מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

למדתי במנזר כי לא היו בתי ספר יהודים

סבתא לובה ואלייה
באר שבע בעבר
עלייה מרוסיה לישראל

שמי לובה, נולדתי ברוסיה בשנת 1953 בעיר מוסקבה. עד גיל 10 גרנו במוסקבה.

לימודים במנזר

למדתי במנזר כי לא היו בתי ספר יהודים. אני זוכרת את הלימודים במנזר, היינו צריכים להצטלב, מה שלא ידעתי לעשות ולא למדתי. בכל פעם כעסו עלי והענישו אותי על כך שאיני יודעת. אימי היתה באה לאסוף אותי ואם המנזר היתה מתלוננת בפניה על כך שאני לא יודעת להתפלל, אימי טענה והסבירה לה שאני קשת תפיסה משום שאימי לא יכלה לציין את העובדה כי אנו יהודים ובבית לא מצטלבים אצלנו.

העלייה לישראל

לקראת גיל 10 הוריי החליטו לעלות לישראל מטעמי ציונות. הגענו לארץ בשנת 1963 באנייה. בזמן ההפלגה אחי הצעיר נולד באונייה. הזיכרון הראשון שלי מהארץ הוא שאימי היתה מאושפזת בבית חולים במחלקת יולדות ואחרי שהכל היה בסדר ואחי נולד בשלום עברנו להתגורר בעיר באר שבע. על אחי כתבו בעיתון, הוא היה תינוק שנולד במשקל 6 ק"ג והיה התינוק הכי גדול בארץ. יש לי שתי אחיות בוגרות ממני.

בבאר שבע הרגשתי שאני נמצאת במדבר סהרה, היה חם ובוער ומלא חול, לא היו רוסים בארץ, היו הרבה מעדות המזרח. ההסתגלות שלי היתה קשה, שמי היה ללעג בקרב תלמידי בית הספר, הם לא הכירו את השם הזה בין השמות העבריים שהיו. בבית הספר המורה רצתה לקרוא לי חביבה אך אימי סירבה בתוקף.

להורי היתה הסתגלות קשה כי הורי היו אירופאיים בסביבה של מזרחים והיה קשה לגשר על הפער. אמי עבדה בהנהלת חשבונות, אבי ספר והוא פתח מספרה בבית לגברים. בשנת 1973 אבי נפטר. אמי לקחה אותי ואת אחי ושתי אחיותיי ועברנו לתל אביב. בתל אביב היו אפשרויות רבות יותר והיה קל יותר להסתגל. אחיותיי התגייסו לצה"ל.

אני נישאתי בגיל 19, ילדתי ארבע בנות, לצערי אף אחת מהן אינה דוברת רוסית. עסקתי במלונאות ועד היום אני עוסקת במקצוע זה. היום אני סבתא ל – 16 נכדים חלקם חילוניים וחלקם דתיים.

הזוית האישית

אלייה אברהם: למדתי המון דברים חדשים על סבתא לובה ועל משפחתה.

מילון

הפלגה
לשוט עם ספינה בים

ציטוטים

” היום אני סבתא ל 16 נכדים חלקם חילוניים וחלקם דתיים“

”אחי היה התינוק שנולד במשקל 6 ק"ג הכי גדול בארץ“

הקשר הרב דורי