מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מפחם לתמונה

שירה וסבא שרגא.
סבא שרגא בילדותו
הציור שצייר הרוצח הוא מזכרת משפחתית

סבא שרגא נולד בהונגריה ועלה לארץ בגיל 6. כשהגיע לארץ שלחו את משפחתו לבאר-שבע למעברה. למשפחה היה קשה להסתגל לחיי המעברה, אבל סבא, כילד, נהנה לגור שם. סבא למד בבית ספר "בית יעקב " חצי יום ואת חציו השני של היום העביר בחיידר. סבא מספר שעד כיתה ו' הוא היה שובב גדול ולאחר מכן עבר לישיבה ושם היה תלמיד טוב.

סבא סיפר לי סיפור מעניין על התמונה שעוברת במשפחה:

בשנת 1914 קצת לפני תחילת מלחמת העולם הראשונה. אדם בשם גברילו פרינסיפ, ירה בפרנץ פרדיננד וברעייתו סופי. היו אלו בני  הזוג המלכותי לבית המלוכה האוסטרו-הונגרי. הם נהרגו, והרוצח נכנס ל-20 שנה בכלא הצבאי בטרזנשטאט שבצ'כיה. שם הופקד, כשומר על תאו, היהודי יוסף בלייר (סבא של סבא שלי, שרגא). בין השומר והאסיר נרקמו יחסים מיוחדים, וזה הגיע עד לבקשת עזרה להימלטות מצד הרוצח. כמובן שבלייר מיד דווח זאת. פרינסיפ לא נעלב, ויום אחד אף לקח פחם או גיר וצייר את דיוקנו המרשים של בלייר (כשהוא לבוש במדי הצבא האוסטרו-הונגרי והתהדר בשפם מרשים ומטופח). לאחר כשנתיים בכלא חלה פרינסיפ בדלקת ריאות, ונפטר.

בלייר לקח את הדיוקן שצייר לו פרינסיפ כמזכרת, בשובו הביתה לאחר המלחמה.

לאחר זמן, עברה משפחת בלייר והבת היחידה שלהם אירן (סבתא רבא שלי ז"ל) לבודפשט.

במהלך השואה רק אירן שרדה, וחזרה לבודפשט, לאחר סיומה של המלחמה ומצאה בנס בין שאר חפצי משפחתה שהושארו בחנות נידחת את דיוקן אביה.

כאשר עלתה לארץ יחד עם בעלה שמעון (סבא רבא שלי ז"ל) ושני בניה שרגא (סבא שלי) ומשה (אחיו), לקחה עמה את רישום דיוקנו של אביה, השוכן אצל סבא וסבתא שלי בסלון שבבאר-שבע!

תמונה 1

ציור הדיוקן

תמונה 2

כתבה מהעיתון

הזוית האישית

שירה: היה לי כיף ללמוד מסבא שלי ולשבת ולדבר איתו ביחד על הילדות שלו ואיך עלה לארץ! איחולים "שתמשיך להיות סבא מצחיק שמספר סיפורים מהעבר והרבה בריאות". סבא שרגא: "שתצליחי בכל מעשה ידייך, בריאות איתנה ושתביאי נחת ואושר להורייך ולסבים וסבתות".

מילון

האוסטרו-הונגרי
בית מלוכה, אימפריה ששלטה על אזור גרמניה ואוסטריה.

ציטוטים

”במהלך השואה רק אירן שרדה... ומצאה בנס בין שאר חפצי משפחתה שהושארו בחנות נידחת את דיוקן אביה. “

הקשר הרב דורי