מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מפה לשם, אני פה !

אברהם מתתיהו עם התלמידים עמית ואברהם
אברהם מתתיהו בילדותו
סיפור על טרטור ממקום אחד לאחר

שמי אברהם מתתיהו ריכטמן. נולדתי ב 14/11/1939 ברומניה בעיר אורדיה, על גבול עם הונגריה. ההורים שלי:  אבי, יונה ריכטמן ז"ל, בן הרב מנחם חיים ז"ל, וסבתא שרה ז"ל. אימא, חיה רחל ריכטמן ז"ל, בת שמואל בנימין ריכנברג ז"ל וסבתא יטה ז"ל.

בשנת 1944 הייתי בגיל 5, כשהגרמנים התקרבו לגבול הונגריה, 80 קילומטר מהעיירה בה גרנו. כל המשפחות היהודיות  ברחו לעומק רומניה. העמסנו על עגלות ציוד מינימלי. למעלה, על הציוד, ישבו אמהות עם תינוקות  בני שבוע שבועיים אחרי הלידה. אני זוכר, שיצאנו לדרך עם שיירה של מספר עגלות, שאותן משכו פרות. אנחנו הילדים ומספר אבות צעדנו מאחור במשך 3 ימיים ולילות. עצרנו למנוחה בבתים שונים, כך צעדנו 150 קילומטר, כשמולנו הצבא הרוסי קרב ובא. אמרו לנו לא להמשיך, עד שהם יוציאו את הגרמנים מהונגריה, אז נשארנו במקום בעיר בשם ארד.

אני זוכר כשהלכנו ברגל, עד שנעליי פצעו אותי ברגלים, אז הדודים שלי הורידו אותם והלכתי יחף. זה היה בחודשים שקצרו את החיטה, כך שכאשר הגענו לשטחים הקצורים, הם פצעו את רגליי והייתי חייב לנעול נעלים בחזרה. הנעליים ננעלו וירדו וננעלו, כך קיבלתי זיהום ברגלים, ואחרי זמן ארוך שהרגל התרפאה נשארתי עם שתי בלוטות לכל החיים. מספר אבות לא היו איתנו, כי הרומנים לקחו אותם לעבודות לחפירת תעלה, רק אחרי 10 ימים נפגשנו עם אבי. כשחזרנו אחרי כ-3 שבועות לבתים, רוב התכולה של הבית נגנבה. אבא החליט לא להישאר במקום עברנו לעיירה אחרת בשכירות. אחרי שנגמרה המלחמה באזור שגרנו הצבא הרוסי נשאר עוד שנה לא היה קל אתם הם היו שתיינים ואנסו בנות ונשים היינו חייבים לתת להם אוכל ומקום לינה.

בגיל 7-8 אבא לקח אותי מהבית לעיר גדולה, שם היה גר אחיו, כדי שאני אתחיל ללמוד תורה. אני זוכר שאימא בכתה כדי שיחזיר אותי לבית, ואז בגיל 11 אבא החזיר אותי לבית. כשנה הייתי בבית, ואז אבא החליט שאני לא אוכל להיות רב כשאהיה גדול, אם אני לא לומד מגיל קטן בישיבה, ולקח אותי לעיר יותר רחוקה. 150 קילומטר מהבית, אצל הגיס של הדוד, שהייתי לפני. להם היו 6 ילדים ואני קיבלתי לאכול רוב הזמן את השאריות של הילדים, וקבלתי מכות, כי לא למדתי את פרשת השבוע. כל הזמן בכיתי שאני רוצה לחזור הביתה. אחרי חצי שנה אבא החזיר אותי לבית. בגיל 12.5 אבא שוב לקח אותי לעיר אחרת, בסטמר, שזה היה העיר הדתית ביותר, גרתי אצל השמש של בית הכנסת שהיו לו 7 ילדים. למזלי, הגבאי של בית הכנסת, סידר לי לאכול אצל 7 משפחות שהכשרות הייתה בטוחה, כך שמבחינת אוכל היה יותר טוב.

הגעתי לגיל 13, בר מצווה, עשו לי מסיבה עלובה, רק עליה לתורה בקבוק וודקה ועוגה. ההורים לא באו, רק שלחו לי 50 ליי בדואר, מתנה. עם זה עשו לי טובה כי אני יום אחד שלא הגעתי לארוחת צהריים בשעה שאמרו לי, לא קבלתי אוכל, הלכתי וקניתי חצי קילוגרם חלבה, אכלתי בלי לחם. לאחר יומיים קיבלתי צהבת קשה והרופאים אמרו שאני חייב לאכול אוכל דיאטתי כי אם לא, אני נופל חזרה לצהבת, החיים בסכנה ואז אבא החזיר אותי לבית.

כמובן שבגלל הטרטורים שעברתי, הלימודים הידרדרו, לא היה מי שאכפת לו. בכיתה ב' נשארתי כיתה פעמיים. ברומניה עם ילד לא ידע בסוף שנה לפי תכנית הלימודים, השאירו אותו כיתה (היום אני עושה חישובים בראש, בלי מחשבון. שואלים אותי איך אני יודע, אני אומר להם, שכיתה ב' הלכתי פעמיים) סיימתי 7 שנות לימוד, בגיל 14.5, לאחר שנסגר המעגל, וכולם ידעו, שרב ממני לא ייצא, עזרתי לאבא בעסקים. אבא היה הקניין הראשי של הקואופרטיב (התאגדות של עצמאים) אבא הגיש בקשה לשלטונות הרומנים לקבל אישור לעליה לישראל, כמובן השלטון הקומוניסטי חיפש כל מני תירוצים לעצור את היהודים, כדי שלא יעלו.

לאחר שאבא עבד במסחר, מצאו באחד מהעסקים, שבין הרצוי ובין המצוי, יש הבדל. עצרו את אבא והלבישו עליו 5 שנים בבית הסוהר, כך שנשארנו בבית, אימא עם 3 ילדים – אני בן 14, אחותי בת 9, ואחי בן 7. אני המשכתי לטפל בחלק מהעסקים של אבא, ובמשק של הבית  בפרות סוסים וכל מיני חיות.

כמובן נסענו לעיר הגדולה לבתי משפט שם נפגשנו עם הבן דוד של אימי, אחרי שסיפרנו לו את המצב, התייעצנו אתו,  איך הוא יכול לעזור, שאני אלמד מקצוע. הדוד סיפר לנו שהוא מנהל היצור של מפעל טקסטיל גדול, ושמע שבישראל זה המקצוע המבוקש. הוא יסדר לי ללמוד יומיים בבית ספר טקסטיל, וארבעה ימים בשבוע לעבוד מתחילת טווית החוט ועד גמר הבדים. אומן אריגה. השכרנו חדר  4 מטר אורך ו 1.5 מטר רוחב אצל הרב של בית הכנסת. הוא סידר לי לאכול אצל 7 משפחות למשך שנתיים ואחרי זה אצל 7 משפחות אחרות לעוד שנתיים, כך יכולתי לאכול אוכל כשר. בגיל 18 הייתי אחד האומנים הטובים במפעל. בן הדוד היה גאה בי.

בגיל 18.5 אחרי 4 שנים, אבא יצא מבית הסוהר, היה בבית שנה, אבל הקומוניסטים חיפשו ליהודים משהו להכניס לבתי סוהר. לאבא מצאו "עסקה" שנעשתה לפני המקרה הראשון וטפלו עליו שנים. כמה שנים בבית הסוהר. במזל, בגלל שזה קרה לפני המקרה הראשון, פסקו לא בכלא רק שנה, רק שהפעם העבירו אותו לעבודת פרך במכרה זהב ושם כל יום היו אסונות. עציר נהרג בתאונות. כך שהיינו בפחד כל הזמן.

בגיל 20.5 אבא יצא מבית הסוהר, חיכיתי לו בתחנת הרכבת נפלנו אחד על השני ובכינו. נתתי לו 1000 לירות (משכורת של חודשיים) ובקשתי ממנו להיזהר לא ליפול עוד פעם. אני יכולתי להתחיל ליהנות יותר. בגיל 23 הכרתי את אשתי היקרה בת 17, בתוך 3 חודשים החלטנו להתחתן, וביקשנו בקשה לקבל אשור לעלות לישראל. למזלנו, אחרי שנה קיבלנו יחד עם ההורים של אשתי והדודים שלה, וגם ההורים שלי קיבלו, שבוע אחרינו.

בשנת 1964 הגענו ארצה, עבדנו שנינו כל השנים וגם עד היום בגיל 70 ואסתר בגיל 63, עובדים ומתנדבים.

באחד הכנסים, שאל אותי ראש העיר, אברהם ואסתר, אני רואה שאתם מתנדבים בהרבה מקומות, למה? אמרתי לו, אלוהים נתן לי אישה כפי שחלמתי. 5 ילדים בריאים ומוצלחים. 14 נכדים, ואז מה נשאר, לעזור לנזקקים ! כשראש העיר עלה על הבמה לנאום הוא התחיל את הנאום, עם מה שאני אמרתי לו, לשכוח את העבר הקשה מאוד שהייה לי בילדות. לחיות את ההווה ולחשוב על העתיד שבו יהיה שלום בין המדינות בעולם.

הזוית האישית

אברהם מתתיהו:  לשכוח את העבר הקשה מאוד שהייה לי בילדות. לחיות את ההווה ולחשוב על העתיד שבו יהיה שלום בין המדינות בעולם. עמית ואברהם התלמידים: נהנינו לבקר אצל אברהם, לספר לו מה קורה איתנו, לשחק איתו במשחקי קופסה כגון שש בש ורמי, והאווירה הייתה נעימה וכיפית !

מילון

אוראדיה
אוראדיה עיר ברומניה במחוז ביהור (Bihor) שבטרנסילבניה. האדמו"ר רבי ישראל הגר מוויז'ניץ, הגיע עם חסידיו מויז'ניץ לאוראדיה במהלך מלחמת העולם הראשונה. הוא הנהיג בה את חצרו, עד מותו בשנת 1936. נקבר שם ובשנת 1950 הועבר ארונו לבני ברק.

ציטוטים

”לשכוח את העבר הקשה מאוד, שהיה לי בילדות. לחיות את ההווה ולחשוב על העתיד“

הקשר הרב דורי