מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מציונית בפולין להתישבות בארץ

סבתא ואני
סבתא בכפר פינס
הסיפור מספר על החיים של סבתא רבה שלי חמדה גולמן ז"ל

סבתא חמדה גואלמן ז"ל- היא סבתא רבה שלי מצד אמא. סבתא חמדה נולדה בקרקוב בשנת 1917. בת בכורה להוריה יהושע וציפורה ריכטר. למדה בבית הספר היהודי בקרקוב ולאחר מכן בבית הספר העברי, ששימש מעין תיכון.
עליה לארץ:
בשנת תרצ"ה, 1935, עלתה משפחתה של סבתא חמדה לארץ. לסבתא חמדה היו שני אחים נוספים- אחות בשם גניה ז"ל שהייתה קטנה מסבתא חמדה בשנתיים, ואח ששמו בנימין, צעיר ממנה בחמש שנים. הם בחרו להתגורר בחיפה. סבא יהושע ז"ל עבד העבודות שונות, וסבתא חמדה ז"ל למדה בבית ספר למסחר ולאחר סיום לימודיה יצאה לעבודה לעזור למשפחה בפרנסה.
 
תנועת נוער:
כמו בפולין שבה סבתא חמדה בילתה הרבה ימים בתנועת הנוער "השומר הדתי". גם בארץ היא בילתה ימים רבים בתנועת הנוער "בני עקיבא" בחיפה,  המקבילה בארץ ל-"שומר הדתי" בפולין. סבתא שמרה על קשר עם חבריה לתנועה בפולין, והשואה הארורה גרמה לכך שחלק ניכר מחבריה נספו. חלק קטן ניצל ועלה ארצה ויצר עם סבתא קשרים. חבריה ומדריכיה הקימו את כפר עציון, שנכבש ונהרס במלחמת השחרור.
בסניף "בני עקיבא" בחיפה סבתא פגשה את המדריך אלעזר גואלמן ז"ל ולימים הם התחתנו ובנו את ביתם בחיפה. סבא אלעזר ז"ל עבד בתנועת"בני עקיבא" הארצית, ולכן הם עברו לתל- אביב לתקופה קצרה. 
 
ההגנה:
בשנות טרום המדינה סבתא הייתה בהגנה והעבירה נשק בתוך החצאית שלה ממקום למקום. סבתא השתתפה בהקמת ישובים רבים: כפר גדעון, כפר עציון וקיבוץ סעד, היא שימשה כטבחית ועבדה במחסן הבגדים.
הבית בבני-ברק:
לאחר תקופה קצרה בתל אביב עברו סבא וסבתא ז"ל לגור בבני-ברק בגבעת רוקח. סבתא עזרה רבות לסבא באירוח האנשים החשובים שאתם הוא עבד (סבא היה איש ציבור), לכן סבתא לא יצאה לעבודה מחוץ לבית אלא עבדה בבית בגידול שלושת ילדיה: יששכר, בת-שבע (סבתא שלי) ואיילה. שלושתם נולדו בגבעת רוקח.
לפני 65 שנה עברו סבא אלעזר וסבתא חמדה ז"ל לגור בבני- ברק בשיכון א' של הפועל המזרחי ואת הבית הזה גם אני מכיר. בבית ברחוב ניסבויים 7 נערכו הרבה שמחות משפחתיות, פגישות של המשפחה המורחבת ופגישות וחלוקת פרסים בעבודתו של סבא ז"ל. 
 
התנדבויות:
סבתא חמדה התנדבה בהרבה מקומות:
1.הועד למען החייל.
2.האגודה למלחמה בסרטן.
3. בבית החולים איכילוב בעזרה במועדון הקשישים.
4. בהקמת מועדונים לגלאי הגיל השלישי.
 
זיכרונות שלי:
אהבתי לבקר את סבתא חמדה בביתה, תמיד כשהגענו היינו מקבלים וופלים גדולים בעטיפות כחולות. בגינה של סבתא היו הרבה מאוד עצים, אהבנו לצאת לחצר ולקטוף את הפירות השונים לדוגמא: תפוזים, לימונים, אשכוליות ופקאנים. היינו משחקים בלגו או בפאזלים, וסבתא הייתה נותנת לנו לשתות שוקו או מיץ. כשהיינו באים לבקר בפסח היא הייתה נותנת לנו בובל'ה שהיא הכינה עם הרבה סוכר (מאכל מיוחד של סבתא עשוי מביצים מוקצפות).
בסוכות היינו קוטפים לולבים מהגינה. אהבתי לבקר אצל סבתא בגלל שבגינה היה הרבה מקומות לשחק ולהנות וסבתא הייתה נותנת לנו לאכול ולשתות ותמיד הקשיבה למה שאמרנו. בשנים האחרונות לחייה סבתא הייתה חולה במחלת הדמנציה. לא ביקרנו אצל סבתא הרבה בזמן המחלה, כי היה לנו קשה לראות אותה כך. לפני כשלוש וחצי שנים סבתא חמדה הלכה לעולמה. נשאר לי טעם טוב מסבתא חמדה. לקחתי מהבית של סבתא הרבה מזכרות שמזכירים לי את סבתא חמדה ז"ל.   
 
תשע"ו, 2016

מילון

הגיל השלישי
כינוי למבוגרים מגיל שישים בערך

ציטוטים

”"כשמפסיקים לחפש מוצאים"“

הקשר הרב דורי