מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרונותיה של אסתר לוגסי מן העבר במרוקו

דיברנו על גיל 12 ועשינו על זה פלקט
תמונה של הוריה ואחיה הקטן בביתם במרוקו .
סבתא אסתר

סבתי אסתר נולדה במגדו שבמרוקו בתאריך 19.2.44. סבתי הייתה הבת הבכורה, לכן לקחה את האחריות בבית ומאוד אהבה לעזור.

עלייתה לארץ

סבתי עלתה לארץ בשנת 1956, עם הוריה ואחיה הקטן דוד. הם פחדו מאוד לעלות לארץ בגלל הערבים שהיו מאיימים על היהודים שעלו לארץ.

 מכינה מופלטות

תמונה 1

הבית במרוקו

סבתי אסתר גרה במגדו, עיר במרוקו. קומה רביעית עליית גג. הבית היה קטן אבל בשביל ארבעה נפשות זה די מספיק. מהגג היו רואים שחפים בים. הם דיברו בכמה שפות, בבית הספר דיברו במרוקאית, ערבית, צרפתית ועברית. בבית הספר סבתא למדה צרפתית, בגלל שבאותו זמן שלטו הצרפתים במרוקו. בבית הספר היו מאוד קשוחים הייתה משמעת קפדנית מאוד.

יום אחד שיחקה עם חברתה מכיתה גבוהה יותר, הן שיחקו בכדור, סבתי אסתר לא ידעה שאת הכדור חברתה מצאה בחצר ואינו שייך לה. בצלצול הן נכנסו לכיתות שלהן. המורה של חברה של סבתי מצאה את הכדור ושאלה אותה של מי הכדור, חברתה אמרה שזה שייך לסבתי אסתר. סבתי באה לאותה כיתה והמורה שאלה אותה של מי הכדור סבתי אמרה של חברתה אבל היא לא ידעה שחברתה אמרה שזה שלה ולכן המורה חשבה שסבתי משקרת ונתנה לה מכות לשם חינוך לא לשקר. המורה של סבתי כעסה על אותה מורה שנתנה לסבתי מכות כי זה תפקידה של המורה של סבתי לחנך אותה.

תמונה 2

פריט יחשוב ויקר לי

יש לנו כפטן מרוקאי שנישמר בארון של סבתי. סבתי קיבלה את הכפטן מסבתה, הוא נשמר במשפחה כבר 80 שנה ועובר מדור לדור. הכפטן גדול בצורת שמלה מתאים לאירועים חגיגיים.

החפץ השני הוא דולר מזהב שסבתי קיבלה גם כן מסבתה, הוא נישמר במשפחה כבר 85 שנה. את הדולר עשוי הזהב אפשר להכניס לתוך תליון לשרשרת. חפצים אלו מעלים לסבתי המון זיכרונות ממרוקו בעבר".

הקשבנו לסיפורי סבתא אסתר בקשב רב, היא המשיכה לספר על ההגעה למעברה בתרשיחא וכיצד בגיל 12 בלבד יצאה לעבוד כדי לעזור בפרנסת המשפחה. הבטנו בסבתא במבט שואל 'לעבוד בגיל 12?", "כן", סבתא מהנהנת בראשה, "בגיל 12 יצאתי לעבוד, לא היה מה לעשות, כל הילדים בזמנו יצאו בגילאים האלה לעבוד.. היו כאלה שעבדו בקטיף, היו שעבדו במטבחים, במפעל, במכולות, העיקר שאפשר יהיה לעזור בבית עם הפרנסה להורינו".

קישור לסרט ביוטיוב: כרטיס תושב וותיק במעלות אסתר ויצחק לוגסי

סיפורו של יצחק לוגסי כיצד עלה והיגיע לישראל? וכיצד פגש את אשתו אסתר? יצחק לוגסי מספר: "היא הייתה בת 12, חיכיתי ארבע שנים עד שהיגיעה לגיל 15 והוספתי לה עוד שנתיים וככה התחתנו…"

הזוית האישית

הדס ולד, הדס פאפרין, הודיה ברוך, שילת לוי ויהלי וחניש: היה מאוד כיף לשמוע קצת על פעם ועל החוויות שלה עם משפחתה העבר של מרוקו מאד מעניין ולמדנו דברים חדשים. אנו רוצות להגיד תודה לאסתר שבאה וסיפרה לנו את סיפורה נהננו מאוד מהקשר עמה ומהסיפור.

אסתר עם הבנות בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 3

 

מילון

כפתן מרוקאי
הכַּפְתָּן (בערבית: قفطان, תעתיק מדויק: קפטאן) הוא לבוש מרוקאי מסורתי המסמל את תרבות העם. את הכפתן לובשים במהלך חגיגות המימונה והחינה המרוקאית, שכן הוא סוג של שמלה העשויה מבדים מבריקים ויקרים, הרקומים באלמנטים וברקמות מוזהבות ותכשיטים ואביזרים עשירים למיניהם. אליו מתווספים אצל הנשים כתר או סרט שיער וטול תואמים, ואצל הגברים תרבוש בגוון ארגמן. ויקיפדיה

ציטוטים

”"בבית הספר היו בודקים אותנו אם אנו מסודרים- ללא כינים החלפת בגדים ועוד " “

הקשר הרב דורי