מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מעשה בקופסא ושמה "פישקה"

קופסת פח ממתכת אלומיניום פישקה
קופסא קטנה ומיוחדת "פישקה"
קופסא קטנה ומיוחדת "פישקה" שעברה מספר דורות

סבא שלום בר אור, נולד ב1947 בשווינדצה שבפולין.

סבא מספר על קופסא קטנה ומיוחדת "פישקה", שעברה מספר דורות מידה של סבתא ושל סבא, דרך אימא של סבא וכיום נשמרת על ידי סבא שלום, והיא בת יותר מ-  100 שנה. לא יאמן, אותה "פישקה" ועברה מסע של יותר מ – 10,000 ק"מ.

"הקופסא, שאימא של סבא קראה לה "פישקה" (בשפת האיידיש "פישקע"), יוצרה בפולין במאה הקודמת, ככל הנראה בסביבות שנת 1890. אימא שלי קיבלה אותה מסבתא שלה עוד בפולין לפני המלחמה. היא שימשה לאחסון פרוסות לחם קטנות, עוגיות, ממתקים, וברבות הימים גם לסוכר.

אפשר בהחלט לומר שאותה "פישקה" הייתה לשימוש רב תכליתי.

בתקופה שלפני מלחמת העולם השנייה, כאשר הגרמנים פלשו לפולין, אימא שלי נאלצה להימלט, מהעיירה בה חיה עם משפחתה, הם אספו מספר פריטים מהבית, בהם גם ה- "פישקה" אותה מלאו בפרוסות לחם, ויצאו ברגל לכוון מזרח פולין (כיום אוקרינה). בהמשך, כאשר הגרמנים התקדמו במהירות לתוך פולין, הם כבשו את כל שיטחה. הגרמנים כבשו גם את העיירה של אימי. אימי עם משפחתה ,ביחד עם עוד יהודים, שברחו מאימת הגרמנים, עלו על רכבת שפניה לכוון רוסיה.

וכך אימי ומשפחתה על כול המטלטלים שלהם,  בהם גם  ה – "פישקה" הגיעו לחבל סיביר שברוסיה, מסע של 2,000 ק"מ. אימא סיפרה שלמעשה הלחם שהכניסה ל – "פישקה" הצילה אותה, ומשפחתה מימי רעב במסע הארוך.

בסיום מלחמת העולם השניה כאשר אפשר היה לחזור  לפולין, שוב ה- "פישקה" ביחד עם אימא של סבא, עשו את דרכן במסע ברכבת שארך 2,000 ק"מ. כאשר אפשרו לכל יהודי פולין לעלות לארץ ישראל, ב- 1957, סבא ביחד עם משפחתו עלו לארץ וכמובן גם ה- "פישקה" עשתה איתם, מסע של כ- 4,000 ק"מ. כיום ה- "פישקה" שמורה אצלי (סבא שלום) , ואני מקווה להעביר אותה לדור הבא, לנכד היקר שלנו עומרי, בתקווה שימשיך במסורת של העברת ה- "פישקה" מדור לדור".

                                                     קופסת ה"פישקה" שהצילה מרעב

תמונה 1

הזווית האישית

עומרי- שמעתי את הסיפור על קופסא קטנה ומיוחדת "פישקה", שיש לה משמעות עבור משפחתי  ושנשמרה יותר מארבעה דורות במשפחה.

מילון

"פישקה"
קופסא קטנה ומיוחדת

ציטוטים

”הקופסא, שאימא של סבא קראה לה "פישקה" (בשפת האיידיש "פישקע"), יוצרה בפולין במאה הקודמת, ככל הנראה בסביבות שנת 1890. אימא שלי קיבלה אותה מסבתא שלה עוד בפולין לפני המלחמה. היא שימשה לאחסון פרוסות לחם קטנות, עוגיות, ממתקים, וברבות הימים גם לסוכר.“

הקשר הרב דורי