מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מצפת לריו דה ז'נרו ובחזרה לישראל

בטי מצא לבית ארזי כהן
בטי בצעירותה
אבא של סבתא ירד מהארץ לברזיל בשנת 1917.

 סיפורה של בטי שנולדה בברזיל בשנת 1936 בעיר ריו דה ז'נרו

"נולדתי בריו דה זנירו. אמא שלי נולדה בצפת בארץ ישראל. גם אבא שלי נולד בצפת.המשפחה שלי דורות רבים בארץ. לאבא של סבתא מצד אמי היו שלושה אחים:רב אהרון מנדל הכהן, היה רבם של היהודים במצריים גם של האשכנזים וגם של הספרדים במשך 30 שנה.האח בנימין הכהן, השלישי היה אבא של סבתא שלי יעקוב הכהן היה לו בית כנסת פרטי בביתו בריו דה ז'נרו . 

 ריו דה ז'נרו, העיר בה נולדתיתמונה 1

"ריו דה ז'ניירו (בפורטוגזית: Rio de Janeiro, , המוכרת גם כריו בקיצור, היא בירתה של מדינת ריו דה ז'ניירואשר בברזיל. היא שוכנת באזור הדרום-מזרחי של ברזיל, על שפת האוקיינוס האטלנטי, בחלק הדרומי שלהאזור הטרופי." "בריו חיים למעלה מחמישים אלף יהודים. הקהילה מאורגנת ביותר ונחשבת לעשירה מאוד.יש לה בתי כנסת, בתי ספר ללימודי עברית ומועדוני ספורט ונופש."

אבא של אמי ממשפחה גדולה בארץ משפחת בלאו. היו לו הרבה אחים ואחות .אבא של אמא אלי בלאו, גם הוא היה רב ונפטר בגיל צעיר בן 24  היה במותו.

 

תמונה 2

משפחה מצד אימי: כשאמי הייתה בת שנתיים, היה רעב בארץ, אבא של סבתא ירד מהארץ לברזיל בשנת1917. בהמשך הצטרפו איליו גם סבתא ואמא שלי וירדו מהארץ לברזיל .משפחה מצד אבי: משפחתו של אבי ירדה מהארץ לברזיל , כשאבי עוד היה תינוק בגיל שנה.

הקשר בין המשפחות היקרו: ההכרות החלה כשאבא היה בן 24 ואמא הייתה בת 16. הקשר ביניהם הביאלנישואים, כאשר הם התחתנו בשנת 1932.

הייתה לי אחות גדולה ממני בשלושה שנים והיא נפטרה מטיפוס בשנת 1944. כשהייתי בגיל 11 אחותי נולדה.היא נולדה בשנת 1933 ואני בשנת  1936 . אחותי חלתה בטיפוס בשנת 1944. אז עוד לא היה פניצילין והיא נפטרה ממחלת הטיפוס. נשארתי לבד.אחרי 6 שנים, נולדה לי אחות, אחותי נחמה, הייתי אז בת 12 ואחר כך נולד אחי , כשהייתי בת 18.

המשפחות של הורי שנולדו בצפת, ירדו מן הארץ לברזיל  בשנת 1917 . המצב היה קשה בארץ ישראלבתקופה ההיא שאז ישראל עוד נקראה פלסטינה. הורי עברו לברזיל כשהיו בגיל מאוד צעיר.הם גדלו בברזיל , למדו בברזיל ביסודי בתיכון, ושם גם סיימו את לימודי הרפואה, שניהם.

בברזיל, אני למדתי בבית ספר שנקרא הרצליה וגם תיכון בבית ספר עברי. עליתי ארצה כשהייתי בגיל 20 .גרנו בשיכון אנגלו סכסון , ברמת חן. הלכתי לאולפן ללמוד עברית וסיימתי באולפן כיתה א ו – ב ואף עברתי ל – ג.

אני עליתי ארצה יחד עם אמי, שהייתה רופאת ועבדה בקופת חולים , עלינו בשנת 1956.

את בעלי הכרתי בארץ. יצאנו תקופה קצרה ומהר מאוד התחתנו. התחתנו בשנת 1957.גרנו ברמת גןובשנת 1960 עברנו לתל אביב לרחוב נורדאו בין בן יהודה לרחוב דיזינגוף. בדירתנו, היה לנו נוף לים והיה נהדר לצפות בנוף. בבית זה נולדו לי, שני בנותי. הדירה הייתה קטנה, היו בהרק שני חדרים. בהמשך עברנו לרחוב משה שרת, על יד כיכר המדינה. זה היה בשנת 1970 ומאז אנחנו פהעד היום."

מילון

ריו דה ז'נרו
ריו דה ז'ניירו (בפורטוגזית: Rio de Janeiro, , המוכרת גם כריו בקיצור, היא בירתה של מדינת ריו דה ז'ניירו אשר בברזיל. היא שוכנת באזור הדרום-מזרחי של ברזיל, על שפת האוקיינוס האטלנטי, בחלק הדרומי של האזור הטרופי. ריו היא היעד התיירותי העיקרי במחצית הדרומית של כדור הארץ. היא המטרופולין השנייה בברזיל (אחרי סאו פאולו) מבחינת גודל אוכלוסייתה, חשיבותה הכלכלית, המסחרית והעסקית, ופעילותה התרבותית. היא עיר הנמל הגדולה בברזיל. עם למעלה מ-6.3 מיליון תושבים, היא העיר השישית בגודלה באמריקה וה-26 בעולם.

ציטוטים

”המשפחות של הורי שנולדו בצפת, ירדו מן הארץ לברזיל בשנת 1917 “

הקשר הרב דורי