מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מרומניה לישראל

ארנסט ותלמידי הקבוצה
סבא ארנסט בעיירה ברומניה.
השירות כלוחם בשיריון והעבודה בחברת החשמל בראשית הקמתה.

הדרך מרומניה לארץ ישראל.

עליתי לארץ  בשנת 1961, בגיל 21. התחלתי לנסוע ברכבת. חציתי את כל רומניה וברכבת של אוריינט אקספרס (רכבת בין לאומית) חציתי את הגבול של רומניה לבולגריה. לילה אחד ישנו בסופיה, עיר בירה של בולגריה. אחרי זה ברכבת המשכנו עד איסטנבול שבטורקיה. שבוע לאחר מיכן עלינו למטוס ונחתנו  בארץ ישראל.

כשהייתי צעיר, הייתי שחקן כדורגל והתקבלתי בארץ לקבוצת כדורגל של מכבי נתניה. לאחר תקופה מסיומת נפצעתי ברגל ונאלצתי להפסיק לשחק כדורגל.

השירות כלוחם בצבא הגנה לישראל

תמונה 1
סבא ארנסט כלוחם בחייל השריון

תמונה 2

 

אחרי חודשיים, התגייסתי לצבא הגנה לישראל. שירתתי שנתיים וחצי בחיל השריון. הדבר הכי חווייתי הוא שגרתי באוהל עם 8 חברים מ- 8 מדינות. כולם היו עולים חדשים מכל מיני ארצות שונות מאוד אהבתי לשרת בצבא, עברתי תקופה לא קלה בגלל שלא ידעתי את השפה, וזה לקח זמן עד שקבלתי מורה פרטית לשפה העברית.

עוד חוויה שהייתה לי היא: לתפוס את הקו של ירושלים אבל כיוון שפגרנו בריצה המפקדים החליטו להכניס אותנו לכושר במקום להסיע אותנו במשאיות, נאלצנו לצעוד ברגל מבאר- שבע עד ירושלים. זה לקח לנו יומיים, ההליכה הייתה בכביש, כאבו לנו הרגלים. אבל התגברנו על העייפות והכאבים ונכנסנו בצעד גדול לתוך ירושלים. השתתפתי במלחמת ששת הימים: עלינו וכבשנו את רמת הגולן תוך כדי לחימה,הטנק שלי נפגע וחבר מהצוות שלי נהרג ואני נפצעתי באזור הצוואר .בהמשך אחרי גמר המלחמה שירתתי הרבה שנים במילואים, עד ששחררו אותי מהשירות הצבאי. המלחמות שהייתי שותף בהן הן: מלחמת ששת הימים, מלחמת יום הכיפורים, מלחמת לבנון.

העבודה בחברת החשמל 

תמונה 3
סבא רנסט בעבודתו בחברת החשמל.

 

אחרי השחרור התקבלתי לעבוד בחברת חשמל. לעבוד בתחנת הכוח בחיפה, שבאותה תקופה הייתה בשלב של הקמה, לא היה קל, כי עדין היו הרבה מונחים טכניים שהיו לי קשה להבין אותם. אבל, למרות כל הקשיים, הצלחתי להתברג תקופת הלימודים אחרי הצבא הייתה קשה וממושכת, ועברתי מתפקיד לתפקיד. עד שהגעתי לתפקיד תורן ראשי. הלימודים בחדרה נמשכו במשך שנתיים כולל לימודים בחוץ לארץ במכון בין לאומי שנקרא פוגבה שבאסן בגרמניה. בנוסף היו השתלמויות להפעלת תחנות כוח פחמיות בהולנד, בשוודיה, בגרמניה. משך הלימודים כולל לימודים בחו"ל נמשכו כ- 8 שנים. בנוסף התנדבתי 8 שנים במשטרת התנועה בחדרה.

 

הקשר הישראלי של סבא ארנסט

תמונה 4

 

באחד המפגשים, כאשר נתבקשנו יחד עם הסבים והסבתות לבחירת מקום במרחבי בית הספר שבו יש את הקשר לארץ ישראל, בחר סבי להצטלם כשברקע גזע עץ שעליו תלויים עציצים עם פרחים וסביב העץ ישנה צמחיה. סבא רואה בתמונה זו את ההמשכיות של משפחתו כאן בארץ והאחיזה האיתנה שלו בארץ. הוא לחם במלחמת ששת הימים ובמלחמת לבנון הראשונה. עבד הרבה שנים בחברת חשמל תחילה בחיפה ואחר כך בחדרה והתנדב שמונה שנים במשטרת התנועה בחדרה.

הסבא חש ששורשיו איתנים וחזקים כאן בארץ כמו אותו גזע עץ שישנו פריחה סביבו. בחרתי לצלם אותו כשהוא מופיע לפני גזע העץ והעץ ברקע. סבי חזק ואיתן כמו העץ ואני מאחלת לו אריכות ימים ושנים טובות וארוכות.

הזוית האישית

ארנסט: נהניתי מאוד מהמפגשים המשותפים עם הילדים. חשוב היה לי לשתף אותם בחבלי הקליטה שלי, מנער צעיר ללוחם בשריון בצבא הגנה לישראל.

חברי הקבוצה: נהנינו לשמוע את הסיפורים של סבא ארנסט, הסיפור מאוד דומה לסיפור של סבו של יהלי, אחד הילדים בקבוצה.

מילון

תחנת הכוח "אורות רבין"
אורות רבין היא תחנת הכוח הגדולה בישראל. התחנה ממוקמת על חוף ים התיכון בצפון מערב חדרה ומופעלת על ידי חברת החשמל לישראל. כושר הייצור של התחנה מהווה כרבע מכושר הייצור של חברת החשמל. התחנה בנויה על החוף כיוון שהיא משתמשת במי הים לקירור וברציף מיוחד שנבנה בצמוד לה לפריקת הפחם הדרוש להפעלתה מאוניות משא

ציטוטים

”תמיד צריך לומר את האמת, ולעשות את מה שאמרת.“

הקשר הרב דורי