מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מקפלת מצנחים במלחמת ששת הימים

אני וסבתי בבית התפוצות.
סבתי בצעירותה בפורים בקיבוץ אילת השחר.
צו 8 - פקודת גיוס מיידית של חיילי המילואים לצה"ל.

סבתי נולדה בארץ ישראל בקיבוץ ”איילת השחר" שבצפון. היא גדלה בקיבוץ כאשר ביום יום היא לא גרה עם הוריה וגרה בבית הילדים. בבית הילדים היו מחלקים את הילדים על פי קבוצות גיל ובכל חדר היו ארבעה ילדים. במשך היום סבתי הייתה בבית הילדים, אך אחר הצהריים היא הייתה הולכת לבית הוריה. שם הוריה היו מפנקים אותה ומביאים לה ממתקים, עוגות ועוגיות.

סבתא מספרת:

תקופת הצבא

התגייסתי באוקטובר 1965 לאחר סיום בית ספר תיכון. לאחר טירונות בבסיס הדרכה בצריפין עברתי לשרת בחטיבת הצנחנים בתל נוף. עברתי קורס של מקפלות מצנחים והפכתי להיות מקפלת מצנחים. כל שירותי הצבאי היה בתל נוף.

השירות כמקפלת היה קשה פיזית אבל מאוד מאתגר ומאוד אחראי, המצנחים שקיפלנו עברו ביקורת קפדנית ואחראית. בשלב מסוים הפכתי להיות מדריכת מקפלות וכן מקפלת של מצנחים חופשיים. מי שצנחו איתם היו בדרך כלל מדריכי צניחה ומפקדים. השירות נמשך שנה ושמונה חודשים כאשר לקראת סוף השירות הייתה תקופה מאוד מתוחה לפני פרוץ מלחמת ששת הימים.

בתקופת המלחמה למרות שהייתי צריכה להשתחרר הטילו עלינו צו 8, שזה אומר דחיית השחרור לפי צורכי הצבא. בתקופת המלחמה הועברנו מהבסיס יחד עם המצנחים לקיבוץ שכן מחשש להפגזות על הבסיס. בתקופת המלחמה הייתה בעיקר תחושה של אופוריה בגלל ההצלחות והזמן הקצר שלה, מצד שני היה עצב רב על חברים ומכרים שנהרגו במלחמה.

לאחר המלחמה השתחררתי וחזרתי הביתה לקיבוץ ולאחר כמה חודשים יצאתי לשנת שירות בקיבוץ צעיר שניקרא קיבוץ גרופית הממוקם קרוב לאילת. שם עבדנו בחקלאות במטבח ובחדר האוכל .האוכלוסייה  שם הייתה של חברה צעירים בני גרעינים ולכן לא היו ילדים. התקופה בקיבוץ הייתה הווי מאוד נחמד.

בתקופת שהותי בקיבוץ גרופית נעלמה הצוללת "דקר" על כל מלחיה.

הזוית האישית

סבתא רבקה: מאוד אהבתי להקשיב לסיפורי הילדות של הסבים והסבתות שהשתתפו איתנו בתכנית, שהרי אמרנו קיבוץ גלויות…וגם לשמוע את התובנות של הדור הצעיר.

ספיר: מאוד נהניתי לשמוע את סיפוריהם של המבוגרים מילדותם וסיפורה של סבתי היה מעניין במיוחד.

מילון

צו 8.
דחיית השחרור לצורכי הצבא.

אופוריה.
תחושת הקלה.

בני גרעינים.
קבוצות צעירים לפני הצבא שיוצאים יחד לקיבוצים ולאחר מכן לצבא כקבוצה מגובשת הנקראת גרעין.

ציטוטים

”"השירות כמקפלת היה קשה פיזית אבל מאוד מאתגר ומאוד אחראי.“

הקשר הרב דורי