מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מעירק לישראל על חמורים

אני מבקר את סבתא
סבתא בגיל 18
העלייה לישראל

סבתא שולה נולדה בעירק ב1940 בעיר חנקין, בשם צ'חלה שפרושו איילה. היא הבת האמצעית להוריה אפרים ונרקיס. יש לה שלושה אחים גדולים ממנה, ושלושה אחים קטנים ממנה.

סבתא זוכרת שהבית בחנקין היה בית גדול עם ארבעה חדרים, וחצר ענקית באמצע, ובה עצים. השוק העירוני היה קרוב לבית דודה שגר קרוב אליה. החיים בחנקין היו מצד אחד טובים, ומצד שני היתה זו תקופה של שנאה כלפי היהודים (פרעות פרהוד).

אני זוכרת שפעם אחת שחזרתי מבית הספר, התנפלו עליי שלוש בנות ערביות, שמשכו לי את העגיל באוזן, וקיללו אותי בגלל שאני יהודייה. כתוצאה מכך נוצר לי חור גדול בתנוך האוזן, שקיים עד היום.

יום אחד אבא החליט שעולים לארץ ישראל, לקחו אותנו בחמורים, עד בית הכנסת הגדול בבגדד, ושם חיכינו לטיסה לישראל. מאחר וזה היה בלתי אפשרי שנעלה כולנו ביחד, עליתי ביחד עם אבא, ושלושת אחיי הגדולים. ואחרי שבוע אמא עלתה יחד עם שלושת אחיי הקטנים. דבר זה מאוד השפיע עליי.

כשעלינו לארץ הגענו לשער העלייה, שם גרנו באוהלים. אני זוכרת שזו הייתה תקופה קשה מאוד, לא היה כמעט אוכל, ובטח שלא מקלחות. אחר כך העבירו אותנו למושב נתיב השיירה. שם היה לי טוב, אך הכי נהניתי כשעברתי בגיל עשר, לפנימית "בן שמן" (שם הייתי עד גיל ארבע עשרה). שם היו לי הרבה חברים וחברות, והשתתפתי בכל מני פעילויות משותפות, כמו טיולים ומסיבות. והייתה שם מדריכה שמאוד הערכתי, והיא זו שהשפיע עליי.

האירוע הכי עצוב היה כשאבא שלי הגיע לפנימייה והוציא אותי משם, בניגוד לרצוני, והעביר אותי ללמוד בקריית שמונה. אחרי הלימודים לא התגייסתי, כיוון שהייתי ממשפחה דתית וההורים לא הרשו לי להתגייס.

בגיל תשע עשרה הכרתי את בעלי יצחק ז"ל,  דרך חבר שעבד איתי בסולל בונה. התחתנו כשהייתי בת עשרים. החתונה הייתה במועדון בקריית שמונה. נולדו לנו חמישה ילדים- יאיר, דרור, אורית, אלי (אבא של אביב) ואייל.

כשגרנו בקריית שמונה הייתה אווירה מתוחה. היו הרבה פעמים שנפלו לידינו קטיושות. הייתה קטיושה שנפלה ממש סמוך לבית שלנו, ולכן כשיכולנו עברנו לקריית מוצקין שמה אני גרה עד היום.

לסבתא שולה יש שמונה עשר נכדים, כאשר הנכד הגדול התחתן לפני שנתיים. אני קרוי בשמי השני על שמו של סבי שנפטר שלשוה חודשים לפני שנולדתי.

הזווית האישית

אביב- למדתי על סיפור חייה של סבתי, ועל כל מה שהיא עברה עד היום. למדתי גם שסבתא מאוד קשורה למשפחה, וגם מאוד שומרת על אופטימיות. אני מאחל לה בריאות ואושר.

סבתא שולה- שמחתי לשתף את סיפור חיי, ולדבר הרבה עם אביב. אני מאחלת לו הצלחה בלימודים ואני מאוד אוהבת אותו.

מילון

צ'חלה
צ'חלה בעברית זה איילה.

ציטוטים

”כשגרנו בקריית שמונה הייתה אווירה מתוחה. היו הרבה פעמים שנפלו לידינו קטיושות. הייתה קטיושה שנפלה ממש סמוך לבית שלנו. “

הקשר הרב דורי