מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מערכת החינוך והלימודים בעיר מולדתי המדאן שבאירן

פורשיאן שלמה ודניאל מתעדים
שלמה, המורה והתלמידים באירן
פורשיאן שלמה מספר על חוויות לימודיו בביה"ס

עליתי מאיראן עם המשפחה בגיל 17 בשנת 1961.

 את סיפור חיי תוכלו לקרוא בקישור המצורף "נולדתי בשושן הבירה – מקום קבורתם של אסתר ומרדכי"

הפעם אני רוצה לספר על מערכת החינוך והלימודים בעיר מולדתי המדאן שבאירן

למדתי בפרס עד כתה י'. כאן בארץ למדתי מקצוע חשמלאי במרכז ההכשרה מקצועי תל ארזה בירושלים. בשנת 1971 הקמתי משפחה. גרתי בירושלים. בשנת 1984 עברתי לגור במעלה אדומים.

בעיר מולדתי המדאן שבאיראן למדתי בבית הספר היסודי מכיתה א' עד כיתה ט'. כל בוקר היינו מגיעים לביה"ס לפני השעה 8 בבוקר, משחקים או מדברים בענייני שיעורים עד השמעת הצלצול. ברגע שנשמע הצילצול, כל התלמידים, היינו מסתדרים בשורות, כל כיתה בנפרד והיו משמיעים לנו את ההמנון הממלכתי. בסיום היינו מתחילים לעלות לכיתה. כל אחד היה יושב במקום שלו בשקט, אז נכנס המורה או המורה. קמים ועומדים על הרגלים ביחד אומרים למורה "בוקר טוב".

בסיום השיעור היה נכנס מורה אחר. כך היה כל פעם. בשעה 10 היית לנו הפסקה קצרה. בשעה 12 הפסקת צהרים. היינו הולכים לביתנו וחוזרים שוב ללמוד בשעה 14:00. בימי שישי ושבת לא היו לימודים בבית הספר. בימי שישי היינו מכינים שיעורי בית לשבוע הבא.

  שלמה עם המורה והתלמידים מכתה ט' בהאמדן

תמונה 1

בכל יום שבת נהגנו ללכת לבית הכנסת עם אבא לתפילות. היו לנו חופשות רבות גם של החגים שלנו היהודים וגם חופשות של חגי המוסלמים.

לפני עלייתי לישראל, עוד הספקתי ללמוד בביה"ס התיכון אורט בטהראן לכמה חודשים. בנוסף בשעות הערב הייתי לומד במקום אחר את השפה העברית.

העשרה

יהודי האמדן: "בהמדאן הייתה קיימת עד לפני 50 שנה קהילה יהודית ענפה שמנתה כ5000 נפשות. הקהילה התרכזה סביב מבנה של פי המסורת הוא קבר מרדכי ואסתר. בעיר היה קיים בית ספר יהודי של רשת אליאנס. רב הקהילה היה הרב מנחם שמואל הלוי ששימש גם כראש הקהל. אחרי שהרב לוי עלה לארץ ישראל שימש בתפקיד הרב מנחם דיין צדק . בשנת 1865 התרחשו רדיפות בקהילה שנפסקו בזכות התערבותו של השר משה מונטיפיורי. הקהילה עלתה ברובה לישראל ולארצות הברית ולפי הערכות נשארו בעיר כ100 יהודים. ברחוב יחזקאל ובשכונת נווה יעקב בירושלים קיימים בתי כנסת "לעולי המדאן".

קשר רב דורי, 2014מורה מובילה ענת נידם

מילון

יהודי האמדן
"בהמדאן הייתה קיימת עד לפני 50 שנה קהילה יהודית ענפה שמנתה כ5000 נפשות. הקהילה התרכזה סביב מבנה של פי המסורת הוא קבר מרדכי ואסתר. בעיר היה קיים בית ספר יהודי של רשת אליאנס. רב הקהילה היה הרב מנחם שמואל הלוי ששימש גם כראש הקהל. אחרי שהרב לוי עלה לארץ ישראל שימש בתפקיד הרב מנחם דיין צדק . בשנת 1865 התרחשו רדיפות בקהילה שנפסקו בזכות התערבותו של השר משה מונטיפיורי. הקהילה עלתה ברובה לישראל ולארצות הברית ולפי הערכות נשארו בעיר כ100 יהודים. ברחוב יחזקאל ובשכונת נווה יעקב בירושלים קיימים בתי כנסת "לעולי המדאן".

ציטוטים

”לפני עלייתי לישראל, עוד הספקתי ללמוד בביה"ס התיכון אורט בטהראן“

”"מעבודה קשה לא מתים"“

הקשר הרב דורי