מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מפגש בין תרבויות

סבתא עושה את השירות הצבאי
סבתא מחזיקה אותי
המפגש בין סבא לסבתא

שמי דורית גולדשטיין, נולדתי בבאר שבע בשנת 1953 ואני סבתא של אורי, ומספרת לו את סיפור הכרותי עם סבא שלו.

בשנות השבעים שכונה א בבאר שבע הייתה כחממה שליכדה בין כל הילדים הבוגרים של השכונה. כאשר הנערים התבגרו ולמדו בתיכונים ההכרות בין התלמידים התרחבה ואז הגיע גבר חמוד לשכונה שהתחבר לילדי השכונה שלמדו איתו בתיכון.

הבחור הזה, סבא שלי, היה גבר גבוה נאה עם עיניים ירוקות, קצת ביישן, אבל עם הגברים של השכונה הוא הרגיש נוח יותר ואפילו להתחיל לחזר אחרי בחורה שגרה בשכונה, הסבתא שלי, והייתה חברה מאוד טובה של הגברים בשכונה. כאמור השכונה הייתה כמו משפחה אחת גדולה ומלוכדת.

הבחור הזה מפעם לפעם הצטרף לגברים לבילויים כמו קולנוע, לאכול פלאפל, לגלידה מונטנה, לטיול רגלי עד לעיר העתיקה וכמובן שכל הדרך עד לעיר תשומת הלב שלו הייתה על סבתא שלי.

מרכז הבילוי היה בעיקר מפגשים בכל ערב בשכונה עצמה.

סבא הבין עם הזמן שהוא רוצה בקרבתה של סבתא שלי ולכן בערבי שבת היה לוקח אותה לבד לאכול גלידה או למסעדה שהייתה לא יקרה על מנת להכיר אותה יותר מקרוב.

הם מאוד אהבו אחד את השניה ושמרו את הקשר שלהם בסוד מפני ההורים של סבא.

ההורים של סבתא מאוד אהבו את סבא מכיוון שהם לא היו משפחה עשירה ובכל זאת היו להם 9 פיות להאכיל מהכסף של העבודה היחידה של אבא של סבתא אבל כשסבתא הכירה את סבא שעבד בסופרמרקט באותה תקופה, הוא הביא בסוף כל שבוע ארגז מלא בפירות וירקות למשפחה של סבתא שלי.

באחד הימים סבא לקח את סבתא לראות סרט ובקולנוע נפגשו עם חבר של אבא של סבא שלי, אבא של סבא היה שמואל. החבר נעץ בהם עיניים ולא מצא חן בעיניו. למחרת פגש את שמואל  ואמר לו "שמואל אתה יודע שהבן שלך שהוא בן יחיד יוצא עם בחורה שהיא לא משלנו?"

שמואל לא הבין מה המשמעות של לא משלנו ושאל אותו "למה אתה מתכוון?" ואז חברו אמר לו "היא ממוצא מזרחי ולא אשכנזי."

שמואל שלא ראה את סבתא, מאוד כעס על סבא ואמר לו "מה פתאום שהבן שלי יצא עם בחורה שהיא לא אשכנזיה? אין דבר כזה!!! אני אכיר לך את הבת של אברהם שהיא אשכנזיה ובחורה מבית טוב."

כמובן שסבא מאוד כעס על התגובה של אבא שלו ואמר לו שהוא לא מוותר על החברה שלו, הוא מאוד אוהב אותה.

סבא סיפר לסבתא את הסיפור והכעס של אבא שלו וסבתא הגיבה לו "אל תפגע, הוא ירגע והכל יהיה בסדר." מאחר וסבא הוא בן יחיד וההורים שלו מאוד אהבו אותו הם ביקשו לראות את סבתא ולהכיר את ההורים שלה. סבתא עדכנה את ההורים שלה בזה ששמואל מעדיף בחורה ממוצא אשכנזי  ולא מזרחי.

בחג השבועות שמואל ורעייתו, ההורים של סבא שהיו ניצולי שואה, הזמינו את ההורים של סבתא לארוחת ערב חגיגית חלבית.

ההורים של סבתא היו מופתעים מהארוחה משום שהם לא רגילים לאכול בערב חג מאכל חלבי, אבל העמידו פנים שהארוחה מאוד טעימה ומאוד מיוחדת. סבתא הייתה מאוד חרוצה והפגינה ביטחון והראתה שהיא מאוד אוהבת את סבא וכמובן אחרי הארוחה סבתא פינתה את השולחן והדיחה את הכמות הגדולה של הכלים המלוכלכים שנוצרה.

ההורים של סבא מאוד הופתעו לטובה מהחריצות של סבתא ומהתקשורת הטובה שהייתה להם איתה. ההורים של סבתא כיבדו מאוד את ההורים של סבא והקשר היה מאוד חם ואוהב. סבתא ממשפחה עם 7 ילדים כאשר היא הבת השלישית במשפחה וההורים של סבא מאוד אהבו שסבתא ממשפחה מרובת ילדים.

כאשר הכירו את סבתא מקרוב הם חיבקו אותה בזרועותיהם ומאוד אהבו אותה והקשר היה הדדי ואוהב. אחרי חברות של 3 שנים סבא הציע נשואים לסבתא וכמובן שסבתא הסכימה ומאוד שמחה על ההצעה.

והיום הם עדיין חיים באושר עם 3 ילדים נשואים ועם 9 נכדים מקסימים, בינתיים.

הזוית האישית

סבתא דורית: נורא נהנתי והתלהבתי לשתף את הנכד שלי הגדול, בחיים האישיים ובסיפור שהחזיר אותי כמה שנים אחורה. נורא אהבתי את מבטי הסקרנות וההתעניינות של אורי ועל כך שזה באמת עניין אותו לשמוע. נראה לי שגם היה חשוב לי לספר שלא כל מה ששומעים או רואים כלפי חוץ הוא נכון, לפעמים צריך להכיר את האדם וללמוד אותו ולא לשלול אותו מההתחלה, לכולם מגיעה הזדמנות להוכיח את עצמם. דבר נוסף, מאוד היה חסר לי לשבת ככה עם אורי על כוס קפה עם כל תשומת הלב ולהיות איתו לבד בלי אף נכד נוסף שמתרוצץ בבית, ממש זמן איכות. במיוחד בתקופת ההתבגרות שלו שאין לו כל כך זמן להקדיש לי, אז אפשר לומר שיצאנו שנינו מורווחים מהסיפור

אורי: מהעבודה ביחד עם סבתא למדתי על איך היא וסבא הכירו אחד את השניה, על הקשיים שהיו להם בתחילת הקשר ואיך שהם התגברו עליהם כדי להיות ביחד. למדתי גם שבתקופה הזאת הייתה הפרדה ותחושת קיפוח של המזרחים לעומת התקופה שלנו שהתחושה נעלמה ואין התייחסות כל כך לעדות השונות. אני מאחל לה בריאות, המשך חיים טובים לצד סבא, שתהנה מהנכדים שלה ותזכה לראות את הנינים.

מילון

חנטריש
שובב, חוצפן, שטותניק

ציטוטים

”תחשוב חיובי יהיה חיובי“

הקשר הרב דורי