מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מעשי הגבורה של סבתא בלומה בשואה

סבתא סאסא בלומה
הנכדה בלומי
היא הייתה חוסכת מפרוסת הלחם היבשה והיחידה, שהיא קיבלה, ומחלקת אותה לאנשים....

הנכדה בלומי מתעדת את סיפורה של סבתא רבתא שלה, כפי שסיפרה לה סבתה איטה בייץ' על אמה, סאסא בלומה פריעד, שעל שמה נקראת הנכדה, בלומי.

שנות צעירותה

סבתא בלומה נולדה בשנת תר"פ (1920) ברומניה, משפחתה גרה בכפר. סבתא הייתה הבת הבכורה במשפחתה, פריעד, שהשתייכה לחסידות ויז'ניץ. לאחריה היו עוד שמונה אחים ואחיות. מכיוון שהיא הייתה הבכורה במשפחה, היא עזרה הרבה בעבודות הבית וגילתה הרבה אחריות בכל ענייני הבית.

בהיותה בגיל 17 פרצה מלחמת העולם והשנייה, והתחילה השואה האיומה. היא נשלחה לגטו עם כל משפחתה. למעשה, היא הייתה היחידה ששרדה את השואה, כל אחיה ואחיותיה ניספו.

סיפור של מסירות נפש

על מעשי החסד שלה, מספרת סבתא איטה, שכאשר סבתא בלומה שהתה במחנות העבודה, היא הייתה חוסכת מפרוסת הלחם היבשה והיחידה שהיא קיבלה, ומחלקת אותה לאנשים שהיו בסכנת חיים ממש. למרות שגם היא הייתה במצב דומה.

הקמת משפחה

סבתא התחתנה והקימה את ביתה אחרי שחזרה מהשואה. היא חזרה לאותו כפר שבו גרה קודם לכן, רק בודדים ממש היו שם, ביניהם אבא שלה, שכנה שלה ועוד בחור אחד, שלאחר מכן היא נישאה לו. השכנה, שהייתה שם עזרה להם בכל ההכנות לחתונה. שניהם, החתן והכלה, יתום ויתומה חזרו לכפר, שחיו בו לפני השואה. (הם היו שכנים ולכן הכירו אחד את השני). מה שהיה חשוב להם, היה להמשיך את החיים ולהקים משפחה שמחה וחסידית.

עלייה לארץ

העלייה לארץ הייתה כרוכה בסכנות רבות. בדיוק באותה תקופה סבתא הייתה בהריון של הילד השלישי שלה, וכשהגיעה לארץ ישראל באוניית המעפילים, הבריטים גירשו אותם למחנה מעפילים בקפריסין. הנס שלה היה שמיד כאשר הגיעה שוב לארץ, לאחר השחרור מקפריסין, היא ילדה את בנה השלישי, הלידה ב"ה עברה בשלום. למרות שהיא וגם העובר היו בסכנת חיים ממשית.

מעשיה המיוחדים של סבתא סאסא בלומה ע"ה

סבתא בלומה ע"ה מאוד אהבה את הזולת וכיבדה אותו, גם את האנשים הפשוטים ביותר.. למשל, בבית כנסת היא הייתה  מתיישבת, רק לאחר שראתה, שלכולם יש כבר מקום לשבת.

סבתא שרדה את השואה, והבת היחידה מתוך תשעה ילדים, הקימה משפחה לתפארת וזכתה לנחת מהילדים, הנכדים והנינים, שגרים בארצות  שונות בעולם. יהי זכרה ברוך.

זו הייתה הסבתא סאסא בלומה ע"ה

הזוית האישית

בלומי: ברצוני להודות לסבתי, איטה, שהקדישה לי מזמנה בסבלנות ובמאור פנים! תודה רבה!

מילון

חסידות ויזניץ'
חסידות ויז'ניץ היא חצר חסידית שנוסדה בעיירה ויז'ניציה בבוקובינה שבאימפריה האוסטרית באמצע המאה ה-19, וראשיה הם האדמו"רים ממשפחת הגר. החסידות המרכזית המכונה כיום בישראל בשם ויז'ניץ, היא החצר בשיכון ויז'ניץ בבני ברק בראשות רבי ישראל הגר.

השואה
השואה הייתה שורת מעשי רצח עם ורדיפות אנטישמיות מתוכננות ומאורגנות, שבוצעו כנגד העם היהודי החל מעליית הנאצים לשלטון בגרמניה בתחילת 1933, ובמהלך מלחמת העולם השנייה ועד כניעת גרמניה הנאצית במאי 1945.

ציטוטים

”סבתא בלומה זכתה להקים משפחה לתפארת, ילדים, נכדים ונינים ולרוות מהם הרבה נחת“

הקשר הרב דורי