מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מקישינב לישראל עם שעון יד מיוחד

סבא רומן עם הנכד ראם שניהם חובבים כדורגל
השעון שליווה את סבא כל חייו
עליה

שמי רומן חוש, נולדתי בתאריך 14/9/1950 בעיר צ'רנוביץ' שבאוקראינה, כיום שייכת לרוסיה. כשהייתי בן שנה עברנו לגור בעיר קישינב.

מקור שמי הפרטי על שם סבא של סבתא שלי. שם המשפחה שלי במקור הוא חiש ולא כפי שהתחילו לקרוא לנו בארץ חו-ש וכך השם נשאר.

שם אבי הוא חיים (ז"ל), הוא נולד בשנת 1913. שם אמי בת שבע (ז"ל)  היא נולדה בשנת 1917. אחותי הבכורה צילה (ז"ל) נולדה בשנת 1946.

אני גדלתי בבית קטן בצ'רנוביץ'. בית עם שני חדרים. היינו 4 נפשות בבית: הוריי, אני ואחותי הגדולה ממני. לאחותי קראו צ'לה ובעברית צילה, זכרונה לברכה, היא נפטרה לפני שנתיים.

בילדותי, אהבתי מאוד לשחק כדורגל, כדורעף ולטייל. בילדותי ששיחקנו כדורגל היינו משחקים שכונה נגד שכונה לא היו קבוצות מקצועיות וזה היה מאוד כיף. כיף לי לראות שגם ראם אוהב לשחק כדורגל ושהוא משקיע בקבוצה בה הוא משחק!

אהבתי מאוד את כל המאכלים שאמי הכינה ובעיקר סלט "אוליבייה", שהוא בעצם סלט מיונז בישראל.

העלייה לישראל

עליתי לארץ עם כל משפחתי בשנת 1973, הוריי, אחותי ובעלה ובתם הבכורה, ואשתי אננה ובני הבכור רפי. במסלול העלייה שלנו נסענו מרוסיה לווינה שבאוסטרייה ברכבת ומווינה טסנו ישירות לישראל. התמקמנו בעיר נצרת עילית וכאן אנחנו גרים עד היום.

ברוסיה למדתי בבית ספר מקצועי הנדסת אלקטרוניקה. ביה"ס מספר 9 (ברוסיה בתי הספר היו לפי מספרים ולא לפי שמות). הספקתי לעבוד במפעל אלקטרוניקה ברוסיה ונהניתי מעבודתי מאוד. המשכתי בעבודה זו גם בארץ. עבדתי במפעל "ב.מ.ב" מפעל צבאי בחיפה.

כיום אני בפנסיה. אהבתי מאוד את עבודתי גם בארץ ואירוע משמעותי שאני זוכר הוא שזכיתי בעובד מצטיין בשנת 1984.

עשיתי בארץ גם שרות מילואים בגדוד התותחנים כנהג מפי"ק.

נישאתי לאשתי אננה בתאריך 26/2/1972 ברוסיה. הבן הבכור שלנו רפי נולד בתאריך 8/2/1973 ברוסיה. הבן השני אילן שהוא אבא של ראם, נולד בארץ בתאריך 18/1/1977 והבת השלישית סיגלית נולדה גם בארץ בתאריך 12/3/1984.

כיום יש לנו חמישה נכדים, כולם בנים וזה כיף גדול והרבה נחת!!!

את אשתי אנה הכרתי במפעל בו עבדתי ברוסיה, אך לא באותה מחלקה. ידידה שלי שלמדה איתי הכירה לי אותה ודרכה נפגשנו, יצאנו לדייט ומשם הכל היסטוריה. אנחנו מאוד אוהבים את המשפחה והמשפחתיות חשובה לנו, אנחנו חוגגים את כל החגים יחד.

החפץ עליו אני רוצה לספר הוא שעון יד

שעון היד, חשוב לי, כיוון שבבר מצוה שלי מאוד רציתי לקבל אופניים, אך חיפשנו בחנויות ולא מצאנו אופניים, במקום זאת קנו לי את שעון היד, שאותו אני ענדתי מגיל המצווה ועד המילואים שעשיתי בארץ.  זה חפץ מיוחד עבורי, כיוון שהוא מחבר בין הנערות לבגרות שלי ובין רוסיה לישראל. קיבלתי אותו כמתנה בבר המצווה שלי שחל בתאריך 14/9/1963. השעון נהרס בשרות המילואים שלי, בחולות של שיבטה, ולכן נפרדתי ממנו, אך הוא בליבי תמיד!

סבא ואני

תמונה 1

קישור לקובץ הסיפור שלנו – קשר רב דורי

הזוית האישית

סבא רומן חוש: נהניתי מאוד מהעבודה עם ראם, זה חשוב לחבר את הנכדים ולספר להם על השורשים שלנו ומאיפה הגענו!

ראם חוש: גם אני נהנתי מאוד להשתתף בתכניתץ עם סבא ולשמוע את סיפורו.

מילון

מילואים
תושבי ישראל שסיימו את השירות הסדיר בצה"ל, משובצים בכוחות המילואים שלו, לשם תגבור הצבא הסדיר במצב חירום (מלחמה, מבצע צבאי או אסון טבע) ובשגרה (אימונים, ביטחון שוטף ופעילויות נוספות). חלק מחיילי המילואים מגויסים ליחידות שבהן שרתו בשירות סדיר וחלק אחר מגויס לשירות ביחידות מילואים.

ציטוטים

”''על תירק לבאר ששתית ממנו''“

הקשר הרב דורי