מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מעשה בשדה בלוקים

סבא ואני בבית שלו בקורנית.
סבא שלי עם אבא שלו.
השלכות התחרויות

לסבא שלי היו המון סיפורים בראש, ומבין כולם החליט לספר לי את הסיפור מגיל ארבע שלו שקראתי לו "מעשה בבלוקים".

סבי ואביו

תמונה 1

יום אחד אבא של סבא חזר מהעבודה ביום שמקבל כסף מעבודתו (בימים כאלה בדרך כלל אביו קנה עוגות וכשהגיע התיישבו לאכול אותם), הם התיישבו מסביב לשולחן ההורים שותים קפה סבא שלי שותה תה והם אכלו עוגות בשעות הצהריים בסביבות השעה ארבע או חמש אחר הצהריים.

סבא שלי וההורים של וגרו בדירת קרקע שכורה ופתאום כמו בסרטים מגיע ראש לחלון והראש היה של בן אדם שהתחיל לדבר עם אבא של סבא שלי. האיש אמר לאבא של סבא שלי: "הילד שלך הרס את כל העבודה של יום… איזה יום זה היה אה כן יום אתמול". באותה תקופה היו מכינים את הבלוקים בתוך תבניות, הייתה תבנית מיוחדת שעליה שופכים בטון ולאחר שהבלוק התייבש מעט, ממש דקות ספורות היו הופכים את התבנית הזאת על גבי קרש ומשאירים אותה ככה על הרצפה להתייבש. במפעלים בהם היו מכינים את הבלוקים היו שדות של בלוקים שהיו מתייבשים בשמש. לאחר יומיים שלושה כשהם היו מתייבשים היו אוספים אותם.

תמונה 2

האיש לא ידע, עכשיו בכלל מה הוא עשה?

ההסבר של סבא למעשה היה:

סבא שלי וחבריו היו יוצאים לקטוף צבעונים, ומה לעשות? בדיוק באמצע שדה של בלוקים שייצרו היה באותו היום צבעוני, אז סבא וחבריו עשו תחרות מי יקטוף את הצבעוני ראשון. אחד הילדים אמר: "בואו נעשה תחרות הראשון שמגיע לצבעוני קוטף אותו" וסבא שלי נענה לאתגר.

הם רצו מהר, מהר, מהר, ולא שמו לב לכל הבלוקים שדרכו עליהם במהלך ריצתם בשדה הבלוקים. האיש מאוד כעס ואמר שהוא הולך למשטרה, אז אבא של סבא שלי אמר לו: "אז לך למשטרה" "אבל לא יעשו דבר לילד" אמר האיש. "אז אל תלך למשטרה" אמר אבא של סבי "אז תשלם לי אתה עבור הבלוקים שהילד שלך הרס לי" אמר האיש ואז אבא של סבי ענה: "אילו דאגת לשים איזה חבל או איזה גדר כדי שהילדים ידעו שאסור להם ללכת בשדה הבלוקים, זה לא היה קורה, אתה תשא בנזק". ולא עזר לאיש דבר אבא של סבא שלי לא שילם לו הבלוקים סבא שלי ריסק וגם את הצבעוני קטף.

הזוית האישית

מרום רוזנר: המפגשים והסיפורים עזרו לי להכיר טוב יותר את סבא שלי.

מילון

צבעוני
צבעוני (שם מדעי: Tulipa) הוא צמח חד-פסיגי השייך למשפחת השושניים. זהו סוג שבו כ-100 מינים הגדלים בר.

ציטוטים

”מי שחזק לא מרביץ אלא מדבר והחלשים מרביצים.“

הקשר הרב דורי