מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מפגשים עם סבתא ריטה

אני וסבתי ביום העליה לתורה שלי
סבתא בצעירותה
מתוניס לארץ ישראל - עלייתה של סבתא ריטה

סבתא ריטה נולדה בתוניסיה בתאריך  25.10.1936

קודם עלייתה לארץ היה שמה חוטה, שזהו שם ערבי שפירושו דג, שמה זה ניתן לה ע"י הוריה לאחר שנולדה בת אחרי שבעה בנים. עם עלייתה לארץ עוברתו כל השמות של ההורים, והחותה התחלף ברוטה שבהמשך שונה ע"י סבתא שלי לריטה.

שמות הוריה היו, דימנטה ומגסי ושם המשפחה היה ביתן. לסבתי שמונה אחים מלבדה, שבעה בנים ושתי בנות. סבתי היא השמינית במספר במשפחתה.

סבתי גדלה בטוניס אשר בתוניסיה, במשפחה מאוד אמידה, אביה היה צורף, והיה בעל עסק שכולם הכירו, ואילו אימה הייתה עקרת בית. היות וסבתי הייתה הבת היחידה, עד שנולדה אחותה,  זוכרת היא שאת כל ילדותה העבירה לצד אימה, כשהיא עוזרת לה בבישולים ניקיון ובכביסות.

סבתי מאוד מתגעגעת לתקופת הילדות שלה בטוניס. הם חיו בשכונות מעורבות עם הגויים וחיו בשכונה טובה, הם ניהלו גם קשרי מסחר וגם קשרים אישיים. היא מעולם לא הלכה לבית ספר על אף שאחיה כן הלכו, הם היו מלמדים אותה בבית. ביתם בטוניס היה על שפת הים וסבתי זוכרת מילדותה, הרבה עצי דקל ליד הבית מלאים בתמרים.

כאשר עלו לארץ עזבו את מרבית רכושם בשל הפרעות והכיבוש הערבי על טוניס מידי הצרפתים. באחד הערבים נכנס חייל ערבי עם חבריו, לחנות של אביה של סבתי. אחיה אשר היה בזמן זה בחנות הוכה על ידו כמעת למוות. הוא בזז את החנות ואיים שאם יתלונן ידע היכן למצוא אותו. לאחר תקרית זו הוחלט לעלות לארץ. בשנת 1955 עלתה סבתי כשהיא בת שבע עשרה. מספר חודשים אחרי עלייתה היא התחתנה עם סבי אותו הכירה בשידוך בין הוריה להוריו.

לאחר הנישואים סבתי הייתה עקרת בית, וסבי שהיה בצבא אף חתם קבע. הם גרו במעברה של עולים, וחיו בתנאים דלים מאוד. בתקופה מאוחרת יותר, עברו לגור ברחוב ירושלים בצפת. הקליטה בארץ הייתה קשה מאוד ביחס לחייה בטוניס.

הזוית האישית

איתן: המפגשים עם סבתא הרחיבו את המידע שיש לי על סבתא שלי, הם חיברו בינינו. הזמן שהיינו ביחד תרם גם לי וגם לה. שמחתי שבחרתי לעשות את המפגשים עם סבתא שלי.

מילון

וילדי
וילדי זה ילד שלי בתוניסאית.

ויעז'י
חמוד בתוניסאית.

ציטוטים

”כאשר עלו לארץ עזבו את מרבית רכושם בשל הפרעות והכיבוש הערבי על טוניס מידי הצרפתים“

הקשר הרב דורי