מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מציאת קברי האחים

סבא ואני בחצר הבית במחולה
ההורים פנחס ולאה וילדיהם נחמה וישראל
סיפורו של ישראל אבני

ישראל אבני נולד ב- 10.8.1955 בביה"ח הלל יפה בחדרה.

ישראל גדל במושבה כרכור, לאבא פנחס ואמא לאה ולאחותו הבכורה נחמה. הואלמד והתחנך בכרכור ובכפר פינס ובתיכון למד בבנימינה. הוא חווה ילדות נעימה באווירה כפרית. אביו, פנחס עבד בדואר, ואמו לאה הייתה עקרת בית. הוא התגייס לנחל בשנת 1973היה בגרעין צורים למחולה. לאחר מלחמת יום הכיפורים סופח לשריון. בשנת 1980 נישא לאידה (לבית קדוש) שהייתה בגרעין כיסופים לטירת צבי, ובנו את ביתם במושב מחולה. נולדו להם שישה ילדים וכעת ב"ה יש להם תשעה עשר נכדים

סבא ישראל בהיותו בן שנה

תמונה 1

סבא ישראל מספר: הורי ילידי הונגריה, עברו את השואה הנוראה. לאחר השואה החליטו לעלות ארצה, הם נפגשו במחנה מעבר שהכין קבוצות לעליה לארץ. שם הכירו והתחתנו (הייתה עדיפות לזוגות נשואים). הם עברו דרך ארוכה בעיקר ברגל דרך הרי האלפים, כאשר היעד היה איטליה. קרוב לשנה ארכה הדרך. באיטליה נאלצו להמתין עוד שלשה חודשים, עד שהיה מקום באוניה (שמה של האוניה "מולדת") לצערם, האוניה לא הצליחה להגיע לארץ, כי היא נתפסה ע"י הבריטים. האנשים ניסו להתנגד, אך במהלך ההתנגדות, חדרו מים לאוניה והיא כמעט טבעה. הבריטים גררו את האוניה לנמל חיפה, ושם בתאריך 31/3/47 הועברו המעפילים לספינת גירוש למחנה מעצר בקפריסין. בקפריסין שוב מצאו עצמם מוקפים בגדרות. במהלך שהותם במחנה נולדו להם שני ילדים. הבכורה אסתר נקראה כך ע"ש אמא של אמא שלי.

כשהייתה אסתר בת שלשה חודשים, היא נפטרה עקב מצב תברואתי קשה ששרר במחנה. היא נקברה בבית העלמין היהודי במרגו. שם הקצו להם חלקה לנפטרי קפריסין. לאחר שנה, נולד בן שלצערם לא שרד, ונפטר מייד לאחר הלידה. הילד לא זכה לקבל שם כי לא נערכה לו ברית מילה. גם הוא נקבר בבית הקברות במרגו. הורי שוחררו בשנת 1949 מקפריסין. לאחר הגעתם לארץ, נשלחו למעברת באר יעקב, שם שהו תקופה קצרה, ומשם עברו להתגורר בהתיישבות כפר פינס. שם ב שנת 1950 נולדה אחותי נחמה. לאחר חמש שנים עזבו ליישוב השכן כרכור, שם נולדתי אני, בשנת 1955.

הורי לא דיברו על התקופה הקשה שעברו בשואה ולאחר מכן בקפריסין. יום השואה עבר על ביתנו בדממה, ללא האזנה לרדיו או לטלוויזיה. למעט מידע נחשפנו רק כאשר החלו ילדינו לעשות עבודות שורשים. אמי נפטרה לפני חמש עשרה שנה בגיל 80 ואבי נפטר לפני שנה בגיל 96.

תמונה 2

 סבא פנחס אבני נפטר ב- י"ב אלול תשע"ט בגיל 96. סבתא לאה אבני נפטרה ב- י"ח טבת תשס"ו בגיל 80. במהלך השבעה על אבי, החלטנו נחמה ואני לברר ולחפש, מה עלה בגורלם של האחים שנשארו מאחור בקפריסין. בחיפושינו הגענו לאדם בשם אמיר רוגל שחוקר את נושא קפריסין. הופתענו לגלות שהאחים קבורים מאז 1970 בבית העלמין בשדה יהושע בחיפה.

נפגשנו עם אמיר בבית העלמין, שם סיפר לנו על המבצע הלאומי שנערך בשנת 1970 להעלאת נקברי קפריסין. את המבצע ערכו אנשי הרבנות הצבאית שטיפלו בקברים. הצטערנו מאוד שהורי פספסו את המידע על המבצע (אף שזה פורסם באמצעי התקשורת השונים), הם גרו במרחק נסיעה של ארבעים וחמש דקות מבית העלמין בחיפה. נוכחנו לדעת שקשה היה לזהות במרגו חלק מהמצבות, עקב הזמן הרב שחלף, וסוג האבן של המצבה. לכן קבר שלא זוהה בשם נכתב: אלמוני. את הקברים אנשי הרבנות מספרו וצילמו. נחשפנו למידע מאמיר, שוועד רבני מרגו עשה רישום של הקברים, ושמה של אסתר אחותי הופיע.

את כל הקברים שמוספרו העלו לארץ לחיפה, שם נטמנו בחלקה מיוחדת לנפטרי קפריסין. בבית העלמין בחיפה, לא מצאנו את שמה של אסתר על גבי המצבה. אמיר ביקש שלא נאבד תקוה. ביקש שניפגש עם שייקה קריב, שהיה שותף למבצע מטעם הרבנות הצבאית, וננסה ביחד איתו לחפש.

לשייקה הייתה את המפה של הקברים שמוספרו ע"י הרבנות, ויחד איתו עשינו את החיפוש, לפי המפה של ועד רבני מרגו. לאחר מספר שעות של הצלבות הצלחנו לאתר באופן מדויק את קברה של אסתר, ובביקור נוסף בבית העלמין הלכנו למקום שבו איתרנו את הקבר, והסתבר שהשם שהיה רשום על המצבה היה אהרון. ללא כיתוב נוסף. בצילומי הקברים מצאנו את השם אסתר, היה קשה לזהות, וזו כנראה הסיבה שחלק מהאותיות נמחקו ונכתב השם אהרון. כל הגורמים שעסקו בנושא, הסיקו שזה אכן מקור הטעות, ואישרו שאכן זהו קברה של אסתר. הקמנו מצבה חדשה עם שמה ופרטיה, וזה היה בדיוק שנה לאחר פטירת אבי. בעבורנו זו סגירת מעגל מרגשת ועוצמתית.  את קברו של האח התינוק עדיין לא איתרנו ונשאר אלמוני.

סבא ישראל ואחותו נחמה בטקס גילוי המצבה שחידשו לאחותם אסתר באוקטובר 2020

תמונה 3

הזווית האישית

יובל: היה לי מעניין לדבר עם סבא. לא הכרתי  את הסיפור, במסגרת התוכנית סבא חידש לי הרבה דברים.

סבא ישראל: הייתה לי חוויה לעבוד יחד עם יובל על הנושא, ולשכתב את הסיפור, כך שיקבל מקום מכובד ויפורסם ברבים. "ישר כח" לכל העוסקים במלאכה🌷

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה, או בשם הרשמי "יישוב קליטה", היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50. את הרעיון להקים מעברות העלה לוי אשכול בעת ששימש כראש המחלקה להתיישבות של הסוכנות. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הופתענו לגלות שהאחים נמצאים מאז 1970 בבית העלמין בשדה יהושע בחיפה.“

הקשר הרב דורי