מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מפולין הקרה לארץ ישראל החמה !!

רחל התינוקת ומשפחתה
סבתא רחל בכפר קיש
מסעותיה של רחל הקטנה ברחבי אירופה ועד העלייה לארץ

סבתא נולדה בפולין שאחרי מלחמת העולם השנייה, בשנת 1949 בעיירה בקטנה בשם זרזוניוב. שטח שנכבש מהגרמנים על ידי הרוסים. ושם הושיבו את כל הפליטים שחזרו מרוסיה לפולין לאחר המלחמה.

סבתא זוכרת, שהייתה אנטישמיות כלפי היהודים והם פחדו להסתובב לבד ברחובות. סבתא זוכרת סיפור שסיפרו לה שיום אחד היא שיחקה בחצר ונעלמה פתאום, אחיה הגדולים ודוד שלה חיפשו אחריה ולאחר כמה דקות, למזלה, דוד שלה ראה איש זר אוחז אותה בידה ובורח, דוד שלה רדף אחריו האיש נבהל וברח וכך סבתא ניצלה מניסיון חטיפה. סבתא למדה בבית ספר פולני, ושם דיברה פולנית אך בבית דיברו ביניהם רק ביידיש.

כשהייתה בכיתה ב', הודיעו לה הוריה שמתחילים במסע לישראל, הגיעו נציגי הסוכנות היהודית ועזרו ליהודים הפליטים לקבל מסמכים ואישורים לעלות לארץ.

כאן החל מסע ארוך ומלא תלאות עד ההגעה לארץ המובטחת: מהעיירה הקטנה שבה גרו נסעו לעיר ורוצלב, משם נסעו ברכבת  שעות רבות לעיר נמל בשם שצ'צין ומשם באנייה לצפון צרפת לעיר קלה. אחרי המתנה ארוכה עלו שוב לרכבת הפעם למרסיי – עיר נמל בדרום צרפת . שם הם חיכו שבועיים שנראו כמו נצח במחנה עולים של הסוכנות היהודית, עד שהעלו אותם לאנייה בשם "סנטה פה", בה הפליגו בים התיכון כשבועיים עד שהגיעו לנמל חיפה, כאן לא הסתיימו התלאות, הם נאלצו להמתין בנמל עוד יומיים עד שנציגי הסוכנות בדקו את כל המסמכים והחליטו לאן כל משפחה תיסע, נציגי הסוכנות החליטו לשלוח אותם לכפר קיש.

ההתאקלמות לא הייתה פשוטה בעיקר להוריה שעלו כבר מבוגרים, סבלו מהחום הנורא, הם היו עירונים ולא היו רגילים לעבודה חקלאית. לסבתא היה קשה בהתחלה עם השפה והפער החברתי, אך לאט לאט למדה את השפה והצברים הישראליים קיבלו אותה לכפר גם מבחינה חברתית, עד מהרה הפכה חברותית ומקובלת.

היו להם גם קשיים כלכליים, גרו בדירה קטנה 7 נפשות, הייתה תקופת צנע ועוני, לא היה חשמל בבית, השירותים היו מחוץ לצריף, לא היו כבישים, לא היו רכבים, כדי לנסוע לעפולה העיר ה"גדולה" לקנות אוכל ובגדים בשוק נאלצו או ללכת ברגל עד הכביש הראשי, מרחק של 5 ק"מ או לרכב על סוס ועגלה.

למרות הקשיים והאתגרים, שמחו מאוד לחיות בארץ ישראל במדינת ישראל, הרגישו בטוחים וחזקים, בזכות צה"ל חזק, כוחות ביטחון חזקים וממשלות שהבטיחו ששוב שואה לא תקרה.

הזוית האישית

נוי: נהנתי מאוד לשמוע את סיפורה של סבתא רחל ואני מאחלת לה שתהייה בריאה ונזכה לבלות ביחד עוד שנים ארוכות.

מילון

קומוניזם
שיטה כלכלית-חברתית בה כל מוצרי ההון נמצאים בבעלות משותפת, להבדיל מקפיטליזם בו לכל אחד הון פרטי. הקומוניזם החל בברה"מ והתפשט לאחר מלחמת העולם להרבה ממדינות מזרח אירופה וביניהן פולין.

הסוכנות היהודית
ארגון יהודי כלל עולמי שמרכזו בישראל. הסוכנות פועלת כל השנים להבאת יהודים למדינת ישראל. הסוכנות פועלת מכספי תרומות, הוקמה ב 1929 כזרוע מבצעת של ההסתדרות הציונית העולמית, עם הקמת המדינה הועברו תפקידי ניהול המדינה לממשלת ישראל וכיום הסוכנות מתרכזת בשלושה דברים: a. עידוד עלייה וסיוע לעולים b. חינוך יהודי-ציוני בקהילות העולם וקשר עם יהדות העולם c. חיזוק הקהילה היהודית בישראל.

ציטוטים

”למרות ניסיון הנאצים לחסל את העם היהודי, הצלחנו לשרוד, לעלות לא"י, להקים מדינה, להקים משפחה “

”תפקידכם, הדור הבא להבטיח את קיומנו כעם במדינת ישראל.“

הקשר הרב דורי