מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דרורית נולדה ביום העצמאות בעת מצעד צה"ל

סבתא דרורית והנכדה אגאת
מצעד צה"ל בשנות ה-50.
הלידה שלי

חוויה ישראלית – מצעד צה"ל בתל-אביב בשנות ה-50

במשך 20 שנה – בשנות החמישים והשישים, החל משנת 1948 בזמן מלחמת העצמאות החל צה"ל במסורת המצעדים עד לשנת 1973 אחת לשנה.

"בשני העשורים הראשונים להקמתה של מדינת ישראל נערכו מצעדים של חילות צה"ל ביום העצמאות. מצעד צה"ל היה האירוע המרכזי בחגיגות יום העצמאות וצופים רבים הגיעו מכל רחבי הארץ כדי לחזות בצועדים. במצעדים הוצגו כלי נשק שונים של הצבא, הוצגו כלי שריון וגם נערך מטס אווירי. המצעד הראשון נערך לראשונה בשנת 1948 והמצעד האחרון נערך בשנת 1973 (לאחר הפסקה בת חמש שנים). קיום המצעד היה כרוך באמצעים ארגוניים גדולים ובהפניית כוחות צבא סדיר וכוחות מילואים לחזרות עבור המצעד. משום כך הוחלט שלא להמשיך בקיום מסורת זו". (הארכיון הציוני)

מצעד צה"ל בשנת 1952 בתל אביב (ויקיפדיה)

תמונה 1

המצעד היה אז האירוע המרכזי של חגיגות יום העצמאות ונערך בעיר תל-אביב. במצעדים הוצגו כלי נשק, כלי שריון טנקים ומטס אוירי לקהל הצופים שעמדו וצפו לאורך המסלול. הופיעו גם חיילים, דגלנים ותזמורת צה"ל.

מאחר והוריי עם אחי הבכור, גרו בתל-אביב כמובן שמשפחתי צפתה במצעדי צה"ל מידי שנה.

נולדתי ביום העצמאות

בשנת 1954, כשאמי עמדה ללדת אותי, בסמוך לחג יום העצמאות ,לא ידעו במשפחה כי מתי בדיוק תתרחש הלידה? בצהריי החג כשאחי ואבי הלכו למצעד ואמי נסעה לבית החולים הקריה בתל-אביב. בסופו של דבר, נולדתי אם כן בצהריי יום העצמאות בדיוק כשהמצעד צעד ברחובות העיר.

הוריי החליטו לקרוא לי דרורית מאחר ודרור הוא שם נוסף לחופש -יום העצמאות הוא סמל לחופש במדינת היהודים.

הזוית האישית

אגאת גרנט: אנחנו ישבנו הרבה זמן איכות ביחד. למדנו להכיר יותר אחת את השנייה. אני למדתי על סבתא שלי הרבה דברים חדשים, התעשרתי בידע העבר של סבתא, על המשפחה שלה ועל הילדות שלה בתל אביב בשנות החמישים.

מילון

דרור
שחרור, חופש

מצעד צה"ל
בשני העשורים הראשונים להקמתה של מדינת ישראל נערכו מצעדים של חילות צה"ל ביום העצמאות. מצעד צה"ל היה האירוע המרכזי בחגיגות יום העצמאות וצופים רבים הגיעו מכל רחבי הארץ כדי לחזות בצועדים. במצעדים הוצגו כלי נשק שונים של הצבא, הוצגו כלי שריון וגם נערך מטס אווירי. המצעד הראשון נערך לראשונה בשנת 1948 והמצעד האחרון נערך בשנת 1973 (לאחר הפסקה בת חמש שנים). קיום המצעד היה כרוך באמצעים ארגוניים גדולים ובהפניית כוחות צבא סדיר וכוחות מילואים לחזרות עבור המצעד. משום כך הוחלט שלא להמשיך בקיום מסורת זו. (הארכיון הציוני)

ציטוטים

”המצעד קרב , מריע הרמקול המצעד קרב , הנה גם הקצין ..רחל אטאס [חיימקה שלי}“

הקשר הרב דורי