מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מקרה הכלבת

סבא גיורא ואמא סיון בילדותה
סבא גיורא כיום
סיפור מילדותו של סבא על חוויה לא נעימה עם כלב בקיבוץ

סבא גדל בקיבוץ מרחביה

רקע – קיבוץ מרחביה

"מֶרְחַבְיָה הוא קיבוץ בעמק יזרעאל, השוכן כ־2 ק"מ ממזרח לעפולה, לרגלי גבעת המורה, בסמוך למושב מרחביה. הקיבוץ, שנוסד בשנת 1929, נמצא בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל, והוא משתייך לתנועה הקיבוצית. השם מרחביה לקוח מפסוק בתהילים: "מִן הַמֵּצַר קָרָאתִי יָּהּ עָנָנִי בַמֶּרְחָב יָהּ" (ספר תהילים, פרק קי"ח, פסוק ה') התיישבות יהודית במרחביה הייתה כבר משנת 1911". (ויקיפדיה)

זכרון ילדות של סבא

כשסבא היה בן 8 הוא הלך לטיול עם יתר קבוצת הילדים בני גילו. הם טיילו בשדרת הברושים שהייתה בקצה הקיבוץ, כשלפתע בא לקראתם כלב לא מוכר. הילדים ששמחו לראות כלב, רצו אליו ורצו ללטף אותו. כשהתקרבו אל הכלב הוא תקף את אחד מהם. ילד בשם דודו (דוד) חבצלת, הפיל אותו על הרצפה ונשך אותו ליד האוזן. הכלב המשיך בריצה משם לתוך הקיבוץ ושם נשך שני חברי קיבוץ נוספים, עד שבחור בשם יונה ירה בו והרג אותו. סבא זוכר אירוע זה כאירוע שמאוד הפחיד אותו ומאז הוא מאוד נזהר מכלבים זרים.

כשהיה סבא בן 13 הוא חלה בשיתוק ילדים. הוא עבר ניתוח והיה מאושפז בבית חולים. סבא הבריא מהמחלה אך נשאר עם צליעה ברגל ימין.

סבא גדל בבית הילדים בקיבוץ. בימים ההם הייתה בקיבוץ לינה משותפת. הילדים גרו וישנו בבית הילדים. סבא ביקר כל יום את הוריו בדירתם הקטנה בקיבוץ בין השעות 16:00-20:00.

הזוית האישית

מתן: מאוד נהניתי מהעבודה. היה קצת קשה לדבר עם סבא, אבל כשהצלחנו מאוד נהנתי לשוחח איתו. החלק האהוב עליי היה כשהוא סיפר לי את הסיפור. למרות שדיברנו בטלפון, הרגשתי כאילו אנחנו מדברים "פנים אל פנים".

מילון

כלבת
כלבת היא מחלה נגיפית קטלנית התוקפת את מערכת העצבים של היונקים ומועברת באמצעות בעלי חיים משוטטים

שיתוק ילדים
מחלה של מערכת העצבים, הנגרמת על ידי נגיף הפוליו

ציטוטים

”נהנתי לגדול בקיבוץ“

הקשר הרב דורי