מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מעירק לישראל

תכלת ודוד
מבצע עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה

נולדתי בעירק על נהר החידקל בשנת 1940 "שם ישבנו שם בכינו בזכרנו את ציון" היהודים הוגלו מארצנו והחריבו את בית המקדש ובמשך דורות קרוב ל 2600 שנים היינו בגלות

בפרת והחידקל נכתב התלמוד הבבלי של היהודים.

היהודים התבססו כלכלית ונהלו את האימפריה הבבלית

עם הקמת המדינה שנת 1950-1951 כל הקהילה הבבלית עלתה לישראל בטיסה, במימון הקהילה היהודית ובהנהגת שלמה הלל ומרדכי בן פורת. הם היו שרים לשעבר וזוכי פרס ישראל.

החיים בבגדד

החיים בבגדד היו חיים טובים. משפחה גדולה ואוהבת הייתה עזרה הדדית הקהילה היהודית עתיקת שנים עד שהוכרזה מדינת ישראל ופרצה מלחמה בין ישראל למדינות ערב הייתה התנכלות ליהודים שהיו בשיאם בשנת1941. התעמולה הנאצית נגד היהודים נפלה על קרקע פוריה בשנאת היהודים כי היהודים היו במצב כלכלי טוב במסחר ובעלי מעמד בניהול המדינה הפרעות הפרהוד שהיה בשנת 1941 בחג השבועות שבו הרגו ושדדו את היהודים בבגדד ואז החלה התארגנות להגנה עצמית ובשנת 1950 1951 היתה העליה מבצע עזרא ונחמיה. ויתרנו על אזרחותינו ורכושנו ועלינו רק עם מזודה עם בגדים בלי כסף ובלי זהב ואז משפחתי אמי ואבי אחותי ואני בשנת 1951 הגענו לארץ שכל חיינו חלמנו עליה עם כל הקשיים

החיים בישראל

החיים בארץ היו קשים גרנו במעברה באוהלים אולם אנו הילדים הסתגלנו למצב. אבל ההורים היו בהלם שלא היו רגילים לתופעות כגון מחסור בתעסוקה ובמזון.

זכורים לי השטפונות לאחר הגשם שהאוהלים וכל המטלטלים המעטים נשטפו בגשם אולם לעזרה הגיע צהל ושיכן את הילדים בבסיס צבאי אי שם. החיים חזקים יותר מסתגלים לכל מצב היו תלושי מזון בהקצבה לפי מספר הנפשות דאגו לתעסוקה עבודות יזומות עבודות דחק. עברנו לגור ביפו העתיקה יחד עם עוד משפחות בדירת חדר לשבע נפשות כי המשפחה גדלה.

עם כל הקשיים הכל התקבל באהבה כי ההורים שדרו לילדים אהבה לישראל שבמשך אלפי שנים חלמנו עליה.

אני היום נשוי ואבא לחמישה ילדים ותשעה נכדים.

תחי מדינת ישראל

מילון

מבצע עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים מהגלויות במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני.

ציטוטים

”עם כל הקשיים הכל התקבל באהבה כי ההורים שדרו לילדים אהבה לישראל“

הקשר הרב דורי