מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מפאס לצרפת – סבא מוראיס

במפגש משותף
בסיור בירושלים
בשבת נהגתי ללכת עם סבי לבית הכנסת, הוא היה קורא בספר הזוהר ואני עמדתי לידו...

סבא משה- מוראיס מספר לנכדתו שירן ברבי: "שמי מוראיס משה אבקסיס, משה הוא שמי בישראל, אבל כל החברים בצרפת קוראים לי מוראיס. כיום אני גר בצרפת ויש לי שלושה ילדים ושמונה נכדים.

נולדתי בפאס שבמרוקו, העיר השנייה בגודלה במרוקו, אחרי קזבלנקה. אני השני במשפחה ויש לי עוד שמונה אחים: ויקטור, אני, מכיסל ז"ל, רבקה, רבקה, אליס, רוזת, ללין. לאבא שלי קוראים אברהם ז"ל ולאימא שלי קוראים רונה.

אני מאוד אוהב את כל האוכל שאימא שלי מכינה ומבשלת. אך המאכל האהוב עליי במיוחד הוא עוף עם רוטב עגבניות ובצל, שאימא וסבתא שלי מסודה דהן ז"ל מכינות. המשחק שאני הכי אוהב לשחק עם החברים שלי בתנועת נוער GD הוא כדורסל. כמו כן, אני אוהב לשחק כדורעף. המוזיקה האהובה עלי היא אנדלוסית.

למדתי בגן בשם 'אם בנים', כלומר הילדים הם הבנים של הגננת. לאחר מכן, למדתי בבית הספר של 'לליוס' הכולל בתוכו: יסודי, חטיבה ותיכון. לבית הספר נסעתי באוטובוס או במרכבה או שהלכתי ברגל, הייתה לי בחירה. כל שאר האנשים בעיר התניידו באמצעות חמורים. בשבת נהגתי ללכת עם סבי, מסעוד אבקסיס ז"ל, לבית הכנסת. שם הוא היה קורא את ספר ה"זוהר" ואני הייתי עומד לידו מחזיק לו את היד. בכל מוצאי שבת, סבא היה נותן לי כמה מטבעות על כך שהלכתי אתו בשבת לבית הכנסת. ליהודים במרוקו לא הייתה בעיה לשמור את המצוות, כי המלך במרוקו אהב את היהודים ושמר על כבודם. גם בזמן השואה הגן המלך על היהודים בארצו, ולא  איפשר לנאצים לגעת בהם לרעה.

ככה המשיכו חיי עד גיל 20, לאחר מכן עברתי לצרפת. בגיל 23 התחתנתי עם אליס שוקרון (הכרנו כבר בגיל 15). בגיל 25 נולדה בתי הבכורה גאל. אחריה נולדו שרה (אמה של שירן) ולאחריה דן. כשגדלו, אהבתי מאוד לבלות עם ילדיי במיוחד בסקי ועם פיקניק לאחריו. בגיל 19 עלתה שרה לישראל כדי להתחתן ולגור בה. היא התחתנה בגיל 24. יש לה כיום ארבעה ילדים: יואב, שירן, הילה ואודל. דן וגאל התחתנו וגרים בצרפת. לדן יש שלושה ילדים ולגאל יש ילד אחד. אני מאוד אוהב להיות עם כל הנכדים שלי בסקי. אני מצפה שכולם ישקיעו בלימודים ברצינות ושהם יעשו ספורט. החלום שלי הוא לבוא לראות את הנכדים שלי בישראל.

לסיכום, כל חיי לא אשכח את תנועת הנוער שהייתה לי במרוקו, נהניתי שם והייתי רוצה לחזור לשם ולבית שלי במרוקו.

הזוית האישית

שירן: תודה לך סבא על הסיפור המעניין. מחכה לפגוש אותך.

מילון

מוזיקה אנדלוסית
סגנון מוזיקלי שנפוץ בימינו בעיקר בארצות המגרב ובקרב יהודים ספרדים, ומקורו באל-אנדלוס שבספרד המוסלמית של ימי הביניים.

ספר הזוהר
ספר הזוהר הקדוש הוא הספר המרכזי של תורת הקבלה. הוא מורכב ממדרשים על התורה המחולקים לפי פרשות השבוע. הזוהר לא היה ידוע ומפורסם והועבר מדור לדור ליחידי סגולה בלבד. עד שרבי משה די-לאון בספרד שהפיץ את הזוהר לנחלת הכלל. לזוהר קמו מפרשים רבים שלימדו והרחיבו את תורת הקבלה, כמו הרמ"ק - רבי משה קורדובירו, האריז"ל - רבי יצחק לוריא אשכנזי, ועוד פירושים מדורות מאוחרים יותר.

ציטוטים

”החלום שלי הוא לבוא לישראל ולראות את הנכדים שלי“

הקשר הרב דורי