מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מקוסטה ריקה לישראל

סלביה עלתה מקוסטה ריקה
סלביה בילדותה
סיפורה של סילביה שבגיל שנתיים עברה לקוסטה ריקה מישראל ועשתה עלייה

סילביה פינארו-בולק נולדה בשנת 1986 בישראל, אך בשנת 1988, כשהיא בת שנתיים, היגרו הוריה לקוסטה ריקה. היא עלתה לישראל בשנת 2003, כשהייתה בת 17. היא גרה ברמת הגולן, עובדת במחלקת השיווק בחברה בין-לאומית שמפתחת טכנולוגיית מים, נשואה, ויש לה שני ילדים.

אביה של סילביה הגיע לארץ בשנת 1967 כמתנדב במלחמת ששת הימים. בין עיסוקיו התמנה גם לשליח מטעם הסוכנות היהודית ועזר ליהודים רבים לעלות ארצה. אחת העולות הייתה אמה של סילביה. השניים הקימו משפחה בישראל, אך עקרו לקוסטה ריקה.

סילביה בילדותה לבושה בתלבושת הלאומית של קוסטה ריקה

תמונה 1

הבית שסילביה גדלה בו היה ציוני. הוריה לימדו את הבנות היסטוריה ומורשת יהודית, והן היו גאות ביהדותן. סילביה ואחותה למדו בבית ספר ספרדי בין-לאומי והיו שתי היהודיות היחידות בו. עובדה זו חיזקה אצלן את הזהות היהודית, והן הרגישו כשליחות של העם היהודי. בתקופת לימודיהן בבית הספר דאגו השתיים בכל חג ובכל הזדמנות להסביר ולספר על המנהגים היהודיים ולכבד את המסורת. בבית דיברו ספרדית, אך ההורים דיברו ביניהם עברית.

באותה עת כללה הקהילה היהודית כשלושת אלפים יהודים. זו הייתה קהילה חזקה חברתית, כלכלית ופוליטית. רוב היהודים הגיעו מפולין כשהם חסרי כול ועם מטען נפשי ממלחמת העולם השנייה, ודווקא בשל כך בער בהם הרצון להצליח. ואכן, עד היום רובם מכהנים במשרות בכירות כפרופסורים וכדיפלומטים, ומהם שעוסקים גם במסחר. לקהילה היהודית היה בית כנסת גדול שבו היו נפגשים בחגים ובשבתות. הייתה גם פעילות בתנועת "השומר הצעיר".

בשנת 2000 החלה בארץ האינתיפאדה השנייה, ואז החלו גם ניצני אנטישמיות. באותה תקופה החליטה סילביה להגיע לארץ, בתחילה רק לשנה, לשֵם לימודים. היא למדה מִמשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה במרכז הבין-תחומי. שנה עברה, אבל סילביה התאהבה בארץ והחליטה להישאר ולהתגייס לצה"ל. היא שירתה במכללה לביטחון לאומי ושם הכירה את בעלה, והשניים הקימו בית בישראל.

היום הקהילה היהודית בקוסטה ריקה פעילה בגיוס תרומות ובעזרה לישראל. בקוסטה ריקה יש מתחם גדול, ובו בית כנסת ומוזיאון יהודי הפתוח לקהל הרחב. שגרירות קוסטה ריקה בישראל שכנה בעבר בירושלים, אך עברה לרמת גן.

בארץ יש היום כמאה יהודים מקוסטה ריקה, והם שומרים על קשר ביניהם באמצעות השגרירות ומקפידים להיפגש מדי שנה.

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת של"מ, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות

מילון

יהדות קוסטה ריקה
יהודים ראשונים התיישבו בקוסטה ריקה במאה ה-16 והיו אנוסים שנמלטו מספרד ומפורטוגל. גל הגירה קטן נוסף אירע עם הגירתם של יהודים מהאיים הקריביים למרכז אמריקה, בין השאר לקוסטה ריקה. בנוסף, לפני מלחמת העולם השנייה הגיעו יהודים רבים ממזרח אירופה לקוסטה ריקה. כיום חיים בקוסטה ריקה כ-3000 יהודים, רובם הגדול בפרברי סן חוסה. קיימים בית ספר, תנועת נוער (הנוער הציוני) ומוסדות קהילה. יש קהילה אורתודוקסית מרכזית שרוב חבריה ממוצא אשכנזי. קהילה זו מאוגדת במסגרת CIS) Centro Israelita Sionista). בנוסף יש קהילה רפורמית קטנה שמקורה במהגרים מצפון אמריקה ומקומיים שהצטרפו. ויקיפדיה

ציטוטים

”בארץ יש היום כמאה יהודים מקוסטה ריקה, והם שומרים על קשר ביניהם. “

הקשר הרב דורי