז החתונה שלה ומאושרת מכך שנולדו לה שלושה ילדים ועוד שבעה נכדים. היא הילדה האמצעית במשפחה. היא קיבלה יחס שווה כמו כולם. אחיה טוען שהוא "סבל" כשהוא טיפל בה. הם שלושה אחים: סעודיה, מרים ושרה. עד היום היא עם אחותה שרה כשכנות צמודות.
 
מרים גדלה בתימן. אמא שלה נפטרה כשמרים הייתה 4 וחצי. בביתה היו חמישה חדרים והם היו חמש נפשות- אבא, אמא, סעודיה, מרים ושרה. מול ביתה היה בית כנסת. לא היו לה חפצי ילדות מיוחדים. בילדותה אהבה לתפוס תרנגולות ולשחק תופסת עם חברים. עד היום מכירה את המשחק הזה. בנוסף, היה להם סוכה בתוך הבית בחגים.
 
בילדותה מרים אהבה שירים בתימנית, ואחיה נהג לשיר שירים אלו. בילדותה לא הייתה בגן ילדים והיא לא למדה בבית ספר. בגיל התבגרותה לא היו לה אירועים משמחים ולא היה לה אמא בגיל הזה.
 
העבודה הראשונה שלה הייתה בפרדס בקטיף. אביה רצה שהיא תעבוד איתו בפרדס. היא מספרת שלא נהנתה בעבודה הזאת. היא עבדה בעבודה זו שנה שלמה ואחר כך עבדה במשק בית. המנהג המיוחד שלה היום הינו לשבת בשולחן עם משפחתה. מרים חוגגת את החגים עם הילדים והנכדים שלה. היא אוהבת את כל החגים כי היא אוהבת להיות עם משפחתה.
 
האירועים המשמחים בחייה היו כשהיא התחתנה ועזבה את הבית ושכנולדו לה ילדים ונכדים. כאשר מרים הייתה בת 9 היא עלתה לארץ עם משפחתה. כשהיא עלתה לארץ היא גרה בעיר עין שומר. היא עלתה לארץ כי הייתה שמועה שיש מדינה ליהודים. המדינה בחרה את עיר מגורה.
 
מרים לא הייתה בצבא כי היא הצהירה שהיא דתייה. בחיים שלה היא עברה את מלחמת ששת הימים, מלחמת יום כיפור ומלחמת המפרץ. המלחמות השפיעו עלייה בצורה מאוד קשה. היתה אווירה לא טובה כי לא היה להם מקלט, הם היו מתחת לאדמה.
 
התחביבים שלה היום הם להיות במועדון וללמוד.  היא הכירה את בעלה אצל משפחתה. היא תחתנה בשנת 1960 כשהייתה בת עשרים ונולדו לה ילדים בגיל 22. טרם החתונה היה חינה. עיסוקה הראשי הוא ניקיון כי משפחתה לא נתנה לה ללמוד. העיסוק שהיא תכננה שהיא הייתה צעירה הוא להיות רופא. ילדיה ונכדיה מבקרים אותה וגם היא מבקרת אותם. 
 

מילון

ג'ומע
מילה בתימנית, עיר בתימן שבה מרים גדלה.

ציטוטים

”אילו יכולתי להחזיר את הגלגל לאחור הייתי לומדת ומגשימה את חלומי להיות רופאה.“

הקשר הרב דורי