מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מצ'כיה עד לישראל

סמל העיר כפ"ס
עיתון בית הספר - אילוסטרציה
סיפורו של יוראי רידלו

הילדות בצ'כיה

כשהייתי ילד, אהבתי לאכול שקדים שקטפתי. את השקדים קטפתי מעץ שהיה קרוב לביתי. השקדים היו מתקתקים ולחים מהחומר שהעץ הפריש. בנוסף, אהבתי לאכול פירות יער ודובדבנים. בבניין בו גרתי היו הרבה עצי דובדבן שהיו משותפים לכל השכונה. הרחוב בו גרתי נראה כך: בצד אחד של הרחוב היה בית ספר יסודי. בקצה הרחוב, היה סופרמרקט. ליד הבניין בו גרתי, הייתה תחנת שקילה למכוניות משא. בתחנה, היו מאזניים ששקלו את המשאיות.

בבית הספר בו למדתי, הייתי נפגש עם חבריי. ביחד שיחקנו בכדורגל ובשלל משחקי כדור אחרים. המקצועות שעניינו אותי במיוחד בבית הספר היו היסטוריה וגיאוגרפיה. בהיסטוריה, התפתחות המין האנושי והתרבויות השונות עניינו אותי במיוחד. עניין אותי ללמוד על מקור האנושות – מנין באתי, למה בני האדם קיבלו מוח מפותח יותר משאר החיות. בגאוגרפיה, יכולתי ללמוד על המקומות הרחוקים והיפים בעולם, שבהם לא יכולתי לבקר, בגלל השלטון הקומוניסטי במקום שבו נולדתי וחונכתי. הודו וארצות הברית עניינו אותי במיוחד. למרות זאת, לא חשבתי על עבודה במקצועות אלו או בכלל. רציתי להיות איש עשיר שלא צריך לעבוד. אם בכל זאת הייתי צריך לבחור מקצוע, הייתי בוחר להיות כדורגלן מפורסם, כמו פושקאש (כדורגלן עבר מפורסם).

כשהייתי לבד…

כשהייתי לבד, אהבתי לעשות כמה דברים: אהבתי לזרוק חישוקים לכיוון ידית הדלת, כאשר ידית הדלת הייתה הפוכה. זרקתי את החישוקים מכמה מרחקים שונים, כדי לאתגר את עצמי. התגאיתי במיוחד בהישג שלי: הצלחתי לקלוע את החישוק במרחק 15 מטרים מהידית. בנוסף, אהבתי לשמוע מוזיקה. אהבתי להאזין למוסיקת רוק אנד רול, מוסיקה קלאסית, ומעט פופ. אהבתי להאזין לפול אנקה, באדי הולי, אלביס פרסלי, צ'ייקובסקי ולביטלס במיוחד.

מודל החיקוי

כשהייתי בגילך, מודל החיקוי שלי היה דוד שלי. הוא הצליח לברוח ממחנה עבודה שהוחזק על ידי הנאצים, בתקופת השואה. הוא הצטרף לפרטיזנים ונלחם נגד הנאצים. ברוב החופשות של בתי הספר בקיץ, הייתי מבלה בביתו, בכפר השיתופי בו הוא היה גר. בכפר שיתופי זה, הוא היה אחראי על כלי הרכב החקלאיים. אהבתי לנהוג על טרקטורים בהשגחתו.

כשהייתי בצבא

כשעליתי לארץ ישראל, שירתי בחיל התותחנים, בגדוד איכון. תפקיד הגדוד הוא להעביר נקודות ציון לתותחנים. נסענו לפני התותחנים, ומדדנו היכן נמצא האוייב ומהי הדרך היעילה ביותר לפגוע בו. היינו ממש "ג'י פי אס". הגדוד חולק לחוליות. בכל חוליה היו שלושה חיילים: קצין, מודד ונהג. חיילי החוליות נסעו הג'יפים שעליהם ציוד מדידה.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בחט"ב שרת בכפר סבא, התש"ף, בהנחיית המורה המובילה קלה בילדשטיין.

מילון

איכון
איכון הוא פעולה לקביעת מקומו של עצם מסוים. שיטת האיכון הבסיסית היא תצפית על האזור המשוער שבו נמצא העצם. שיטה זו מוגבלת, ולכן פותחו שיטות נוספות. איכון נדרש לעצמים סטטיים, וביתר שאת לעצמים ניידים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”עניין אותי ללמוד על מקור האנושות – מנין באתי, למה בני האדם קיבלו מוח מפותח יותר משאר החיות“

הקשר הרב דורי